Jag skulle behöva lite hjälp om hur jag ska göra om detta på ett bra sätt, så att mina hårtussar till katter inte förstör tapeterna.. Nu var det inte längesen jag tapetserade om och det e inte roligt när det ser ut såhär 3månader senare.. Jag har varit inne på att riva väggen och sätta en ny spalje, men det känns som lite för mycket jobb för en amatör. Inte tummen mitt i handen men nästan:rolleyes:

Ett annan tanke jag hade är att sätta dit någon form av skiva men vad skulle det vara isåfall? Det e ju inte bara en liten stump utan det e ju hela vägen ner till nedervåningen, samt kortsidor. Så det ska ju vara ett material som är lätt att jobba med. Framförallt där det e som krumelurigt vid trappstegen där trappen svänger.

En annan snilleblixt jag fick var att kakla väggen, men hur dumt ser inte det ut då?:eek: Så alla förslag är välkomna.. Jag har ide torka just nu.. När jag lix håller på att gorma så ska jag måla trapp och spaljen vit. Men denna vägg är mitt största bekymmer just och det jag måste börja med innan jag börjar med att måla. Jag hoppas att ni förstår och ser på bilderna vad jag menar. Den högra bilden är uppifrån sett./Linda

• DSC00552.JPG
  • DSC00553.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat med "Fy-spray" eller liknande, brukar finnas i djuraffärer? Katter gillar inte citruslukt heller. Se bara till att tapeten tål vätskorna!

Kaarin

Har du en klöspelare till katterna? Då lär man dem att använda den och inte väggen, men har de ingen annanstans att klösa hittar de en plats.

Sen kan man sätta en plexiskiva på utsatta ställen, risken finns att katten hittar nytt tillhåll för sitt klösande.

Vetrinärerna har någon vätska som man kopplar till väggurtaget. Fungerar alldeles utmärkt.
Anders

Vätskan kallas för Feliway, men den hjälper inte mot klösande eftersom det är ett naturligt beteende. Ge katterna en plats att klösa på.

Klösande är visserligen naturligt för katter, men behöver inte alls vara i brist på klösplats. Vi har två katter, som kan gå ut och in som de vill, med många träd att klösa på ute, men den ena katten har upptäckt att han får uppmärksamhet direkt om han klöser på tapeten. Han har strimlat väggarna i vårt ganska nytapetserade finrum, för att han inte får frukost direkt när han vill på morgonen. Han vet precis hur han ska göra, och att han inte får. Att skälla hjälper inte alls.
Jag har funderat på någon avskräckande spray, men det har inte blivit av. Bara tacksam att vi inte tog tapeten för 1400 :- per rulle som jag tyckte bäst om.

/EB

Kanske kan du måla istället för att tapetsera. Tror att det tål kattklor bättre, sen så är det nog inte samma "feeling" för katten heller att klösa på målad yta. Sen blir det ju inga spännande skarvar fär katten att "pilla" på heller.
Eller så försöker du lära katten att inte klösa på tapeten innan du tapetserar om. T.ex spruta vatten på den varje gång den klöser (men sen vet vi ju alla att katten ändå gör som den vill när ingen ser ;) )
Lycka till hur som helst!

När vi skaffade våra två katter bestämde jag mig för att agera katt själv när de skulle uppfostras. Tex får de vara på matbordet men inte när det står glas eller tallrikar på bordet. Min man lyfter ner dem eller skäller på dem, utan resultat, medan jag fräser åt dem och "talar om" för dem att det är min mat, vilket fungerar alldeles utmärkt. Nu skriker maken på mig och jag fräser ifrån ett annat rum och katterna hoppar direkt ner från bordet när de hör mig. Det hela handlar om att kommunicera med katterna på katters vis och inte på människors vis.

Dubbelhäftande tejp är bra för att avskräcka om de har något särskilt favoritställe. De avskyr att bli klistriga om tassarna.

Enda sättet att få dem att sluta klösa för att få uppmärksamhet/mat, är att sluta ge dem uppmärksamhet/mat i samband med att de klöser. Att strunta i dem, helt enkelt.

Jisses vad svar jag fick och många bra oxå!
Det med plexiglas va bra.. Men jag tror att jag har hittat en kanske bättre lösning.. Var på K-Rauta idag där dom hade tunn mdf som ser ut som panel. Bara 6mm tjock så den blir ju inte så tung heller. 3st skivor 500kr Tror att det får bli sånt, då kan man måla det i en fin färg sedan å det bästa va ju att den går att skarva även på höjen, vilket jag kommer att måsta göra när det är 3,5m på högsta stället..

Hoppas bara att jag duger till att få upp det, men lite småpyssel så här vid jul e ju bara roligt. Man har ju så lite å göra annars så här när julen närmar sig:rolleyes:
Det är kanske som vissa säger, att då hittar katterna nått nytt ställe att klösa på:eek: ja då får det bli den dubbelhäftande tejpen:D

Katterna har klösträd och jag har även provat att köpa mjukare klösbrädor för att dom kanske skulle gilla det bättre, utan större resultat.. Sen så får missarna inte belöning i matform det har missarna fri tillgång till hela dygnet..

Tack för alla tips jag e nog inte ensam om att ha katter som klöser på tapeterna.. Å det e ju alltid en tröst;) /Linda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.