26 301 läst ·
233 svar
26k läst
233 svar
Behöver hjälp vem ska stå för skadegörelse på väg o h fastighet
Sluta betala så är det löst.
Vad gäller din el och avlopp så skulle inte en vägförening betala för deras underhåll. Det är också ovanligt att vägföreningar av denna typ har någon substantiell försäkring av den typen av problem att tala om. Så tyvärr får du själv betala för underhållet av din el och avlopp. Om det inte är någon annan som ansvarar för denna sträckning, elbolaget och kanske kommunen om det är kommunalt avlopp.
Vad gäller din el och avlopp så skulle inte en vägförening betala för deras underhåll. Det är också ovanligt att vägföreningar av denna typ har någon substantiell försäkring av den typen av problem att tala om. Så tyvärr får du själv betala för underhållet av din el och avlopp. Om det inte är någon annan som ansvarar för denna sträckning, elbolaget och kanske kommunen om det är kommunalt avlopp.
Redigerat:
Nötegårdsgubben skrev:
Om jag läser den förra tråden rätt så slutade @skrållis betala för flera/några/något år sedan. Och därmed slutade den som sköter vägen att underhålla sträckan som går över @skrållis fastighet.Claes Sörmland skrev:
Sluta betala så är det löst.
Vad gäller din el och avlopp så skulle inte en vägförening betala för deras underhåll. Det är också ovanligt att vägföreningar av denna typ har någon substantiell försäkring av den typen att tala om. Så tyvärr får du själv betala för underhållet av din el och avlopp. Om det inte är någon annan som ansvarar för denna sträckning, elbolaget och kanske kommunen om det är kommunalt avlopp.
Eller har jag förstått dig fel @skrållis?
Nej min granne o h jag har tagit en annan förvaltare istället .Men när polisen sa att jag skulle sluta betala ifrån egen ficka så slutade jag betala min granne.M Mirkan skrev:
Jag har betalat 1/ till min granne ,2/ Ett lass grus själv med arbets kostnad . 3/ Sen tog min granne ett halvt lass
grus utan att fråga . Bad honom att beställa nytt grus det har han inte gjort. 4 / Sen på fakturan har han debiterat 28 arbets timmar. 1100 kr i gruskostnad för 800 meter delat på 8 fastigheter. ( 137,50 öre )Han har inte lagat våra fastigheter extra trots sönderkörning. Det har vi fått göra själva för tusentals kronor . Jag och min granne sliter inte på vägen alls. Alla som underhåller grusvägar förstår väl att 1100 kr inte är tillräckligt att underhålla en grusväg på nästan 1 km. Han har aldrig sladdar på de 27 år jag betalat honom. .Det går inte att få bort honom och anlita någon som tar ansvar att vägen i helhet har ett bra skick .
Åter igen, du behöver hjälp av någon på plats att diskutera problemen med det går inte att hjälpa dig i den här tråden. Det blir bara en rundgång i tråden utifrån det saknas information gällande fastigheten.
Det första som skrivits i början av tråden är att du måste hämta ut de dokument som finns hos Lantmäteriet gällande för fastigheten.
Det första som skrivits i början av tråden är att du måste hämta ut de dokument som finns hos Lantmäteriet gällande för fastigheten.
Redigerat:
Dem har jag ,det är bara 4 fastigheter som har mantal längs vägen ,44 st är nämnd i 2 samfälligheter som finns .Jag har ringt alla .Ingen har behov av den här vägen .Alla vet att den är enkelriktadA AndersS skrev:Åter igen, du behöver hjälp av någon på plats att diskutera problemen med det går inte att hjälpa dig i den här tråden. Det blir bara en rundgång i tråden utifrån det saknas information gällande fastigheten.
De andra har och har haft skog .Men dom har gjort andra vägar till skogen .Endast en har servitut över sista fastigheten .Men nyttjar inte den.Det är 2 längs vägen som har lite skog .Mitt och mitt föräldhem är natur skyddat. I styckningen står att jag har andelstal i vägen de andra med mantal får nyttja vägen för att komma till sin fastighet.Men hästfolket har inga servitut eller nyttjanderätts avtal av någon fastighets ägare i och med att vi inte har någon förening och ingen vill bilda någon
Det går inte att utomstående nyttjar vägen 2ggr / 365 dagar om året ,och kör sönder med fodertransporter . Bara för att dom är kompis med han som tagit sej friheten att extaknäcka på sina grannar .Sen ska man få ta skadorna.Man vill heller inte dra dom inför rätta. Men vad har man för rättighet? Förbjuda dom som har hästar ,och fortsätter dom . Skicka faktura som min granne gör .Om min granne skickar faktura utan något avtal att sköta vägen gemensamt
Utan gör det och skickar faktura .Det var min granne som klagade först på att både betala för undermålig skötsel och sen laga för mer än årskostnad. Sen när vi lägger på ett ordentligt slitlager han och jag .Så kommer grannen och plogar bort hela ytlagret på vår sträck som vi bekostat .
Jag förstår mej inte på sådant beteende.DET ÄR TROTS ALLT EN VÄG DOM BEHÖVER INTE JAG OCH MITT FÖRÄLDRA HEM .VI ÄR FÖRST. VI HAR ANDRA ALTERNATIV. Juridiskt vet jag inte heller hur jag och Den första fastigheten ska lösa det här.
Om inte vägen behövs och du själv inte använder den så behöver den ju inget underhåll. Låt den förfalla helt enkelt.
Om de som har servitut på vägen skulle vilja använda den så får de se till att sköta den själva.
Använder du inte själv vägen eller får bidrag för den har du inga som helst anledningar att hålla den farbar.
Om de som har servitut på vägen skulle vilja använda den så får de se till att sköta den själva.
Använder du inte själv vägen eller får bidrag för den har du inga som helst anledningar att hålla den farbar.
Hur blir det för mej juridiskt om jag ich mitt föräldrahem som är först slutar att underhålla vägen kan vi och får vi det längs en samfälld mark.? Låta bli helt .Det är 7 st fastigheter och en utomstående hästägare som behöver åka över vår mark för att komma hem ,men inte utifrån sina hem.Eftersom den är enkelriktad.Det har dom gjort om själva att åka i båda riktningar .Trots att det står att .Du får inte nyttja marken på sidan om vägen.Vilket dom gör hela tiden.Dessuton har grannen som skött vägen i 30 år breddat vägen hos oss nu.När han plogade bort vårat slitlager så lades det på sidan av vägen, ett par dm.Som dom andra fastighet ägarna kör på när det är så stora och djupa hål i vägen. Så helt plötsligt har vägen blivit bredare.G gaidin skrev:Om inte vägen behövs och du själv inte använder den så behöver den ju inget underhåll. Låt den förfalla helt enkelt.
Om de behöver vägen skall de ha servitut. Har de inget servitut har de inga rättigheter.S skrållis skrev:Hur blir det för mej juridiskt om jag ich mitt föräldrahem som är först slutar att underhålla vägen kan vi och får vi det längs en samfälld mark.? Låta bli helt .Det är 7 st fastigheter och en utomstående hästägare som behöver åka över vår mark för att komma hem ,men inte utifrån sina hem.Eftersom den är enkelriktad.Det har dom gjort om själva att åka i båda riktningar .Trots att det står att .Du får inte nyttja marken på sidan om vägen.Vilket dom gör hela tiden.Dessuton har grannen som skött vägen i 30 år breddat vägen hos oss nu.När han plogade bort vårat slitlager så lades det på sidan av vägen, ett par dm.Som dom andra fastighet ägarna kör på när det är så stora och djupa hål i vägen. Så helt plötsligt har vägen blivit bredare.
Antingen får de ha en väg på din mark eller utnyttja befintlig väg.
Vill de ha vägen i ett visst skick så får de själva underhålla.
Det finns inget som tvingar dig att underhålla en väg du inte behöver.
Vad jag förstår så är det mest transporter till hästgården som går via din väg, har hästgården inget servitut har de inga rättigheter.
Om jag förstått rätt finn det ingen formell gemensamhetsanläggning eller samfällighet?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Du har ju ingen skyldighet att underhålla en väg på din egen mark.S skrållis skrev:Hur blir det för mej juridiskt om jag ich mitt föräldrahem som är först slutar att underhålla vägen kan vi och får vi det längs en samfälld mark.? Låta bli helt .Det är 7 st fastigheter och en utomstående hästägare som behöver åka över vår mark för att komma hem ,men inte utifrån sina hem.Eftersom den är enkelriktad.Det har dom gjort om själva att åka i båda riktningar .Trots att det står att .Du får inte nyttja marken på sidan om vägen.Vilket dom gör hela tiden.Dessuton har grannen som skött vägen i 30 år breddat vägen hos oss nu.När han plogade bort vårat slitlager så lades det på sidan av vägen, ett par dm.Som dom andra fastighet ägarna kör på när det är så stora och djupa hål i vägen. Så helt plötsligt har vägen blivit bredare.
OM det inte finns ett servitut, men då skall det också framgå av det vad som gäller:
https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-underhall-och-storre-atgarder-pa-en-vag-med-servitut
Det andra du beskriver verkar mest vara åsisktskillnader: Får den som underhåller vägen göra den ngt bredare (kanske ofrånkomligt om man hyvlar den ?) eller får man åka åt båda hållen (misstänker att man måste få det inskrivet ng nstans officiellt om det ska vara lagligt enkelriktat) osv
Men använder du inte din egen väg, och det itne finns ngt servitut så betala inte för underhållet !
Och om du har problem med att ledningar/rör ligger så ytligt så att dom skadas av ett par hästar eller fordn: Lägg dom djupare/ev skyddat i en betongkulvert - så spelar ju ytskiktet på vägen ingfen roll (dom borde nog ändå ligga djupare då)
Syfte med detta inlägg är inte att vara elak!
Utifrån hur du skriver och formulerar dig i tråden samt blandar in olika saker helt ostrukturerat blir det omöjligt att föra en konstruktiv dialog, gäller det även om du gör det muntligt blir det problem.
Ditt problem är att en väg används på ett sätt som du anser vara felaktigt.
Användandet orsakar skador som du åtgärdar och bekostar.
Du vill stoppa viss användning av vägen.
Jag kan inte utläsa någonstans i dina inlägg vad som står gällande vägen och din fastighet i handlingar hos Lantmäteriet.
Kan du sammanfatta eller klippa in den text som finns i Lantmäteriets dokument gällande vägen och inget annat, bara fakta?
Tror du skrev att det fanns en samfällighet, vad finns dokumenterat om den?
Utifrån hur du skriver och formulerar dig i tråden samt blandar in olika saker helt ostrukturerat blir det omöjligt att föra en konstruktiv dialog, gäller det även om du gör det muntligt blir det problem.
Ditt problem är att en väg används på ett sätt som du anser vara felaktigt.
Användandet orsakar skador som du åtgärdar och bekostar.
Du vill stoppa viss användning av vägen.
Jag kan inte utläsa någonstans i dina inlägg vad som står gällande vägen och din fastighet i handlingar hos Lantmäteriet.
Kan du sammanfatta eller klippa in den text som finns i Lantmäteriets dokument gällande vägen och inget annat, bara fakta?
Tror du skrev att det fanns en samfällighet, vad finns dokumenterat om den?
Om du tar dit en grävmaskin och gräver om ledningarna och hålet står öppet någon vecka.
Vad händer då?
Kan alla komma från sina hem och ut på stora vägen? Eller hindras de av hålet?
Är det ingen som hindras så gräv igen hålet och lägg stora stenbumlingar i var ända av tomten för att hindra trafiken i fortsättningen. Och sätt ett buskage och markera att det är tomt mark.
Säger inte att det är rätt men..... Stenar kan flyttas och buskage med om det visar sig vara olagligt enligt någon myndighet.
Få skriftligt på att alla de 44 fastigheterna avstår att köra över din tomt.
Vad händer då?
Kan alla komma från sina hem och ut på stora vägen? Eller hindras de av hålet?
Är det ingen som hindras så gräv igen hålet och lägg stora stenbumlingar i var ända av tomten för att hindra trafiken i fortsättningen. Och sätt ett buskage och markera att det är tomt mark.
Säger inte att det är rätt men..... Stenar kan flyttas och buskage med om det visar sig vara olagligt enligt någon myndighet.
Få skriftligt på att alla de 44 fastigheterna avstår att köra över din tomt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Bra. Har du hållit fast vid det eller börjat betala igen. Nedanstående talar för det senare.S skrållis skrev:
Vilken faktura? Du hade ju slutat betala.S skrållis skrev:
Släpp det gamla, det kommer du inte få ogjort.S skrållis skrev:
Men du har slutat betala?S skrållis skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Då betalar du inte, utan bestrider fakturan.S skrållis skrev:
Skriv bara: ”Bestrides i sin helhet” och skicka tillbaka. Det kan vara bra för minnet att ta en kopia av fakturan och notera på den när bestridandet skedde. Sen hänvisar du bara till det om han tar upp det igen. Du behöver inte ens säga varför.
Redigerat: