Min Makita cirkel 5604R är jättebra på panelkap eller masskapa ytterpanel eller liknande bara en bra jigg finns. Då kapar man snyggt i vinkel eller vinkelrät eller så snabbt och geschwint... har faktiskt byggt mina köksluckor i ek med denna såg.

Fast hade jag haft plats så hade jag nog skaffat en gersåg också. Går faktiskt och sneglar på en men så tänker jag på hur mycket utrymme jag har i boden och så får det vänta ett tag till...

Cirkelsåg är jättebra om man inte har kravet att det ska vara 100% rakt då är det mycket lättare med kap/ger.

Var sak har sin plats!

MathiasS skrev:
Jag tycker det är helt fel tänkt att använda cirkeln till det mesta....;)

Cirkeln är det verktyg jag använder minst i verktygslådan. En bra kapger + en enklare cirkel tycker jag är en förståndig kombo. Att tvärkapa reglar etc med cirkel skulle jag bara bli irriterad på.

Smaken är uppenbarligen som baken.
jag stod så sent idag och försökte att gera mdf omfattningar med cirkeln men ärligt det blir ingenstans i när heten jämförbart med en kap ger jag drömmer om kapex 120 innehar bosch:P

mattiasp skrev:
Jag använder min kar-gersåg endast till listning nuförtiden. Jag tycker att det är helt rätt tänkt att använda en handcirkel till det mesta. Överväg däremot om du verkligen behöver en såg för att gera regelvirke. Den extra kapaciteten gör att sågen blir klumpigare och tyngre. Som vanligt föreslår jag en Mafell KSP 55F. Kolla även Hitachi C6BUY. Jag har hört rykten om det är lite si och så med parallelliteten mellan klingan och fotens kant på Hitachi C6BU/C6BU2-sågarna. Den parallelliteten är givetvis viktig för att nå ett bra resultat med skenor och raksågningsmanicker.
hur kan en kap ger bli klumpig hur gerar jag med en ksp55 då det är en halv ts55

patflemming, jag svarar här om KGS216:

Sågen fungerar bra och jag är mycket nöjd med den. Var lite på väg att köpta en PCM8, men tyckte att den kändes för plastig. Gillade heller inte batteridriven laser, KGS har nätdriven laser och lampa. KGS kostar ju 1900 med frakt, så den var var ett enkelt val. Billigare och känns bättre i byggkvalitet. Tittade även på GCM8 som känns ännu mer gedigen, men KGS har en fördel som var viktig för mig: Den kapar 305mm, mot 280 för GCM8. Liten skillnad, men det innebär att jag har kunnat kapa hyllplan (300mm) och täcksidor till köket på ett mycket enkelt sätt. Tyckte inte att jag kunde motivera dubbla pengen för en GCM.

Kollade för skojs skull även på en Cotech för 1500 och kan säga att man får en otroligt mycket mer gedigen maskin för de 400 extra.

Har ingen större erfarenhet av andra kap/ger, men den är ett verktyg jag inte vill vara utan. Hög precision på ett snabbt sätt. Den har använts mycket sedan den köptes i vintras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.