Behöver lite råd angående värmelösning i ett nybygge.
Förutsättningarna är ett 2-planshus på platta 100m2x2 som kommer att ställas upp i Umeåområdet.

Mina tankar hittills är att sätta in bergvärmepump, vattenburen golvvärme i plattan och även sätta detta i övervåningen i spårad golvspån. Ett klart komfortabelt alternativ, men är det det bästa?
Golvvärme i övre plan vill jag ha av två anledningar, dels för komforten och för att slippa radiatorer.

Vad tror ni? Har även funderat på luftvärmepump men är osäker på om det är någon vidare lösning?

Jag tycker du tänker rätt.
Hur skall ventilationen se ut?

Comfortzone frånluftsvärmepump på 6kW skulle kanske vara ett alternativ, sköter både vent. och värmen.

har du plats för jordvärme så blir det billigare!

Tack för svaren!

Ja, ventilationsdelen har jag itne hunnit fundera på. Jo, med frånluftvärmepump så är ju båda problemen lösta....vad finns det för lösningar på ventilation om man lirar bergvärme tro?

Jasså jordvärme blir billigare? Om jag har plats? Bra fråga. Hur mycket behövs? :) Tomten är på en 1100-1200 m2.

Till markvärmepumparna finns moduler att köpa som sköter din ventilation, annars kan du köra FTX (ren makanisk frånluft utan återvinning funkar ju oxå.)

du begövar ca 400m slang, eller 2 stycken 300m slingor (beror på hur mycke energi huset drar/ år)

slangen lägs ringlande på tomten, det ska vara 1-1,5m mellan slangerna, liger dom närmare kan dom inte ta ut energi på rät sätt o risk för kärlskott finns. Sen får slangen inte ligga närmare än 2 meter från huset, samt att den helst inte ska ligga på en yta som hålls snö fri.

Lägger du ner slangen samtidigt som andra markarbeten görs, så slipper du en herl del fasta kostnader som grävaren har, samt att du kanske kan osdna bra pris, eller så samanfaller vissa moment, så det går fortnar= billigare
Även om du gör jobbet vid annan tid, så blir det betydligt billigare än att borra för bergvärme

Om inte markvärme funkar tycker jag bergvärme är det enda rätta i ditt fall - 200 kvm i Umeå. Jag utgår då från att du bygger ett normalisolerat hus och inte ett "passiv-hus".

Okej kanon., Då ska jag kolla upp både modulen och FTX.

Okej, med dom förutsättningarna låter det inte som något problem att installera jordvärme heller. Jo, tomten är det en del jobb på då det är en sluttningstomt....så det vor ejuh ypperligt om tomtschaktning och utsättning av jordvärme skulle råka sammanfalla :P

Jo, det blir ett hus med normal byggstandard vad gäller väggar och isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.