Hej,

Min granne håller på att bygga en ny stödmur för att utöka sin parkeringsplats och jag undrar om han verkligen får göra det.

Så här ser det ut idag:
Handritad skiss som visar en planerad stödmur vid en tomtgräns nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han påbörjade arbetet med en stödmur precis vid tomtgränsen (på ca 1,2-1,5 m) för 5-6 år sedan men efter protester från oss grannar på andra sidan och lite samtal med kommunen insåg han att han behövde bygglov och la ner spadarna.

Nu är det en grävmaskin där igen och hans lösning att ducka kravet på bygglov är att själva stödväggen (i betong) bara blir 0,5 m. Resten av höjdskillnaden förblir sluttande mark. Får man verkligen göra så? Visserligen är själva stödväggen 50 cm, men den börjar ju på upphöjd mark som redan är 50-80 cm.

Nya planen: Handritad skiss som visar en planerad stödmur med mätningar, nära en buske och en tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ett gäng radhuslängor med nivåskillnad emellan. Har inte sett att någon annan har satt upp stödväggar i betong. Kommer bli väldigt fult från min sida av tomtgränsen.
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det där varierar lite från kommun till kommun hur det tolkas. Ivissa kommuner kräver de bygglov för stödmut oavsett hur låg den är.

Samtidigt skulle nog inte jag störa mig på en 50 cm mur i gränsen, även om den är av rå betong. En risig slänt kan vara minst lika ful.
 
  • Gilla
Soha och 9 till
  • Laddar…
harry73
Ja, om man i er kommun får bygga 0.5m hög stödmur utan bygglov, behöver grannen knget bygglov.
Han kan också bygga 2 mur efter varandra för att komma upp i 1 meter
 
  • Gilla
Jussi Vaan och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där varierar lite från kommun till kommun hur det tolkas. Ivissa kommuner kräver de bygglov för stödmut oavsett hur låg den är.

Samtidigt skulle nog inte jag störa mig på en 50 cm mur i gränsen, även om den är av rå betong. En risig slänt kan vara minst lika ful.
Nu får jag både en risig slänt på 50-80 cm som det sen är en ful betongmur på :).

Ett annat problem är ju att han samtidigt kommer höja sin marknivå och att det gör att nivåskillnaden blir ännu större.
 
harry73
R retrovizor skrev:
Nu får jag både en risig slänt på 50-80 cm som det sen är en ful betongmur på :)
Det borde ni ha tänkt på när ni motsatte er den första muren.
Dessutom får inte du en risig slant och en ful mur. Grannen får den. Det är hans tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
okaenrique och 26 till
  • Laddar…
Man brukar behöva marklov om man höjer eller sänker marken mer än 50cm. Gör en anmälan till kommunen om tillsynsärende så får ni facit rätt snabbt.

Tag gärna bilder under pågående arbete så det går att se vad som gjorts.
 
  • Gilla
Soha och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det borde ni ha tänkt på när ni motsatte er den första muren.
Dessutom får inte du en risig slant och en ful mur. Grannen får den. Det är hans tomt.
Så du hade gladeligen accepterat och godkänt om grannen ville bygga en mur på 150 cm 10 m från ditt hus? :)
 
  • Gilla
  • Wow
Jsteff och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja, om man i er kommun får bygga 0.5m hög stödmur utan bygglov, behöver grannen knget bygglov.
Han kan också bygga 2 mur efter varandra för att komma upp i 1 meter
Stämmer verkligen det? Det är väl markhöjdsändringen som räknas, så om man skulle sätta 2st 0.5m direkt efter varandra skulle man ju effektivt fylla upp 1m.
 
  • Gilla
retrovizor och 2 till
  • Laddar…
harry73
R retrovizor skrev:
Så du hade gladeligen accepterat och godkänt om grannen ville bygga en mur på 150 cm 10 m från ditt hus? :)
Det är inget jag behöver ta ställning till, men när han ville bygga sin höga mur kunde ni förhandlat till en lösning som passade er.
Nu bygger han bygglovsfritt och kan ni inte påverka bygget.
 
  • Gilla
  • Haha
Jakob_L och 14 till
  • Laddar…
harry73
13th Marine 13th Marine skrev:
Stämmer verkligen det? Det är väl markhöjdsändringen som räknas, så om man skulle sätta 2st 0.5m direkt efter varandra skulle man ju effektivt fylla upp 1m.
Det beror på hur slänten ser ut, men du har rätt att man inte får ändra marknivå med mer än 0.5m
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja, om man i er kommun får bygga 0.5m hög stödmur utan bygglov, behöver grannen knget bygglov.
Han kan också bygga 2 mur efter varandra för att komma upp i 1 meter
Vet du detta? Har väldigt svårt att tro att det funkar på detta vis någonstans, det är den totala förändringen av marknivån som är intressant och som avgör om marklov krävs eller inte.
Man kan knappast trava marklovsbefriade 50cm murar på varandra för att nå den höjd man vill.
 
  • Gilla
Frank1stein och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är inget jag behöver ta ställning till, men när han ville bygga sin höga mur kunde ni förhandlat till en lösning som passade er.
Nu bygger han bygglovsfritt och kan ni inte påverka bygget.

Han frågade heller inte första gången. Men hans första mur är inte heller frågeställningen, den tyckte varken vi grannar eller kommunen om. Vill du av någon anledning fortsätta diskutera hans första mur får du gärna ta det i PM.
 
M Maximarcus skrev:
Vet du detta? Har väldigt svårt att tro att det funkar på detta vis någonstans, det är den totala förändringen av marknivån som är intressant och som avgör om marklov krävs eller inte.
Man kan knappast trava marklovsbefriade 50cm murar på varandra för att nå den höjd man vill.
Om inte marknivån ändras så går det bra att terrassera med flera lägre murar efter varandra. På samma ställe skulle det inte vara godkänt med en mur i stället för terrasser.
 
  • Gilla
MrBugge och 3 till
  • Laddar…
harry73
Nej, jag vill inte diskutera hans första mur, men då kunde ni ha kommit med ett motförslag ni kunde leva med.
Nu har grannen hittat ett sätt att göra det byggnadsfritt, och då finns det inte så mycket att diskutera eller förhandla för er
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Om inte marknivån ändras så går det bra att terrassera med flera lägre murar efter varandra. På samma ställe skulle det inte vara godkänt med en mur i stället för terrasser.
Exakt. Murens höjd är inte det intressanta utan förändringen av marknivån.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.