8 087 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Behöver hjälp med altankonstruktion
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker att trägolv ska vara stumma, både inne och ute. Altandäck saknar dessutom den sammanbindande egenskapen hos spontat virke. Men det är en personlig åsikt som man inte alltid kan hitta stöd för.
I det här fallet är det idé att även göra en beräkning på hållfasthet och inte endast nedböjning. Kontinuerliga balkar har vanligen höga stödmoment och tvärkrafter som dimensionerande egenskaper och inte nedböjning. I detta fall är det olämpligt att använda 45x195 med dessa spännvidder ifall man vill följa Boverkets direktiv (EKS/EC).J justusandersson skrev:Jag har snabbkollat dina dimensioner och spännvidder med hjälp av vanliga nedböjningsberäkningar och de är rimliga. Bärlinor 45x195 C 24 max spännvidd 2,4 meter och golvbjälkar 45x120 C 24 max spännvidd 1,75 meter. Jag har räknat med nyttig last på 2,0 kN och en egenvikt på 0,5 kN. När det gäller 45x120 bjälkarna är det framför allt svikten man får hålla koll på. 1,75 meter är ett gränsfall. Köp inte för dåligt trallvirke det blir inte billigare. G4-2 är utmärkt. Med 34x145 trall kan du gå upp något i c/c. Det blir i praktiken inte dyrare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag kontrollerade givetvis både moment och tvärkrafter, även om jag inte skrev det. Min bedömning var att det var ett gränsfall med 45x195. Mitt svar måste relateras till TS fråga, inte till hur jag skulle bygga, vilket kanske så här i efterhand var mindre lämpligt. Jag håller med xmlp3 att det är viktigt att kontrollera främst tvärkrafter men även fält- och stödmoment vid denna typ av konstruktioner. De flesta konstruktionsreglerna har släpat med i en eller annan form sedan BABS 1950 så det är inga nyheter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det naturliga är att du går upp till 45x220 C 24 med plintavstånd på ca 2 meter när det gäller bärlinorna och 45x145 C 24 med 1,75 m spännvidd när det gäller skruvreglarna. Sedan kan det vara intressant att jämföra 28x120 mm trall med 34x145 mm. Eftersom de senare täcker bättre blir inte prisskillnaden så stor. Virkeskvaliteten på trallbrädorna har stor betydelse för hur mycket spill det blir. Helst ska du ha en sortering som heter G4-2.
Tack! Din rekommendation stämmer ju bra med lathunden. Spelar det någon roll om jag kör på C24 45x145 eller C14 45x170? Höjdmässigt är det inga problem att välja 170.J justusandersson skrev:Det naturliga är att du går upp till 45x220 C 24 med plintavstånd på ca 2 meter när det gäller bärlinorna och 45x145 C 24 med 1,75 m spännvidd när det gäller skruvreglarna. Sedan kan det vara intressant att jämföra 28x120 mm trall med 34x145 mm. Eftersom de senare täcker bättre blir inte prisskillnaden så stor. Virkeskvaliteten på trallbrädorna har stor betydelse för hur mycket spill det blir. Helst ska du ha en sortering som heter G4-2.
Jag ska ta in offert på både 28x120 och 34x145 med G4-2 kvalité. Tror det skulle se snyggt och robust ut med 34x145.J justusandersson skrev:Det naturliga är att du går upp till 45x220 C 24 med plintavstånd på ca 2 meter när det gäller bärlinorna och 45x145 C 24 med 1,75 m spännvidd när det gäller skruvreglarna. Sedan kan det vara intressant att jämföra 28x120 mm trall med 34x145 mm. Eftersom de senare täcker bättre blir inte prisskillnaden så stor. Virkeskvaliteten på trallbrädorna har stor betydelse för hur mycket spill det blir. Helst ska du ha en sortering som heter G4-2.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
45x145 C 24 och 45x170 C 14 är helt likvärdiga ur sviktsynpunkt. Är höjden inget problem så välj 45x170 C 14.
Nu blir jag lite fundersam igen. Enligt lathunden ska jag ha plintavstånd ca 1,5meter med 45x220 C24. Hur kommer du fram till 2 meter?J justusandersson skrev:Det naturliga är att du går upp till 45x220 C 24 med plintavstånd på ca 2 meter när det gäller bärlinorna och 45x145 C 24 med 1,75 m spännvidd när det gäller skruvreglarna. Sedan kan det vara intressant att jämföra 28x120 mm trall med 34x145 mm. Eftersom de senare täcker bättre blir inte prisskillnaden så stor. Virkeskvaliteten på trallbrädorna har stor betydelse för hur mycket spill det blir. Helst ska du ha en sortering som heter G4-2.
Och sen står det även "Golvbjälkarnas centrumavstånd (C) rekommenderas vara högst plintavståndet/4 (D/4)."
Om plintavståndet är 1,5m ska jag alltså ha högst 0,375m c/c-mått på golvbjälkarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bärlinornas dimensionering påverkas inte bara av plintavståndet utan även av c/c avståndet mellan bärlinorna. När man konstruerar en altan gäller det att hitta plintavstånd som fungerar som delningsmått sett till hela konstruktionen. Eventuellt måste man då ändra bärlinornas c/c avstånd. Lathundar är trubbiga instrument. Du får bestämma dig för vem du ska lita på, lathunden eller mig.
Jag håller inte med om den strikta tolkningen. Det står rekommenderas, där du läst D/4 vid dimensionering av bärlinor. På sidan 23 (dimensionering av golvbjälkar) är det c/c 600 och 45x145 C24, du ska hålla dig till där står det fri längd 3,69m, vilket är mer än dina 3,5m.GGARD skrev:
Återigen tycker jag du bör ställa dig frågan om det är 2m mellan "plintarna" eller 1,5m som blir stadigast? Är det någon egentlig kostnad att spara in på eller vad är det den är konstruktören Andersson är ute efter kan man fråga sig? Livslängden för en altan är runt 30år, någon mindre sättning av något lecablock kan förekomma. Ju fler stöd mot mark du har desto mindre problem får du över tid. Han redovisar ju inte sina beräkningar så man kan granska dem. Om man kikar på hur det ser ut i byggbranschen används mycket tabeller på standard saker som ska byggas. (Anledningen är att det tar för lång tid om allt ska räknas från grunden vid varje nytt bygge. T.ex. hur mycket armering som behövs etc.) Någon ingenjör får gärna tillrättavisa mig om jag har fel.
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
De som använder tabeller är de som inte vet hur man gör egna. Själv använder jag mig väldigt sällan av tabeller gjorda av någon annan än mig själv.
// Bosse, byggnadskonstruktör
// Bosse, byggnadskonstruktör
Jag reflekterade över att tabellen nog är baserad på en nyttiglast som är på 3,5 kN/m2 (balkong/terass) medan justusandersson har räknat med en normal bjälklagslast på 2,0 kN/m2 (bostäder). Därför skiljer sig rekommendationerna. Om du bor i vissa delar av landet kan även snölasten vara dimensionerande, framförallt om det väljs att gå på 2,0 kN/m2.
Ok, jag bor strax norr om Uppsala.X xmlp3 skrev:Jag reflekterade över att tabellen nog är baserad på en nyttiglast som är på 3,5 kN/m2 (balkong/terass) medan justusandersson har räknat med en normal bjälklagslast på 2,0 kN/m2 (bostäder). Därför skiljer sig rekommendationerna. Om du bor i vissa delar av landet kan även snölasten vara dimensionerande, framförallt om det väljs att gå på 2,0 kN/m2.
Uppsala har snözon 2,0 vilket innebär att snön inte väger mer än den last du ska dimensionera för.GGARD skrev:
Det känns för mig överkurs att använda 3,5 för en altan och 2,0 för ett bostadsbjälklag.
Men jag tror att du ligger ganska precis 100% utnyttjande alternativt lite över ifall du går på de värden du fått.
Jag har dock inte hunnit räkna så noga.