9 985 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Behöver jag verkligen ventilerade lister
Hej! Jag bor på entréplan i en bostadsrättsförening och alla lägenhet på entréplan har ventilerade golvlister, men det är ingen som är säkert varför. Huset är byggt på betongplatta, men både fuktskydd och värmeisolering finns. Nu vill vi byta ut golvlisterna, och frågan är, kan vi byta ut mot vanliga lister? Tack på förhand!
Ventilerade golv behöver ventileras av en eller annan anledning. Det kan vara för att undvika fukt och mögelskador eller för att inte få upp radon från grunden eller liknande. En trist lösning som finns för att slippa något annat som är betydligt tristare.V vbrehmer skrev:Hej! Jag bor på entréplan i en bostadsrättsförening och alla lägenhet på entréplan har ventilerade golvlister, men det är ingen som är säkert varför. Huset är byggt på betongplatta, men både fuktskydd och värmeisolering finns. Nu vill vi byta ut golvlisterna, och frågan är, kan vi byta ut mot vanliga lister? Tack på förhand!
Jag skulle inte byta till oventilerade lister utan att veta varför de finns där, och när jag fått veta exakt varför de finns där är det sannolikt att jag inte heller skulle byta ut dem, men då med vetskap om varför.
En artikel från byggprogrammet på LTH:
https://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/1_06_46.pdf
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver jag verkligen 380V i ett förråd/verkstad?
El -
Behöver man verkligen inga termostater och helt öppna returnventiler med bergvärme?
Värmepumpar -
Behöver man verkligen vakuumsuga luftvärmepump?
Värmepumpar -
Behöver jag verkligen avlastningsbalk vid breddning av källarfönster?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver jag verkligen betala?
Hantverkare