1 735 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
behöver hjälp att koppla in en ny strömbrytare
Rimligen fas in på L och så vit & svart på varsin sida i L2 eller L1 beroende på NO/NC.uffeulander skrev:
Just nu tycker jag det ser ut som att:
fasen går in på L2_v
genom brytaren till L_v,
byglas över till L1_h,
som aldrig är sluten med L2_h.
Det borde mao aldrig finnas någon väg för strömmen att ta i denna.
Fas kan vara vilken färg som helst, äldre installationer vanligare med svart än brunD Dkvist skrev:
Har bara en lampa inkopplad och den funkar inte med där jag när jag kollar med eltestare som finns det ström fram till där den andra lampan ska sittaH hempularen skrev:Det du har är som det ser ut en dubbeltrappbrytare. Var och en av brytarfunktionerna kopplar om så att L är kopplad till antingen L1 eller L2 beroende på hur man sätter knappen.
Så på din bild borde den ena lampan fungera, du har fas in på L (OM det stämmer att fas är svart, hur kan du vara så säker på det??).
Medan den högra däremot inte kan fungera eftersom L1 och L2 blir aldrig ihopkopplade oavsett hur knappen står.
Men om inte den vänstra heller fungerar så ifrågasätter jag påståendet att svart skulle vara fas. Eller så är något fel i andra änden vid lampan, eller svart inte inkopplad i son andra ände.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Nu kollade jag på länken till Amazon. Det ser ut som detta är en brytare med återfjädrande knappar? Då gissar jag att du måste ha en dimmer eller liknande mellan denna och din lampa? det blir ju en rejäl ökning av felmöjligheterna i så fall. Den ger ju bara ström så länge du håller den i läge.
Min nästa reflektion är att detta är en pryl med berörbara metalldelar, från en okänd kinesisk tillverkare. Det skulle jag aldrig våga använda. Det finns inget som tyder på att den är dubbelisolerad, och den har ingen skyddsjord. Troligen betyder det att den inte får monteras. Prylar med den "historiken, okänt ursprung från Kina" är obehagligt ofta direkt akut livsfarliga.
Min nästa reflektion är att detta är en pryl med berörbara metalldelar, från en okänd kinesisk tillverkare. Det skulle jag aldrig våga använda. Det finns inget som tyder på att den är dubbelisolerad, och den har ingen skyddsjord. Troligen betyder det att den inte får monteras. Prylar med den "historiken, okänt ursprung från Kina" är obehagligt ofta direkt akut livsfarliga.
Kommer inte allt från kina ? Den är ce märktH hempularen skrev:Nu kollade jag på länken till Amazon. Det ser ut som detta är en brytare med återfjädrande knappar? Då gissar jag att du måste ha en dimmer eller liknande mellan denna och din lampa? det blir ju en rejäl ökning av felmöjligheterna i så fall. Den ger ju bara ström så länge du håller den i läge.
CE-märkning är ingen kvalitetsstämpel man får. Det är tillverkaren eller importören själv som CE-märker en produkt om vederbörande anser att kraven är uppfyllda. Uppenbarligen är ju inte kraven uppfyllda i ditt fall då det saknas en så grundläggande sak som skriftliga instruktioner.uffeulander skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Jo men måste skilja på kinesiska prylar som tillverkas åt något någorlunda känt/stort västerländskt företag, de har sina kvalitetskontroller, både som kollar vilka de överhuvudtaget vill ha med att göra, och kontinuerlig kontroll av att deras leverantörer sköter sin tillverkningskontroll.
Men CE märkta elprylar från okända kinesiska märken har i vissa fall helt saknat isolering, metallhöljet har varit kopplat direkt till en stiftet i en elkontakt (kan fungera i UK, där man har koll på vilken sida som är nolla i uttagen). Eller så har de "isolering", med i vissa fall 0,5 mm isolationsavstånd. Lägger du på 230 V så kan spänningen hoppa ca 0,25 mm. Men avsevärt längre om det ex. blir lite fuktigare i luften osv. Med andra ord akut livsfarligt.
Jag har personligen varit med om sådana produkter.
Och detta handlar inte några enstaka fall, det är en kvalitetsnivå som kanske inte gäller en majoritet av produkter därifrån, men ansenliga mängder av prylar som kommer därifrån.
Och observera att produktansvaret när någon köper från ett utomeuropeiskt företag ligger på köparen. På den här produkten står det ett kinaklingande namn som säljare, vet ej om de säljer via något eget EU kontor.
Som sagt jag skulle aldrig våga koppla in en sådan brytare.
Men CE märkta elprylar från okända kinesiska märken har i vissa fall helt saknat isolering, metallhöljet har varit kopplat direkt till en stiftet i en elkontakt (kan fungera i UK, där man har koll på vilken sida som är nolla i uttagen). Eller så har de "isolering", med i vissa fall 0,5 mm isolationsavstånd. Lägger du på 230 V så kan spänningen hoppa ca 0,25 mm. Men avsevärt längre om det ex. blir lite fuktigare i luften osv. Med andra ord akut livsfarligt.
Jag har personligen varit med om sådana produkter.
Och detta handlar inte några enstaka fall, det är en kvalitetsnivå som kanske inte gäller en majoritet av produkter därifrån, men ansenliga mängder av prylar som kommer därifrån.
Och observera att produktansvaret när någon köper från ett utomeuropeiskt företag ligger på köparen. På den här produkten står det ett kinaklingande namn som säljare, vet ej om de säljer via något eget EU kontor.
Som sagt jag skulle aldrig våga koppla in en sådan brytare.
Tack alla nu funkar det iallafall