Jag har en hydrofor som ganska ofta behöver fyllas på med tryckluft Problemet är att munstycket jag har är ett sådant som man använder till bildäck, dvs inga gängor utan bara en liten klämma - därmed måste jag sitta och trycka munstycket mot hydroforens ventil (liknar en bildäcksdäckventil) som dessutom är riktat nedåt. Det tar ofta ca 30-40 minuter att få upp trycket i hydroforen, så det är oerhört ansträngande...
Nu har jag letat över hela internet för att hitta ett tryckluftsmunstycke med inre gängor som passar att skruva på hydroforens ventil, som har diameter ca 7,5 mm inkl. gängorna. Det går INTE att hitta... dessutom förekommer alla möjliga mått i tum som är närmast omöjliga att konvertera till mm. Dessutom är frågan om gängorna skall räknas in i diametern.
Kan någon tipsa mig om ett passande munstycke, det vore underbart att bara kunna skruva dit det på hydroforens ventil och sen gå därifrån och ta en fika...
Nu har jag letat över hela internet för att hitta ett tryckluftsmunstycke med inre gängor som passar att skruva på hydroforens ventil, som har diameter ca 7,5 mm inkl. gängorna. Det går INTE att hitta... dessutom förekommer alla möjliga mått i tum som är närmast omöjliga att konvertera till mm. Dessutom är frågan om gängorna skall räknas in i diametern.
Kan någon tipsa mig om ett passande munstycke, det vore underbart att bara kunna skruva dit det på hydroforens ventil och sen gå därifrån och ta en fika...
https://www.alamy.de/stockfoto-schr...85aa7cfbb7fdcb77a6d8ee96133a0d61&searchtype=0
https://www.sf-1.eu/SERVICE_AR-INF
Eventuellt följande,
https://www.kaelteheld.com/schnellk...til-gerade-26-c-1-2-20unf-5-16-sae-r410a.html
Kan kanske fungera om man bygger om ventilförlängare,
https://www.atredo.se/ventiler-adaptrar-etc/ventilfrlngare-90-grader
https://shop.sgb.de/en/inst-kit-for-upp-hallingplast-pipes-schrader-valve.html
Bromsvätskebytare/bromsluftare,
https://www.mekster.se/bromsluftare-764206.html
https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
https://www.sf-1.eu/SERVICE_AR-INF
Eventuellt följande,
https://www.kaelteheld.com/schnellk...til-gerade-26-c-1-2-20unf-5-16-sae-r410a.html
Kan kanske fungera om man bygger om ventilförlängare,
https://www.atredo.se/ventiler-adaptrar-etc/ventilfrlngare-90-grader
https://shop.sgb.de/en/inst-kit-for-upp-hallingplast-pipes-schrader-valve.html
Bromsvätskebytare/bromsluftare,
https://www.mekster.se/bromsluftare-764206.html
https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
Tack för många tips. Ska undersöka dessa närmare, det verkar ju finnas ett antal kopplingar som går att skruva på hydroforens Schraderventil, men sen gäller det ju att få den andra änden att passa till tryckluftsslangen…
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Skippa bilventilen, sätt en kulkran eller en backventil och en ”vanlig” tryckluftskoppling från Tema eller Cejn.
Ger större flöde så det går fortare än 30-40 minuter.
Protte
Ger större flöde så det går fortare än 30-40 minuter.
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Fast tar det 30-40 minuter så är jag nyfiken hur ts går till väga.............Det tar inte ens särskilt lång tid att fylla ett större hjul med luft och det är nog betydligt mer luft i det än en hydrofor.
Alltså, jag fyller på vatten upp till halva hydroforen, fyller på med luft tills trycket är ca 4 bar. Ventilen sitter under vattennivån, så det är ett mottryck från vattnet som luften ska tränga igenom. Om munstycket är det minsta vinklat sprutar luft och vatten åt alla håll, därmed måste jag sitta och hålla det i exakt rätt läge medan visaren på manometern rör sig uppåt i snigelfart...S Stefan1972 skrev:
Jag har ingen lång erfarenhet av hydroforer, så jag gör säkert fel, kom gärna med tips om bättre tillvägagångssätt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
men alltså hur ser den ut? Varför sitter ventilen där den sitter? Är det en gammal hydrofor så brukar man ju inte behöva pumpa dem alls utan man tömmer de på vatten och fyller dem igen. Och oftast sitter ventilen i toppen där luftkudden är.K Kalle Gårdskarl skrev:Alltså, jag fyller på vatten upp till halva hydroforen, fyller på med luft tills trycket är ca 4 bar. Ventilen sitter under vattennivån, så det är ett mottryck från vattnet som luften ska tränga igenom. Om munstycket är det minsta vinklat sprutar luft och vatten åt alla håll, därmed måste jag sitta och hålla det i exakt rätt läge medan visaren på manometern rör sig uppåt i snigelfart...
Jag har ingen lång erfarenhet av hydroforer, så jag gör säkert fel, kom gärna med tips om bättre tillvägagångssätt.
Ventilen sitter längst ned på nivåröret (se bild), och jag måste trycka upp munstycket underifrån.S Stefan1972 skrev:
Om jag bara fyller på vatten (utan extra luft) kommer vattennivån att bli alldeles för hög innan trycket är uppe på rätt nivå, och det innebär att pumpen slår på i stort sett varje gång man har spolat i en kran eller en toalett.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kulkran / ballofix finns på byggvaruhus troligen hos Biltema också
Tryckluftskoppling finns nog hos byggvaruhusen eller på typ Swedol.
Sedan behövs nog lite rördelar för att få ihop detta.
Men en bild på nuvarande ventil kan lösa en del frågor.
Vår hydrofor för 50 år sedan hade luftpåfyllningen i botten.
Det behövs inte något högre tryck att blåsa luften genom vattnet.
Protte
Tryckluftskoppling finns nog hos byggvaruhusen eller på typ Swedol.
Sedan behövs nog lite rördelar för att få ihop detta.
Men en bild på nuvarande ventil kan lösa en del frågor.
Vår hydrofor för 50 år sedan hade luftpåfyllningen i botten.
Det behövs inte något högre tryck att blåsa luften genom vattnet.
Protte
Jag har lagt in bild på ventilen, se ovan.
Bästa svaret
Jag hade motsvarande problem med ett system för sommarvatten. Det tog ett par timmar att fylla genom bilventilen. Jag satte en vanlig tryckluftskoppling på utloppet från bottenventilen i hydroforen. Bilventilen sitter kvar där den satt. Men den används inte längre. På så vis får du lättare att hitta produkter med rätt gänga.
Tack, det verkar ju kunna lösa problemet! Ska kolla diametern och leta upp en lämplig mellankoppling !A Avemo skrev:Jag hade motsvarande problem med ett system för sommarvatten. Det tog ett par timmar att fylla genom bilventilen. Jag satte en vanlig tryckluftskoppling på utloppet från bottenventilen i hydroforen. Bilventilen sitter kvar där den satt. Men den används inte längre. På så vis får du lättare att hitta produkter med rätt gänga.
Knallade in på Swedol och införskaffade dessa adaptrar, de passar på utloppsventilen och det funkar perfekt, tack för tips!A Avemo skrev:Jag hade motsvarande problem med ett system för sommarvatten. Det tog ett par timmar att fylla genom bilventilen. Jag satte en vanlig tryckluftskoppling på utloppet från bottenventilen i hydroforen. Bilventilen sitter kvar där den satt. Men den används inte längre. På så vis får du lättare att hitta produkter med rätt gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


