Hej,
Min granne håller på att bygga en ny stödmur för att utöka sin parkeringsplats och jag undrar om han verkligen får göra det.
Så här ser det ut idag:
Han påbörjade arbetet med en stödmur precis vid tomtgränsen (på ca 1,2-1,5 m) för 5-6 år sedan men efter protester från oss grannar på andra sidan och lite samtal med kommunen insåg han att han behövde bygglov och la ner spadarna.
Nu är det en grävmaskin där igen och hans lösning att ducka kravet på bygglov är att själva stödväggen (i betong) bara blir 0,5 m. Resten av höjdskillnaden förblir sluttande mark. Får man verkligen göra så? Visserligen är själva stödväggen 50 cm, men den börjar ju på upphöjd mark som redan är 50-80 cm.
Nya planen:
Det är ett gäng radhuslängor med nivåskillnad emellan. Har inte sett att någon annan har satt upp stödväggar i betong. Kommer bli väldigt fult från min sida av tomtgränsen.
Min granne håller på att bygga en ny stödmur för att utöka sin parkeringsplats och jag undrar om han verkligen får göra det.
Så här ser det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han påbörjade arbetet med en stödmur precis vid tomtgränsen (på ca 1,2-1,5 m) för 5-6 år sedan men efter protester från oss grannar på andra sidan och lite samtal med kommunen insåg han att han behövde bygglov och la ner spadarna.
Nu är det en grävmaskin där igen och hans lösning att ducka kravet på bygglov är att själva stödväggen (i betong) bara blir 0,5 m. Resten av höjdskillnaden förblir sluttande mark. Får man verkligen göra så? Visserligen är själva stödväggen 50 cm, men den börjar ju på upphöjd mark som redan är 50-80 cm.
Nya planen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett gäng radhuslängor med nivåskillnad emellan. Har inte sett att någon annan har satt upp stödväggar i betong. Kommer bli väldigt fult från min sida av tomtgränsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det där varierar lite från kommun till kommun hur det tolkas. Ivissa kommuner kräver de bygglov för stödmut oavsett hur låg den är.
Samtidigt skulle nog inte jag störa mig på en 50 cm mur i gränsen, även om den är av rå betong. En risig slänt kan vara minst lika ful.
Samtidigt skulle nog inte jag störa mig på en 50 cm mur i gränsen, även om den är av rå betong. En risig slänt kan vara minst lika ful.
Nu får jag både en risig slänt på 50-80 cm som det sen är en ful betongmur påH hempularen skrev:
Ett annat problem är ju att han samtidigt kommer höja sin marknivå och att det gör att nivåskillnaden blir ännu större.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Man brukar behöva marklov om man höjer eller sänker marken mer än 50cm. Gör en anmälan till kommunen om tillsynsärende så får ni facit rätt snabbt.
Tag gärna bilder under pågående arbete så det går att se vad som gjorts.
Tag gärna bilder under pågående arbete så det går att se vad som gjorts.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Stämmer verkligen det? Det är väl markhöjdsändringen som räknas, så om man skulle sätta 2st 0.5m direkt efter varandra skulle man ju effektivt fylla upp 1m.harry73 skrev:
Det är inget jag behöver ta ställning till, men när han ville bygga sin höga mur kunde ni förhandlat till en lösning som passade er.R retrovizor skrev:
Nu bygger han bygglovsfritt och kan ni inte påverka bygget.
Vet du detta? Har väldigt svårt att tro att det funkar på detta vis någonstans, det är den totala förändringen av marknivån som är intressant och som avgör om marklov krävs eller inte.harry73 skrev:
Man kan knappast trava marklovsbefriade 50cm murar på varandra för att nå den höjd man vill.
harry73 skrev:
Han frågade heller inte första gången. Men hans första mur är inte heller frågeställningen, den tyckte varken vi grannar eller kommunen om. Vill du av någon anledning fortsätta diskutera hans första mur får du gärna ta det i PM.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Om inte marknivån ändras så går det bra att terrassera med flera lägre murar efter varandra. På samma ställe skulle det inte vara godkänt med en mur i stället för terrasser.M Maximarcus skrev:
Nej, jag vill inte diskutera hans första mur, men då kunde ni ha kommit med ett motförslag ni kunde leva med.
Nu har grannen hittat ett sätt att göra det byggnadsfritt, och då finns det inte så mycket att diskutera eller förhandla för er
Nu har grannen hittat ett sätt att göra det byggnadsfritt, och då finns det inte så mycket att diskutera eller förhandla för er
