47 223 läst ·
83 svar
47k läst
83 svar
Behöver min granne bygglov för sin nya mur?
Jag vill ge som ett exempel att jag har terrassmurar som är på 1m, jag har sänkt marken 0,5m nedanför och har höjt den 0,5m ovanför. Detta är godkänt utan några som helst lov. Det är 0,5m marknivåförändring som gäller.
0,5 meters höjning kan man dessutom göra flera gånger. Det är i alla fall i vår kommun inte reglerat hur lång tid som behöver förflyta mellan tillfällena man höjer.
det går alltså bra att höja 0,5 meter i år. Och sen förslagsvis om ett år med ytterligare 0,5 meter....
det går alltså bra att höja 0,5 meter i år. Och sen förslagsvis om ett år med ytterligare 0,5 meter....
TS nämnde tidigare att det är betongmurar det rör sig om.oshu skrev:
Stockar kan ses som stödmur rent bygglovsmässigt. Konstruktionen måste dock vara sådan att den ger ordentligt stöd, vilket ska framgå i bygglovsansökan och godkännas av byggnadsnämnden.
Du menar att du får bygga 0,5m, ta lunch och sedan bygga ytterligare 0,5m? En mur högre än 0,5m är bygglovspliktig.M Morgonskiftet skrev:
https://www.ekero.se/global/bygga_b...ighetsfragor/riktlinjerstaketplankmur2012.pdf
inte bygga mur. Utan höja marknivån på fastigheten.M Markarbetaren skrev:
det är inte reglerat hur lång tid mellan höjningarna som gäller. En kafferast är förmodligen för kort tid
Nej där är du nog ute och cyklar om du bor inom planlagt område. Resonemanget faller på sin egen orimlighet.M Morgonskiftet skrev:
https://www.ekero.se/Global/Bygga_bo_miljo/Bygglov_tillstand_och_fastighetsfragor/Broschyr bygglov2016.pdf
"
Ex på åtgärder som inte kräver bygglov eller marklov
♦ bygga om invändigt, om ombyggnaden inte ändrar byggnadens användningssätt eller berör bärande delar, rökkanal, eldstad m m.
♦ sätta upp staket, högst 1,1 meter högt.
♦ markhöjdsändringar upp till 0,5 m"
M Markarbetaren skrev:Nej där är du nog ute och cyklar om du bor inom planlagt område. Resonemanget faller på sin egen orimlighet.
[länk] bygglov2016.pdf
"
Ex på åtgärder som inte kräver bygglov eller marklov
♦ bygga om invändigt, om ombyggnaden inte ändrar byggnadens användningssätt eller berör bärande delar, rökkanal, eldstad m m.
♦ sätta upp staket, högst 1,1 meter högt.
♦ markhöjdsändringar upp till 0,5 m"
Tror jag inte. Jag bor inom detaljplanelagt område. Har tidigare haft kontakt med kommunen och frågat. Det går tydligen utmärkt att höja 0,5 meter och sedan året depå höja ytterligare 0,5 meter.
bor i Huddinge kommun.
Nu vill jag inte höja ändå så spelar mindre roll för mig. Men min granne har höjt i omgångar över de senaste åren. Totalt är han nog uppe i 1,5 meter på den delen av tomten som var lägst tidigare (låg väsentligt under vår nivå innan - nu är hans tomt högre)
men det spelar ingen roll för mig. Vi kommer att höja upp till hans nivå i framtiden i samband med annan byggnation.
Ofta söks det marklov och bygglov för stödmur i samman ansökan till kommunen. Vid nybyggnation på sluttande fastigheter (villatomter) brukar det finnas inbakat i lovet och finnas med på tomtplaneringsritningen.snuttjulle skrev:
Är det inte så att bygglov för mur ofta krävs när det är fristående mur. Vid höjdändring krävs MARKLOV och i detta skrivs det in hur man ska ta upp höjdskillnaden som blir. Vad som då händer i framtiden när marklovet redan är godkänt med slänt krävs det då nytt marklov eller ett bygglov för att hålla massorna på plats?
Vad gäller nivåerna på fastigheterna i TS fall så funderar jag på vad som en gång givits bygglov för. När byggdes husen? Vilken marknivå har godkänts i tidigare lov och är det den som grannen nu har som sin ”nollpunkt”. Säger detaljplanen något om marknivåer? TS, om du tänker kontakta kommunen be dem skicka gällande detaljplan till dig så du kan se vilka bestämmelser som finns där.
I detaljplanerat område ska man egentligen beräkna höjdförändringen utifrån de höjder som står i detaljplanen.
Om Huddinge nu gör det på ett annat sätt är bra för de som vill höja mycket, men det är intressant att veta vad som skulle hända om en granne överklagar en stor höjning av marknivån.
Om Huddinge nu gör det på ett annat sätt är bra för de som vill höja mycket, men det är intressant att veta vad som skulle hända om en granne överklagar en stor höjning av marknivån.
Det jag tror vissa inte riktigt förstått är att det är skillnad på att fylla upp en helt plan yta i steg där det första steget höjs med en halv meter och det andra steget höjs med ytterligare en halv meter, dvs totalt en meter - vilket då inte är tillåtet utan lov, jämfört med att höja en slänt på samma sätt men där markhöjning relativt den befintliga slänten aldrig är mer än en halv meter. Där blir aldrig en halv plus en halv en hel, och kräver således inget lov.
Se bilden i inlägg #42, en alldeles utmärkt illustration.
Vilket alternativ som gäller hos TS:s granne har jag inte sett att tråden förtäljer. TS, har du något svar på den frågan?
Edit: Läste precis om TS:s inlägg och det verkar ju inte ens som att grannen planerar två murar - var kom den diskussionen ifrån? - utan att det blir en mur och bitvis slänt. Samma princip gäller, så länge grannen inte slänger på mer fylle än en halv meter någonstans är han i sin fulla rätt att bygga muren.
Se bilden i inlägg #42, en alldeles utmärkt illustration.
Vilket alternativ som gäller hos TS:s granne har jag inte sett att tråden förtäljer. TS, har du något svar på den frågan?
Edit: Läste precis om TS:s inlägg och det verkar ju inte ens som att grannen planerar två murar - var kom den diskussionen ifrån? - utan att det blir en mur och bitvis slänt. Samma princip gäller, så länge grannen inte slänger på mer fylle än en halv meter någonstans är han i sin fulla rätt att bygga muren.
Redigerat:
Låter helt orimligt. Alla fall jag hört talas om utgår alltid ifrån höjdnivåer angivna i detaljplanekartan och det är dessa höjdkurvor som utger basen för beräkning av markhöjningen. Oavsett tidsperspektiv. Vore ju väldigt intressant att få underlag på hur Huddinge resonerar och varför de gör avsteg från gängse praxis.M Morgonskiftet skrev:Tror jag inte. Jag bor inom detaljplanelagt område. Har tidigare haft kontakt med kommunen och frågat. Det går tydligen utmärkt att höja 0,5 meter och sedan året depå höja ytterligare 0,5 meter.
bor i Huddinge kommun.
Nu vill jag inte höja ändå så spelar mindre roll för mig. Men min granne har höjt i omgångar över de senaste åren. Totalt är han nog uppe i 1,5 meter på den delen av tomten som var lägst tidigare (låg väsentligt under vår nivå innan - nu är hans tomt högre)
men det spelar ingen roll för mig. Vi kommer att höja upp till hans nivå i framtiden i samband med annan byggnation.
I ej detaljplanerat område är det såklart en helt annan fråga.
Tycker du med gott samvete kan rigga upp kameror som tar bild var 5 minut mot grannen för att dokumentera förloppet. Sen kan du hävda att massorna som fylls på är kontaminerade med miljöfarligt avfall. Då måste kommunen komma ut och analysera jordmassorna.
Så gjorde en granne mot en annan granne i närheten. Skall nämnas att dom slogs med knytnävarna och rulla runt på gräsmattan mellan tomterna vid ett senare tillfälle.
Så gjorde en granne mot en annan granne i närheten. Skall nämnas att dom slogs med knytnävarna och rulla runt på gräsmattan mellan tomterna vid ett senare tillfälle.
vilket fjant blir det inte tillräckligt fint.R retrovizor skrev:Hej,
Min granne håller på att bygga en ny stödmur för att utöka sin parkeringsplats och jag undrar om han verkligen får göra det.
Så här ser det ut idag:
[bild]
Han påbörjade arbetet med en stödmur precis vid tomtgränsen (på ca 1,2-1,5 m) för 5-6 år sedan men efter protester från oss grannar på andra sidan och lite samtal med kommunen insåg han att han behövde bygglov och la ner spadarna.
Nu är det en grävmaskin där igen och hans lösning att ducka kravet på bygglov är att själva stödväggen (i betong) bara blir 0,5 m. Resten av höjdskillnaden förblir sluttande mark. Får man verkligen göra så? Visserligen är själva stödväggen 50 cm, men den börjar ju på upphöjd mark som redan är 50-80 cm.
Nya planen: [bild]
Det är ett gäng radhuslängor med nivåskillnad emellan. Har inte sett att någon annan har satt upp stödväggar i betong. Kommer bli väldigt fult från min sida av tomtgränsen.
Vi gjorde en betydligt större terrassering hos oss och missade det här med marklov. Vi blev anonymt anmälda. Sökte marklov/bygglov för höga L-stöd. Vi kom undan med några 1000-lappar i vite. Det betalade vi gärna. Vi hade gjort fel som inte sökte lov först. Men att återställa fanns inte på kartan.
Prata med din granne, prata med kommunen, anmäl om ni vill bli mer osams. Jag tror du har svårt att få rätt. Jag tror faktiskt många låga stödmurar (Max 50cm) bredvid varann är lov-fritt, men prata med kommunen. Det behöver inte heller passera ett år mellan höjningar med 0.5m. Man kan komma runt detta, det sade t o m ansvarige när vi blev anmälda. Men som någon annan skrev, det är ofta helheten som räknas.
Prata med din granne, prata med kommunen, anmäl om ni vill bli mer osams. Jag tror du har svårt att få rätt. Jag tror faktiskt många låga stödmurar (Max 50cm) bredvid varann är lov-fritt, men prata med kommunen. Det behöver inte heller passera ett år mellan höjningar med 0.5m. Man kan komma runt detta, det sade t o m ansvarige när vi blev anmälda. Men som någon annan skrev, det är ofta helheten som räknas.
Redigerat: