8 264 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Behöver jag verkligen en kap & gersåg?
TS frågade om man behövde EN kap & ger såg ? Svaret är ju givetvis nej...man behvöver två ! Skall man få något gjort hemma på kvällarna efter jobbet så får det ju inte bli ett projekt att ställa upp sågen med stativ o allt...Så man skall ha en i bilen och en i verkstaden, sen behöver man cirkelsågar oxå . En sänksåg med skena en liten smidig C6BU och en grov o stor för rejäla plank.
Men man kan klara sig om det kniper med Pernittas såglåda.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18817-saglada-och-styrskena-foer-cirkelsag.html
Men man kan klara sig om det kniper med Pernittas såglåda.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18817-saglada-och-styrskena-foer-cirkelsag.html
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 433 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 433 inlägg
Om man bara vill ha EN maskinsåg så varför inte skaffa en sticksåg? :s Lätt att bära runt och klarar kapa det mesta men det tar tid och kanske inte blir så bra
Nej sticksåg är nog den jag använder minst därefter cirkelsåg som används för att klyva skivor och plank.
Visst använde jag den till trallbygget man bara för att kapa alla plank i ena kanten
Annars är kap/gersågen, min DeWalt707 inköpt för ett antal år sedan, den absolut bästa sågtyp man kan ha om man bygger det ena och det andra. Kapa en regel. Upp med den på kapsågen. 2sekunder, klart och rakt!
Försök det med cirkelsågen... Vinkel? visst samma sak. Upp med regel, vinkla sågen, såga. Dubbel vinkel? No problemas..
Dom 3800 som jag betalade är så väl investerade. Har aldrig ångrat det.
Se bara till att ha en bra klinga och ett bra sågbord med "armar" som du kan lägga reglarna/planken på.
Så, var sak har sin plats...
Nej sticksåg är nog den jag använder minst därefter cirkelsåg som används för att klyva skivor och plank.
Visst använde jag den till trallbygget man bara för att kapa alla plank i ena kanten
Annars är kap/gersågen, min DeWalt707 inköpt för ett antal år sedan, den absolut bästa sågtyp man kan ha om man bygger det ena och det andra. Kapa en regel. Upp med den på kapsågen. 2sekunder, klart och rakt!
Försök det med cirkelsågen... Vinkel? visst samma sak. Upp med regel, vinkla sågen, såga. Dubbel vinkel? No problemas..
Dom 3800 som jag betalade är så väl investerade. Har aldrig ångrat det.
Se bara till att ha en bra klinga och ett bra sågbord med "armar" som du kan lägga reglarna/planken på.
Så, var sak har sin plats...
Kap/ger är outstanding till just kap och gering.
Bänksågen är outstanding till just klyvning och cirkelsågen blir lite av en hyllvärmare ja, MEN min batteridrivna cirkelsåg är outstanding när det gäller snabba och inte så precisa geringar och klyvningar på plats. Att slippa springa mellan sågar och byggplatsen är otroligt smidigt och bekvämt.
Bänksågen är outstanding till just klyvning och cirkelsågen blir lite av en hyllvärmare ja, MEN min batteridrivna cirkelsåg är outstanding när det gäller snabba och inte så precisa geringar och klyvningar på plats. Att slippa springa mellan sågar och byggplatsen är otroligt smidigt och bekvämt.
Mieron - jag har flera gånger varit inne på en batteridriven cirkel men det verkar ju inte som att de håller för att göra lite större jobb. Vad är din erfarenhet av att använda betteridriven cikelsåg.
Sen tycker jag att det är ganska mkt pengar att lägga 4000:- på en kap och ger för det enligt mig i vissa lägen begränsade använingsområdet. Visst det ger fina, raka snitt. Visst jag är skitsugen på att köpa en GCM8 ibland med tillhörande sågbord men det är fan i mig en hel del pengar för att för min del bara kapa trall. Så extremt roligt kan det väl inte vara att såga med denna maskinen eller?
Kan det vara som så att man gärna vill försvara sitt dyra maskin inköp?
Sen tycker jag nog att en cirkelsåg är enklare och mer portabel än en kap & ger.
Enligt mig är det pendelstick och cirkelsåg som är de mest användbara och de sågar man bör ha först i sin arsenal. Många här på forumet verkar vilja placera kap och gersågen överst på en sådan lista.
/P
Sen tycker jag att det är ganska mkt pengar att lägga 4000:- på en kap och ger för det enligt mig i vissa lägen begränsade använingsområdet. Visst det ger fina, raka snitt. Visst jag är skitsugen på att köpa en GCM8 ibland med tillhörande sågbord men det är fan i mig en hel del pengar för att för min del bara kapa trall. Så extremt roligt kan det väl inte vara att såga med denna maskinen eller?
Kan det vara som så att man gärna vill försvara sitt dyra maskin inköp?
Sen tycker jag nog att en cirkelsåg är enklare och mer portabel än en kap & ger.
Enligt mig är det pendelstick och cirkelsåg som är de mest användbara och de sågar man bör ha först i sin arsenal. Många här på forumet verkar vilja placera kap och gersågen överst på en sådan lista.
/P
Kapar man inte med kap/ger får man inte exakt 90 grader och man får glipor mest överallt.
Men man behöver inte köpa en för flera tusen det finns rimligt bra för 1-2000:- så kan man köpa en billig handtrissa+stickis också. Det är bara ett dumt påhitt att man måste ha proffsgrejjor för hemmabruk. Bättre en billig kap/ger än ingen alls.
Klyva går bra med handtrissa men såklart inte lika bra som med bordscirkelsåg.
Men man behöver inte köpa en för flera tusen det finns rimligt bra för 1-2000:- så kan man köpa en billig handtrissa+stickis också. Det är bara ett dumt påhitt att man måste ha proffsgrejjor för hemmabruk. Bättre en billig kap/ger än ingen alls.
Klyva går bra med handtrissa men såklart inte lika bra som med bordscirkelsåg.
Såg att Bauhaus i Hyllinge sålde Ryobis kap/ger-bordssåg för 2995:-
Dvs det är av den modellen med bord ovanpå kap/ger-sågen.
Den kanske är något även om den inte har slidefunktion?
Det är en sågtyp som jag själv gärna hade haft med mig ut men just denna kanske var lite väl tung och skrymmande.
/Kent
Dvs det är av den modellen med bord ovanpå kap/ger-sågen.
Den kanske är något även om den inte har slidefunktion?
Det är en sågtyp som jag själv gärna hade haft med mig ut men just denna kanske var lite väl tung och skrymmande.
/Kent
Förespråkar kap/ger (en eller flera), men:MathiasS skrev:
Innan jag skaffade kap/ger kapade jag en jäkla massa staketpinnar "i spets" med en vanlig handcirkel utan skena. Bara att skruva lister av lagom tjocklek på en lastpall, skruva stoppklossar och en bana att såga efter. Sen laddar man med 10 pinnar och sågar längs banan, vänder och sågar igen. Tror nästan det gick fortare än med kap/ger.
Tror ändå att jag ska prova min idé med att använda cirkelsågen (farsans 20 år gamla Black & Decker) som kap och ger samt en enkel lite styrskena för att få raka snitt. tröttnar jag får jag helt enkelt gå ned i garaget och packa upp min sprillans metabo.
Klämde för övrigt på en AEG cirkelsåg ifdag på Bahuas och den kändes mkt bättre än både Makita och Hitachi C6BU. Inte alls så impad av Hitachin efter att ha klmät lite på denna.
/P
Klämde för övrigt på en AEG cirkelsåg ifdag på Bahuas och den kändes mkt bättre än både Makita och Hitachi C6BU. Inte alls så impad av Hitachin efter att ha klmät lite på denna.
/P
Var inne på samma spår som dig länge. Byggde garage med fogsvans och köpte sedan en cirkelsåg,
men tyckte inte det fanns någon direkt nytta gentemot fogsvansen och sålde cirkelsågen.
Gav upp till slut och köpte en kap o ger. Jag ångrar det inte, bästa köp jag gjort,
men visst hade jag säkert klarat mig med fogsvansen. (Har även blivit en ny cirkelsåg, som jag är nöjd med och inte skulle klara mig utan idag).
Du kommer att packa upp lådan förr eller senare och bli possitivt överaskad, men vänta gärna lite, så du märker skillnaden
men tyckte inte det fanns någon direkt nytta gentemot fogsvansen och sålde cirkelsågen.
Gav upp till slut och köpte en kap o ger. Jag ångrar det inte, bästa köp jag gjort,
men visst hade jag säkert klarat mig med fogsvansen. (Har även blivit en ny cirkelsåg, som jag är nöjd med och inte skulle klara mig utan idag).
Du kommer att packa upp lådan förr eller senare och bli possitivt överaskad, men vänta gärna lite, så du märker skillnaden
Får hålla med. Min stora och mycket tunga Bosch GCM10S kan jag inte leva utan, men det är 18V DeWalt cirkelsågen som alltid finns inom räckhåll. 90-graders snitt tar jag med ögonmått, det brukar bli bra.Mieron skrev:Kap/ger är outstanding till just kap och gering.
Okej, okej jag ger mig verkar vara hela forumets samlade åsikt att kap och ger är rätt så bra. Bara jag och nån enstaka till som tycker cirkelsåg verkar super. Sak som tidigare talare sade vänta ett tag innan jag packar upp min kap och ger så att jag verkligen kan förstå och känna skillnaden.
Men jag bara måste prova utan först.
/P
Men jag bara måste prova utan först.
/P