19 144 läst ·
48 svar
19k läst
48 svar
Behöver ett 16A uttag vid skåpet
Ja terminologin är kanske inte så korrekt 
Okej så att koppla på något vid mätarskåpet går ej utan det är via centralen man måste gå? Eftersom centralen är ett gammalt proppskåp så kanske det borde bytas också eller är det ok att sätta en 16A samt JFB bredvid centralen eller ännu hellre sätta en ny central kanske?
Känns som detta drar iväg i större perspektiv än jag vill att det ska göra. Får nog plocka ut en elektriker för detta, men man vill ju inte att han skall göra om allt pga att det inte är 5-ledat osv. Kan ju sluta med vad som i pengar
Måste öppna centralen för att se hur den ser ut. Vissa kan ju vara lite marigt att koppla jfb på har jag hört!?
Okej så att koppla på något vid mätarskåpet går ej utan det är via centralen man måste gå? Eftersom centralen är ett gammalt proppskåp så kanske det borde bytas också eller är det ok att sätta en 16A samt JFB bredvid centralen eller ännu hellre sätta en ny central kanske?
Vad ska man göra för att få det att bli korrekt i mätarskåpet?
Känns som detta drar iväg i större perspektiv än jag vill att det ska göra. Får nog plocka ut en elektriker för detta, men man vill ju inte att han skall göra om allt pga att det inte är 5-ledat osv. Kan ju sluta med vad som i pengar
Måste öppna centralen för att se hur den ser ut. Vissa kan ju vara lite marigt att koppla jfb på har jag hört!?
nklaste är att köpa en variant av byggcentral som kopplas med fast anslutning.
http://www.elbjorn.com/sv/produkter...ing/e2467420_uttagscental_för_fast_anslutning
http://www.elbjorn.com/sv/produkter...ing/e2467420_uttagscental_för_fast_anslutning
Redigerat:
Sådana centraler är egentligen rätt bra. Vissa äldre modeller saknar i och för sig separata skenor för skyddsjord och neutral, vilket blir ett bekymmer när man vill ha jordfelsbrytare. Har den separata skenor och inte är skadad på något sätt finns det ingen teknisk anledning att byta ut den, utan det går bra att komplettera med ytterligare en kapsling som innehåller jordfelsbrytare och fler säkringar.ZeroX66 skrev:
Ska det svetsas så skulle jag behålla den gamla porslinssäkringscentralen.
Jag har svets själv och har upptäckt att det är väldigt lätt nu att slå ut automatsäkringarna.
Jag har inte provat så mycket än, men det finns risk att jag måste byta till porslinssäkringshållare för DIN-skena framöver:
Jag har svets själv och har upptäckt att det är väldigt lätt nu att slå ut automatsäkringarna.
Jag har inte provat så mycket än, men det finns risk att jag måste byta till porslinssäkringshållare för DIN-skena framöver:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då återstår det att öppna eländet och se hur det ser ut och hoppas att man kan behålla den fast jag misstänker att jag saknar 0-skena i den eftersom det är en 4-ledare som går in till centralen. Kan man behålla den gamla ändå och lösa detta med centralen och komplettera med en ny på sidan där man kör porslin proppar som Mikael L föreslår sen låter man mätarskåpet vara som det är?
Ta du gärna ett par bilder och lägg upp här.
Jag föreslår en bild på centralen där man ser några enstaka dm av hur det ser ut runt om, för att kunna föreslå plats för lådor runt centralen eller annan central.
Sen slår du av strömmen i mätarskåpet, ta ut de tre säkringarna, lita inte på brytaren, om du inte har mätinstrument att kolla spänningslöshet med efteråt.
Och så skruvar du loss kåpan på centralen och tar en närbild.
Jag föreslår en bild på centralen där man ser några enstaka dm av hur det ser ut runt om, för att kunna föreslå plats för lådor runt centralen eller annan central.
Sen slår du av strömmen i mätarskåpet, ta ut de tre säkringarna, lita inte på brytaren, om du inte har mätinstrument att kolla spänningslöshet med efteråt.
Och så skruvar du loss kåpan på centralen och tar en närbild.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det kan vara intressant att veta vad det är för svets.
En invertersvets klarar sig rätt långt på en 10A.
Om man inte svetsar jätte långa stunder går det bra att köra en invertersvets med 110-120 Amp utan att säkringen går.
En transformator svets måste ha minst 13A för annars går säkringen i princip direkt om pinnen råkar "klibba" fast i svetsgodset vilket händer då och då.
En invertersvets klarar sig rätt långt på en 10A.
Om man inte svetsar jätte långa stunder går det bra att köra en invertersvets med 110-120 Amp utan att säkringen går.
En transformator svets måste ha minst 13A för annars går säkringen i princip direkt om pinnen råkar "klibba" fast i svetsgodset vilket händer då och då.
Drar alltid ur säkringar och har även mätinstrument litar aldrig på brytare
Kort kommer senare! Skall ut idag.
Ja jag kör 13A som jag köpte på Elajo på en av säkringarna eftersom den är belastad med IR-värmare ibland + ngt element, men det är sådär tycker jag eftersom säkring blir varm. Skulle vilja dela upp den på två 10A istället.
Har nu pratat med elektriker som kommer att komma och spana på detta och hjälpa mig med det svåraste som centralen och ev jfb + säkring. Får se hur mkt det blir att göra.
Det är dock alltid bra att man har en plan hur man vill göra innan han kommer dit samt att man kan föda honom med info
Vad är bäst anser ni med jfb. Placera en vid huvudmätarskåpet och låta den ta hela stället eller skippa den och placera en vid centralen av undermätaren eller ha två stycken?
Ja jag kör 13A som jag köpte på Elajo på en av säkringarna eftersom den är belastad med IR-värmare ibland + ngt element, men det är sådär tycker jag eftersom säkring blir varm. Skulle vilja dela upp den på två 10A istället.
Har nu pratat med elektriker som kommer att komma och spana på detta och hjälpa mig med det svåraste som centralen och ev jfb + säkring. Får se hur mkt det blir att göra.
Det är dock alltid bra att man har en plan hur man vill göra innan han kommer dit samt att man kan föda honom med info
Vad är bäst anser ni med jfb. Placera en vid huvudmätarskåpet och låta den ta hela stället eller skippa den och placera en vid centralen av undermätaren eller ha två stycken?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är främst en fråga om kostnad och bekvämlighet.
Det finns dels praktiska fördelar med att ha JFBer så nära förbrukarna som möjligt - detta för att slippa springa ut till stolpen om den skulle lösa.
Sedan finns praktiska fördelar med flera JFBer, för att slippa få hela huset mörkt.
Det brukar vara lämpligt att låta en separat JFB skydda allt utomhus - där risken är störst att enkla handhavandefel löser JFBn.
Naturliga läckströmmar kan dessutom kräva fler än en JFB.
Som nämns ovan (tror jag) kräver en JFB separat nolla och skyddsjord efter JFBn, så av den anledningen går den inte att sätta i ett mätarskåp om huset matas med TN-C därifrån.
Det finns dels praktiska fördelar med att ha JFBer så nära förbrukarna som möjligt - detta för att slippa springa ut till stolpen om den skulle lösa.
Sedan finns praktiska fördelar med flera JFBer, för att slippa få hela huset mörkt.
Det brukar vara lämpligt att låta en separat JFB skydda allt utomhus - där risken är störst att enkla handhavandefel löser JFBn.
Naturliga läckströmmar kan dessutom kräva fler än en JFB.
Som nämns ovan (tror jag) kräver en JFB separat nolla och skyddsjord efter JFBn, så av den anledningen går den inte att sätta i ett mätarskåp om huset matas med TN-C därifrån.
Jag personligen skulle satsa på två JFBer, en per central.ZeroX66 skrev:
Om du vill att all el ska täckas av JFB så är du tvungen att ha minst två stycken.
En måste du ha vid undercentralen eftersom den matas via en kabel som består av tre fasledare och en PEN-ledare (systemet som kallas TN-C), den JFBn monteras efter undercentralens mätare.
Om du vill täcka huvudcentralen med en/flera JFB(er) så måste den säkringsgrupp som täcker undercentralen hamna utanför JFB(erna).
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=21801&stc=1&thumb=1&d=1299201928
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf
http://www.byggahus.se/forum/el/6408-koppla-jordfelsbrytare-i-en-andra-central.html
Tror att jag börjar med en jfb vid undercentralen. Får se vad elektrikern säger så kan man ta en vid huvudmätaren sen eller den kanske måste sitta vid dennes central?
I vilket fall lite bilder på undercentralen. Lite suddig tyvärr eller grynig!
Hoppas detta ger lite ljus över situationen
En säkringshållare är kass. Skulle byta den, men den jag hade passade inte. Sitter ett metallbläck på min nya och den gamla har genomgående. Vad gör man? Tar bort bulten?
I vilket fall lite bilder på undercentralen. Lite suddig tyvärr eller grynig!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas detta ger lite ljus över situationen
En säkringshållare är kass. Skulle byta den, men den jag hade passade inte. Sitter ett metallbläck på min nya och den gamla har genomgående. Vad gör man? Tar bort bulten?
Vid den undercentralen är det inga problem att montera JFB, se bara till att den kommer till vänster och centralen, => minskad risk för ofrivillig utlösning när någon tar ner/lägger upp saker på hatthyllan, lättare att komma åt att återställa.
Som jag ser det är det bara passdelen som är trasig och inte hela säkringshållaren. Passdelen är väldigt lätt att byta, för att få bort den gamla trasiga passdelen måste strömmen brytas (som du tydligen brukar göra när du gör något, brytare och säkringar), sedan används näbbtång eller liknande så att du kommer åt att skruva loss metallpiggen i mitten, sedan använder man en passdelsnyckel till att skruva dit den nya passdelen.
Som jag ser det är det bara passdelen som är trasig och inte hela säkringshållaren. Passdelen är väldigt lätt att byta, för att få bort den gamla trasiga passdelen måste strömmen brytas (som du tydligen brukar göra när du gör något, brytare och säkringar), sedan används näbbtång eller liknande så att du kommer åt att skruva loss metallpiggen i mitten, sedan använder man en passdelsnyckel till att skruva dit den nya passdelen.
Om du har en "riktig" passdelsnyckel så har vissa av dem ett sexkantsuttag i andra ändan av skaftet som passar för att skruva ur metalldelen som sitter i botten på passdelen. Bara att peta bort allt porslin från passdelen först.
Kontrollera även skicket på skenan som passdelen är skruvad i inuti säkringshållaren. När porslinet går sönder så är det vanligt att metallcentrumet glappar lite i gängorna med dålig kontakt och värmeutveckling som följd. Därför kan skena och gängor vara påverkat av varmgång med resultatet att nya passdelen inte får riktigt bra kontakt.
Passdelen rakt ovanför såg också lite bränd ut i botten så passa på att byta den också när du ändå håller på.
Slå ifrån alla förbrukare på gruppen eller bryt huvdbrytaren när du byter en trasig säkring (och dra åt säkringarna ordentligt) så slipper du brända passdelar.
Kontrollera även skicket på skenan som passdelen är skruvad i inuti säkringshållaren. När porslinet går sönder så är det vanligt att metallcentrumet glappar lite i gängorna med dålig kontakt och värmeutveckling som följd. Därför kan skena och gängor vara påverkat av varmgång med resultatet att nya passdelen inte får riktigt bra kontakt.
Passdelen rakt ovanför såg också lite bränd ut i botten så passa på att byta den också när du ändå håller på.
Slå ifrån alla förbrukare på gruppen eller bryt huvdbrytaren när du byter en trasig säkring (och dra åt säkringarna ordentligt) så slipper du brända passdelar.
Placering kommer att bli till vänster om skåpet precis som ni säger och det skall dit porslinsäkringar med jfb. Vill nog ha in 3-5 st säkringar till som jag sen kan fördela ut till utbyggnad + den 16A arbetskontakt utanför huset. Elektriker kommer om några veckor 
Skall byta passdelarna så fort jag kan. och bryter alltid strömmen med att ta bort säkringar vid mätarskåpet
Skall se om jag kan skruva loss skruven på passdelen... Är en sån här!
http://www.clasohlson.com/se/Passdelar/Pr327798000
Skall byta passdelarna så fort jag kan. och bryter alltid strömmen med att ta bort säkringar vid mätarskåpet
Skall se om jag kan skruva loss skruven på passdelen... Är en sån här!
http://www.clasohlson.com/se/Passdelar/Pr327798000
