Skall Sprutmåla ett litet badrum ca 5,5m2 tak. Helt nybyggt, så gipsskivor, skarv spacklade. Skall måla med Våtrumsfärg. Behövs det en häftgrund för våtrum? Eller räcker det med att jag använder våtrumsfärgen.
mest för att det är svårt att hitta små förpackningar. Behöver ju typ <1 liter och hittar bara 3-5 l burkar.

Resten av våningsplanet skall också sprutmålas om någon månad (80m2 tak. ) Hit ahr jag tänkt att köpa vanlig grundfärg. Kan jag nyttja den även till badrummet??

Eller är det bara att köpa en stor burk våtrumsgrund. Kostanden är underordnad i sammanhanget. Men det känns rätt onödigt både för kostnad och miljö.

Stefan N Stefan N skrev:
Vad för färgsystem ska du använda? Tex Beckers har ju 1L hos Bauhaus och K-Rauta. [länk]

[länk]

Ja det gäller att öppna ögonen:cool::cool:. Det är BAUHAUS jag sökt på av någon anledning, och Beckers jag brukar använda Den burken gått mig förbi, flera gånger.

• Gilla
fyrakronor
  • Laddar…
Grundfärgen är en del av systemet från förgtillverkaren. Viktigt att följa instruktionerna bokstavstroget.

H hempularen skrev:
Grundfärgen är en del av systemet från förgtillverkaren. Viktigt att följa instruktionerna bokstavstroget.
Ja det blir Beckers här, och jag skall köra helt enligt systemet. .
Tänkte nog att taket inte var riktigt samma krav som väggar. Väggarna skall inte målas. Dom sätts våtrumsfolie och kakel.

Rent krasst tillhör inte taket någon våtzon, så man får använda vilken färg och ytskikt man vill. Dock är det ju bra om den tål fukt, men det känns overkill att måla det som en komplett våtrumsvägg.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
krav och krav. Den stora poängen med våtrumsfärg är nog ytan och städvänligheten. Den har ju sådant glanstal att den får en yta som är avtorkningsbar.
Jag har förövrigt målat en del badrumstak i vanlig färg med glans20. Har inte märkt nå speciellt med det att det skulle vara sämre än "våtrumsfärg" men det var ju bara i rum som skulle snyggas till. Inte som renoverats fullt ut.

Jag har sluttande tak, lägsta punkt, som är inne i duschen är 220cm. Så även om det är zon 2, så tar jag nog gärna i lite här. Det är ju dessutom totalt 5m2, vi talar om, så 1L grund, och 2L täckfärg kommer inte vara det som knäcker mig:)

useless useless skrev:
Rent krasst tillhör inte taket någon våtzon, så man får använda vilken färg och ytskikt man vill. Dock är det ju bra om den tål fukt, men det känns overkill att måla det som en komplett våtrumsvägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.