2 455 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Behövs bygglov för tillbyggnad?
Hej!
Har precis köpt hus och funderar nu på att göra en tillbyggnad på 15+10kvm i 2 plan.
15kvm på övervåningen där en balkong över hallen på nedervåningen byggs till och 10 kvm
på bottenvåningen i anslutning till hallen.
Vad jag förstått det som behövs det sedan Juli förra året inte längre något bygglov för tillbyggnader på
15kvm bruttoarea i en våning och 7.5kvm per plan om man bygger i 2 plan.
Men vad räknas som ett plan egentligen?
Om jag begränsar takhöjden på dom 10kvm i bottenvåningen till 1.9m så räknas det väl inte längre som boarea?
Innebär det i så fall att hela det planet inte räknas och mitt förslag ovan inte kräver bygglov?
Tack på förhand!
Har precis köpt hus och funderar nu på att göra en tillbyggnad på 15+10kvm i 2 plan.
15kvm på övervåningen där en balkong över hallen på nedervåningen byggs till och 10 kvm
på bottenvåningen i anslutning till hallen.
Vad jag förstått det som behövs det sedan Juli förra året inte längre något bygglov för tillbyggnader på
15kvm bruttoarea i en våning och 7.5kvm per plan om man bygger i 2 plan.
Men vad räknas som ett plan egentligen?
Om jag begränsar takhöjden på dom 10kvm i bottenvåningen till 1.9m så räknas det väl inte längre som boarea?
Innebär det i så fall att hela det planet inte räknas och mitt förslag ovan inte kräver bygglov?
Tack på förhand!
Enligt Boverket så får du bygga 15 kvm i bruttoarea med enbart en bygganmälan (attefall). Bruttoarea är den totala golvytan som uppförs. Det ska alltså inte förväxlas med boytan (>1.9m+60cm).
Trapphål räknas inte med i bruttoarean.
Källare är också bruttoarea
Kolla däremot upp din kompletteringsrätt. Bor du utanför detaljplan så har du rätt till en komplementsbyggnad.
Hur stor den får vara bestäms av din kommun. I min kommun (härryda) är det 50% av vad husets markyta var 1987, då lagen trädde i kraft.
Trapphål räknas inte med i bruttoarean.
Källare är också bruttoarea
Kolla däremot upp din kompletteringsrätt. Bor du utanför detaljplan så har du rätt till en komplementsbyggnad.
Hur stor den får vara bestäms av din kommun. I min kommun (härryda) är det 50% av vad husets markyta var 1987, då lagen trädde i kraft.
Redigerat:
Klicka här för att svara