L Lilla Yk skrev:
Berätta mer om Klippo. Har du någon länk till en bra modell?
Tyvärr ingen länk. Min senaste köpte jag för 26 år sedan. Stått ute året runt utan problem att starta på våren. Ett år tänkte jag att jag skulle skämma bort den med ett oljebyte problemet var att det fanns ingen olja att släppa ut då det var tomt redan. Fixade lite ny olja vilket var det minsta jag kunde göra.
Grannen är lika imponerad som jag då jag tror att hon gjort över med 5-6 gräsklippare under samma tid som jag haft min klippo.
Jag är otroligt nöjd och nu när man enbart ska ta lite kanter så hoppas jag att den går ytterligare 20år😉

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Problemet är väl att Klippo som för 20 år sedan bara finns på andrahandsmarknaden idag. Numera är det en produktlinje hos Husqvarna med helt andra delar och utseende. Säger inte att den är dålig, bara att våra gamla erfarenheter nog inte har så stort värde. (Har också en Klippo från 2006, Hondamotor.)

• Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
Dom kallar den för Evighetsmaskinen. Var reklamen för Klippo. Kan bara hålla med. Min Klippo köpte jag begagnad för över trettio år sedan. 300 välinvesterade kronor, fick jag ge för den.
Bytt olja en gång. Ingen annan service över huvud taget. Startar ibland på första rycket efter vinterförvaring.
Mitt tips. -Köp en begagnad Klippo.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är väl att Klippo som för 20 år sedan bara finns på andrahandsmarknaden idag. Numera är det en produktlinje hos Husqvarna med helt andra delar och utseende. Säger inte att den är dålig, bara att våra gamla erfarenheter nog inte har så stort värde. (Har också en Klippo från 2006, Hondamotor.)
Men där ser man, Klippo är numera Husqvarna.
Ja det kanske är samma kvalite men har faktiskt svårt att tro det för den riktiga Klippon är mer eller mindre en evighetsmaskin.

Intet Intet skrev:
Dom kallar den för Evighetsmaskinen. Var reklamen för Klippo. Kan bara hålla med. Min Klippo köpte jag begagnad för över trettio år sedan. 300 välinvesterade kronor, fick jag ge för den.
Bytt olja en gång. Ingen annan service över huvud taget. Startar ibland på första rycket efter vinterförvaring.
Mitt tips. -Köp en begagnad Klippo.
Håller med, jag köpte min Klippo ( Briggs ) 1996 begagnad av säljaren när jag köpte mitt första hus.
Den fungerar än idag.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Nu fick jag igång den 😅

Men motorn låter väl lite hackig kanske? Tänker att jag kan köra den säsongen ut, sen köpa ny om de rear ut något?

En sak är säker, man bränner bra många fler kalorier med denna maskin än med någon ny 🤩

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ny olja och mera gas så låter den nog bättre 😇

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ny olja och mera gas så låter den nog bättre 😇
Det går inte att gasa, den har bara ett läge. Men det gick en två tankar att klippa gräset nu efter semestern, en tank brukar annars räcka för tre klippningar. Antar att det är en kombination av dålig klippare och tjockt gräs

H Henrik 75 skrev:
Men där ser man, Klippo är numera Husqvarna.
Ja det kanske är samma kvalite men har faktiskt svårt att tro det för den riktiga Klippon är mer eller mindre en evighetsmaskin.
Hej, jag är skeptisk till att Brigg&Stratton har tillverkat special motorer enbart till Klippo, troligen en standard motor som på många andra klippare, Klippos fördel är ett gjutet aluminum chassi och rejäla lagrade hjul, billiga klippare har plåt chassi och olagrade plast hjul, vilket inte håller i längden.
En ny klippare med aluminium chassi och rejäla hjul, B&S eller Honda motor, oavsett fabrikat är nog lika bra som Klippo,
Ps jag kan ha fel angående Klippos motorer, i så fall vill jag ha fakta från en expert på B&S motorer
Jag har förbrukat 3 klippare och ska köpa en 4:e snart, i samtliga fall så är det chassit som get upp, rost mm. Men jag har aldrig haft problem med motorerna, de har fungerat tills klipparna skrotades

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T teuvo tainio skrev:
Hej, jag är skeptisk till att Brigg&Stratton har tillverkat special motorer enbart till Klippo, troligen en standard motor som på många andra klippare, Klippos fördel är ett gjutet aluminum chassi och rejäla lagrade hjul, billiga klippare har plåt chassi och olagrade plast hjul, vilket inte håller i längden.
En ny klippare med aluminium chassi och rejäla hjul, B&S eller Honda motor, oavsett fabrikat är nog lika bra som Klippo,
Ps jag kan ha fel angående Klippos motorer, i så fall vill jag ha fakta från en expert på B&S motorer
Jag har förbrukat 3 klippare och ska köpa en 4:e snart, i samtliga fall så är det chassit som get upp, rost mm. Men jag har aldrig haft problem med motorerna, de har fungerat tills klipparna skrotades
Du har så rätt så. Och B&S var säkert en kvalitetsmotor när den kom (60-tal?) jämfört med konkurrenterna på den tiden. Men det är ju billigast möjliga schmeck med dålig förbränning, ojämn gång och ljudlig, men den duger ändå. Överlever ju som du säger kaross, hjul, wiresystem, plastdetaljer och allt annat som havererar på gräsklippare. Riktigt låg kvalitet, man ägnar ju snart mer tid åt att reparera en gräsklippare än klipptimmar.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.