10 515 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Behöver hjälp med installation av downlights
Okej.H hempularen skrev:Ja om dina kopplingar sitter så dåligt att kan åka ur av sig själv. Det är farligt.
En koppling oavsett om det är en snabbkoppling eller en skruvkoppling skall man alltid testa genom att rycka lite i tråden när man kopplat in den. Tål den inte det så får man göra om kopplingen. En dålig koppling blir varm och kan börja brinna.
Jag hade för några år sedan en mindre brand i en dosa i källaren. Jag har härlett att just den dosan installerades 1960, och har varit orörd sedan dess. Jag kunde konstatera att elektrikern som installerde den hade dragit en skruv snett, en tråd har varit lös i ca 50 år innan den började brinna. Det höll sig inom dosan som tur är.
Oj.
Elektriker kommer imorgon.
Men jag har en fråga..
Ni vet såna där kontakter som man skruvar fast med skruv, istället för skruvlös fästmekanism alltså.
Kan man skruva fast en kabel, lossa kabeln (varför man lossar är inte relevant), och sen skruva fast kabeln igen?
Jag frågar för att: trådarna kanske blir för skadade av att skruvas fast två gånger? De blir ju klämda varje gång man skruvar fast dem.
Hoppas det är lugnt att skruva fast två gånger.
Men jag har en fråga..
Ni vet såna där kontakter som man skruvar fast med skruv, istället för skruvlös fästmekanism alltså.
Kan man skruva fast en kabel, lossa kabeln (varför man lossar är inte relevant), och sen skruva fast kabeln igen?
Jag frågar för att: trådarna kanske blir för skadade av att skruvas fast två gånger? De blir ju klämda varje gång man skruvar fast dem.
Hoppas det är lugnt att skruva fast två gånger.
Det ska inte vara några problem att skruva fast en kabel i en plint/skarvdon två gånger, sagt med reservationen att det görs på korrekt sätt och man säkerställer att kopparledarna är friska och hela.M Mikael31 skrev:Elektriker kommer imorgon.
Men jag har en fråga..
Ni vet såna där kontakter som man skruvar fast med skruv, istället för skruvlös fästmekanism alltså.
Kan man skruva fast en kabel, lossa kabeln (varför man lossar är inte relevant), och sen skruva fast kabeln igen?
Jag frågar för att: trådarna kanske blir för skadade av att skruvas fast två gånger? De blir ju klämda varje gång man skruvar fast dem.
Hoppas det är lugnt att skruva fast två gånger.
Det funkar nu.
Jag hade inte tryckt på en knapp när man ska sätta i trådarna.
Det markerade på bilden:
Hur kunde jag ha vetat att de är knappar som man måste trycka på. De ser inte ut som knappar.
Men nu är jag riktigt glad över att det funkar.
Jag hade inte tryckt på en knapp när man ska sätta i trådarna.
Det markerade på bilden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kunde jag ha vetat att de är knappar som man måste trycka på. De ser inte ut som knappar.
Men nu är jag riktigt glad över att det funkar.
Redigerat:
Man lär sig så länge man leverM Mikael31 skrev:
Detta är enligt min mening en ganska allvarlig brist med denna typ av snabbkopplingar - att det går att få ihop det och till och med få det att lysa trots att ledarna inte är rätt anslutna. Det borde inte gå att föra in ledarna i fel läge.M Mikael31 skrev:
En del av dessa snabbkopplingar kräver enbart att man trycker på armen vid lossgörandet av kabeln. Att sticka in ledaren kräver då ingen extra manöver.
Har man inte sett och använt dessa snabbkopplingar kan det uppstå det beskrivna problemet.
Har man inte sett och använt dessa snabbkopplingar kan det uppstå det beskrivna problemet.
Borde väll gå att använda kabeln som är kopplad mellan femte och sjätte lampan som matar kabel beroende på dimensionenM Mikael31 skrev:Nu har jag kört fast ordentligt.
Jag ska byta ut samtliga sex halogen spotlights mot LED.
Så här var fyra av mina gamla halogen spotlights kopplade:
[bild]
Och jag installerade fyra stycken LED spotlights på detta vis:
[bild]
Allt gick väl med att installera fyra stycken, men när jag kom fram till det femte och sjätte så gick det åt skogen. Femte och sjätte halogen armaturerna var nämligen kopplade så här istället;
Femte:
[bild]
Sjätte:
[bild]
Det är alltså en transformator som driver två armaturer. De andra fyra armaturerna drivs av varsin transformator.
Så nu har jag ingen aning hur jag ska koppla de nya LEDsen på femte och sjätte hålet.
Ja..
Armaturerna surrar lite.
Kan det vara dimmerns fel att de surrar även fast det inte är själva dimmern som surrar, utan armaturerna?
Det är inte så allvarligt, så jag kommer nog inte byta dimmern. Men anledningen till surret kan ändå vara bra att veta.
Armaturerna surrar lite.
Kan det vara dimmerns fel att de surrar även fast det inte är själva dimmern som surrar, utan armaturerna?
Det är inte så allvarligt, så jag kommer nog inte byta dimmern. Men anledningen till surret kan ändå vara bra att veta.
surrar alla armaturer så är det förmodligen dimmern. Du kan ju prova att tillfälligt sammankoppla tändtråden och fasen och tända upp. Är surret borta ligger felet i dimmern. Vad är det för armaturer du köpt, fabrikat? Vad är det för dimmer, fabrikat, typ?M Mikael31 skrev:
Jag vet inte hur man kan göra det som du föreslår.J Johan456 skrev:
Armaturerna är Luminans Kelvin Dold.
Vet inte vilken dimmer det är.
