2 020 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Behöver jag handcirkeln?
Dagens lyxproblem:
Jag har lite svårt att motivera varför jag ska ha kvar min (än så länge oanvända) DeWalt handcirkelsåg. Jag har sänksåg (HolzHer), battericirkel (Makita) och kap/ger (DW707). Finns det något skäl att ha kvar handcirkelsågen? Sänksågen är gammal, sliten och köptes beg, så att ha handcirkeln för att inte söla ner sänksågen är inte ett argument. Man gör väl mest sånt här:
Kapa virke: Kap/Ger
Småtjafs, kapa på plats: Battericirkeln
Skivor: Sänksågen
Klyva virke: Sänksågen funkar väl hjälpligt här med (bordssåg har jag inte plats för)
(Alla tre handmaskinerna har i runda slängar samma sågdjup)
Så snälla, hjälp mig att hitta bra skäl för att behålla verktygsparken intakt!
Jag har lite svårt att motivera varför jag ska ha kvar min (än så länge oanvända) DeWalt handcirkelsåg. Jag har sänksåg (HolzHer), battericirkel (Makita) och kap/ger (DW707). Finns det något skäl att ha kvar handcirkelsågen? Sänksågen är gammal, sliten och köptes beg, så att ha handcirkeln för att inte söla ner sänksågen är inte ett argument. Man gör väl mest sånt här:
Kapa virke: Kap/Ger
Småtjafs, kapa på plats: Battericirkeln
Skivor: Sänksågen
Klyva virke: Sänksågen funkar väl hjälpligt här med (bordssåg har jag inte plats för)
(Alla tre handmaskinerna har i runda slängar samma sågdjup)
Så snälla, hjälp mig att hitta bra skäl för att behålla verktygsparken intakt!
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Varför behöver du motivera att behålla ett verktyg du redan har?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det mest självklara argumentet för flera handcirklar är väl att det möjliggör att man har flera olika klingor färdigmonterade för arbete. Då kan ju sänksågen få ha en mångtandad t.ex. och handcirkeln från DeWalt en ren klyvklinga. T.ex.
Jag flikar in på skoj med en rekommendation att köpa ett Wolfcraft Mastercut 1000 maskinbord och montera hancirkeln i det så får du en budgetvariant på bordscirkelsåg. Bordet kan vikas ihop så att det inte tar någon plats och Wolfcraft brukar göra hyffsade saker.
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/14750_product.html
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/14750_product.html
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
handcirkeln är bra att ha.För många verktyg att asa på kan vara en börda i vissa lägen.Behöver det inte vara millimeterprecision så är den oslagbar.Tex om du skall gör ett altanbygge eller liknande.Jag tror användningsområdet ökar om du bara börjar använda den.
Sälj battericirkeln i stället som antagligen är värdelös om 3-4 år när batterierna är kass
Sälj battericirkeln i stället som antagligen är värdelös om 3-4 år när batterierna är kass
Redigerat:
Klart du ska ha kvar sladdcirkeln,,, som nån annan skre längre upp, battericirkeln blir värdelös om några år...
Cirkeln min använde jag så sent som igår nere i grannens källare... Jag var i valet o kvalet om jag skulle ta med min Kap/gersåg istället, men valet föll på cirkeln då det inte behövdes nåt precisionskap, utan ett 15 tal snabba genom 22X95..
Skönt att inte behöva släpa på kap/geren denna ggn...
Det finns en funktion för alla verktyg och maskiner, det är bara behoven som växlar...
Cirkeln min använde jag så sent som igår nere i grannens källare... Jag var i valet o kvalet om jag skulle ta med min Kap/gersåg istället, men valet föll på cirkeln då det inte behövdes nåt precisionskap, utan ett 15 tal snabba genom 22X95..
Skönt att inte behöva släpa på kap/geren denna ggn...
Det finns en funktion för alla verktyg och maskiner, det är bara behoven som växlar...
Var hittar man denna och till vilket pris? :wow:Helioz skrev:
Conrad:gadu^ skrev:
http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=812354&subref=search/wolfcraft+master/prod_812354&Ctx={ver%2F7%2Fver}{st%2F3ec%2Fst}{cmd%2F0%2Fcmd}{m%2Fwebsale%2Fm}{s%2Fconrad-swe%2Fs}{l%2F01-aa%2Fl}{type%2Fextern_search%2Ftype}{sf%2F%3Cs1%3Ewolfcraft+master%3C%2Fs1%3E%3Cs5%3E1%3C%2Fs5%3E%2Fsf}{p1%2F511923f7b58cf3d9ba8f1939eb40a2f4%2Fp1}{md5%2Fd99935ae1847ea095b24942fc90c69ab%2Fmd5}
Slöjddetaljer:
http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=2139&deptid=81
Upplever ofta sänksågen "för tung" för kapningar i obekväm arbetsställning. En liten handcirkel funkar som ett gott komplement - funkar även till "fulkapningar".
Detta förutsätter givetvis att den "extra" handcirkeln är någorlunda liten - typ Elu MH155, DeWalt D23550, D23551 eller likn.
Detta förutsätter givetvis att den "extra" handcirkeln är någorlunda liten - typ Elu MH155, DeWalt D23550, D23551 eller likn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden