Hej!
Jag planerar att bygga soldäck på marksten enligt bilden. storleken är 3600x 3200.
markstenarna lagds för 10 år sedan och under stenarna finns det fiberduk.
Min fråga är: Behöver jag lägg syllpapp mellan reglerna och stenarna för att skydda mot fukt? reglerna kommer att läggas direkt på stenarna.
mvh bokani

• Gammalt markstensområde med ogräs, utemöbler och blomkrukor, planerat för bygge av soldäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag tycker att det är viktigare att du inte låter reglarna ligga an stenen hela vägen. Sätt dem på något stöd och lägg syllpapp däremellan om du har. Att lägga syllpapp mellan regel och stenläggning under hela regelns längd kommer stänga in fukt och orsaka röta...

• Gilla
Bokani och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag tycker att det är viktigare att du inte låter reglarna ligga an stenen hela vägen. Sätt dem på något stöd och lägg syllpapp däremellan om du har. Att lägga syllpapp mellan regel och stenläggning under hela regelns längd kommer stänga in fukt och orsaka röta...
Tack Kallebo för svaret
Men höjden på hela soldäcken får inte vara högre än 8 cm annars blir det högre än altanshöjden. vilka stöd kan jag använda med tanke på höjden enligt bilden

• Närbild av en altantröskel med trallgolv, gliddörr och uteplatsmöbler i bakgrunden.
    Skapa konto
Bokani Bokani skrev:
Tack Kallebo för svaret
Men höjden på hela soldäcken får inte vara högre än 8 cm annars blir det högre än altanshöjden. vilka stöd kan jag använda med tanke på höjden enligt bilden
Du behöver inget stöd. Du kan läggs direkt på plattorna men lägg ut lite syllpapp under. Jag antar att du ska ha tryckat virke.
Du lär ändå behöva kila upp lite för att väga av allt.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du behöver inget stöd. Du kan läggs direkt på plattorna men lägg ut lite syllpapp under. Jag antar att du ska ha tryckat virke.
Du lär ändå behöva kila upp lite för att väga av allt.
Tack Krille-72
Jag kommer att ha tryckimpregnerat och väger av om det behövs( vet inte om plastkill duger)
ska jag lägga syllpapp under all ram och reglerna( hela vägen) eller lite hit och dit)
mvh bokani

• Orange plastkil i överkant av ett onlineshopfönster, med priset 64:90 och text "Plastkil" till höger.
    Skapa konto
Bokani Bokani skrev:
Tack Krille-72
Jag kommer att ha tryckimpregnerat och väger av om det behövs( vet inte om plastkill duger)
ska jag lägga syllpapp under all ram och reglerna( hela vägen) eller lite hit och dit)
mvh bokani
Plasrkilar blir kanon. Det finns 4 kantiga pallringsbrickor eller vad dom nu heter. Finns i olika tjocklekar och kan staplas på varandra. Kanske ännu bättre i ditt fall.

Syllpapp ifall träet hamnar direkt mot plattorna. Ingen annanstans. Det behövs egentligen inte där heller men kan vara en bra säkerhetsåtgärd.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.