Hej!
Det här blir mitt första inlägg här på forumet & jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med mitt problem.

Saken är den att jag har en gammal kombimaskin som jag köpte av en bekant för inte allt för dyr penning.
Det är kombinationen Emcostar med tillbehörs maskinen emcorex.

Ett stort problem med den är att rikthyvelbordet har en skyddsarm som är ganska så viktig för hyvelns säkerhet.
Den vill inte gå upp & då fjädrar den inte tillbaka som den ska.
Utan själva armen sjunker bara ner.

I armen så finns det ett litet avlångt stålrör med en mässingsknopp längst ut & på andra sidan är det en liten grej som man ska kunna trycka in & den är väldigt trög.
Då den bara går att trycka på om man sätter den i skruvstädet.

Under den där grejer så ser det ut att sitta en rund cylinder med en genomgående skruv som jag är lite osäker på vad den ska vara bra till.
Kanske sitter den fel?

Jag hoppas nu på hjälp & kanske finns det ett par Emcostar/emcorex ägare här på forumet.

Hårdrockarn skrev:
Under den där grejer så ser det ut att sitta en rund cylinder med en genomgående skruv som jag är lite osäker på vad den ska vara bra till.
Kanske sitter den fel?
Är det LUNA som är agent för Emcostar?

Antar att du saknar både manual och reservdelslista till maskinen. Har du sökt på nätet efter manual/reservdelslista som har modell-beteckningen på maskinen? Eller hör med LUNA om det nu är dom.

Jag har väl en del manualer men inte alla.
Jo som jag förstått det så tillhör varumärket Emco luna så i vissa fall så har jag fått kontakta en affär som säljer luna för att få tag i bandsågblad i rätt längd.

Hyvelstålen har jag slipat med en speciell jigg som man fäster mot ett anhåll till en smärgel.
Men det är som sagt en del grejer som behöver ställas in för att man ska kunna använda maskinen fullt ut.

Svarven har jag inte hunnit prova än.
Men jag ska försöka få till det där med hyveln först då jag redan använder putts , bandsåg , cirkelsåg.

Jag kan ju även ta lite bilder på den dom där delarna + skyddsarmen till rikthyveln om det skulle underlätta.

Redigerat:
Bilder säger mer än tusen ord!! :)

Då fixar jag bilder så fort som möjligt så får jag lättare hjälp:D

Hej!
Här kommer lite bilder.

Den första bilden innehåller små delar som jag tagit loss ifrån skyddsarmen.
Den övre delen är en klump som var fastskruvad i det tomma hålet som finns på bild nr 2 & som ska sitta under det där fästet till skyddsarmen.
Men i vilket läge & vad den delen har för funktion vet jag inte.

Sen den där lilla grejen nedanför klumpen på bild 1 är den där grejen som ska fjädra & som jag tror ska få armen att fjädra på nåt vis.

Bild nr 3 är bara en översiktsbild där armen syns uppifrån för att visa att den bara ligger helt hjälplös på mitt bord.

• IMG_1581.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1580.jpg
    Skapa konto
  • Test.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Hade för mig att jag sett detta och hittade bilden jag sökte på blocket.
0348043354.jpg

Vet inte om det är exakt den modell du har men på denna så är det en excenter-skruv med en spak som används; dvs den o-centrerade cylidern (din övre detalj från bild 1) driver stiftet (nedre detalj) uppåt/nedåt beroende på spakens läge. Du verkar dock sakna spaken.

Det där ser bekant ut.
Men skruven som då i mitt fall kanske saknar den där spaken verkar då gå att vicka på & det syns att armen åker lite upp å ner men inte så pass mycket.
Men det kanske blir annorlunda med ett sånt där handtag.
Kanske blir att kolla upp med mitt närmaste luna ställe om dom har såna där handtag.
På bilden ser det ut som om den där anhålls brädan som man lutar virket emot är bytt.
Kanske vore en ide att göra när jag fått hyveln att funka som den ska.

Finns det någon hemsida för Emcostar-maskinerna?
Hittar inget vettigt när jag googlar.

Klumpen på bild 1 ska nog sitta i det gängade hålet mitt på bild 2.
Fjädermojängen ska stå på klumpen genom den målade gjutna biten och trycka mot armen under SUVA skyddet. Troligen saknas manöverarmen på klumpen som ställer höjden på SUVA skyddet.

Klumpen borde vara någon sorts nock på?

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.