24 599 läst ·
8 svar
25k läst
8 svar
Koppla Jordfelsbrytare i en andra central
Jag undrar hus jag skall koppla en jordfelsbrytare i en andra central i garaget. Det är utdraget från den första centralen inne i huset en 6 mm2, 4 ledare + jord till garaget. I garaget sitter en jordfelsbrytare med central. Inne i huset är det kopplat jordfelsbrytare enligt PEN till jord, från jord en "nolla" till JFB. Sedan är en nolla dragen från JFB till nollskenan. Frågan är nu hur ansluter jag 6 mm2 kabeln i den första och andra centralen?
Är denna undercentral redan kopplad under den JFBn du har i huvudcentralen? Är den det så vet jag inte varför du ska ha en på undercentralen oxå. Vill du nu separera JFBn så är det nog lättast att splitta det i huvudcentralen och ha 2 JFB i den. Ligger undercentralen inte under JFBn så borde det bli som om det va en vanlig cental du ska koppla in den.
Nej undercentralen är inte kopplad under JFB i huvudcentralen. Det jag ville var att dra kabel den kortaste vägen och det var över huvudcentralen och att när jag bröt med huvudbrytaren i huvudcentralen skulle jag även bryta undercentralen i garaget. Den jag funderar på är om det är korrekt att dra bara jord "nolla" från jordskenan till JBF i undercentralen och inte dra dra med mig någon nolla från huvudcentralen. Sedan drar jag från JBF i undercentralen nolla till nollskenan i undercentralen. Detta skulle innebära att jag dragit med mig en kabel för mycket i och med att det är en 4 ledare plus en jord från huvudcentral till under central. Vad tror du, jag hittar nämligen ingen bra beskrivning på detta scenario?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det finns ganska många trådar med liknande frågeställning här.
Såvitt jag förstår av din frågeställning och övriga trådar i ämnet (men jag är inte behörig), så skulle du kunna göra vilket som. MEN haken är att om du går vidare med en PEN ledare (alltså ingen separat nolla), så måste den vara 10kvmm, oavsett vad du har för säkring till faserna i kabeln.
Såvitt jag förstår av din frågeställning och övriga trådar i ämnet (men jag är inte behörig), så skulle du kunna göra vilket som. MEN haken är att om du går vidare med en PEN ledare (alltså ingen separat nolla), så måste den vara 10kvmm, oavsett vad du har för säkring till faserna i kabeln.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Men jag förstår inte varför du inte kan använda nollan du har i kabeln? Du kan ju fortfarande koppla den före jfb i huvudcentralen (så du inte får två JFB i serie).
Jag tror som sagt att om du skall gå vidare med PEN ledare så måste den hålla 10kvmm.
Jag tror som sagt att om du skall gå vidare med PEN ledare så måste den hålla 10kvmm.
Ett tips:
Koppla ej Jordfelsbrytare själv. Kopplar du fel så kan du få sk. "Flytande nolla" i centralen. dvs att nollan försvinner från nollskenan och nollskenan får då istället "nolla" bakvägen genom tex glödlampor. Blir det så har du ett stort problem eftersom du kan få 300V i ett 230V uttag, 120V i ett annat osv.. Men de märker du då TV apparater och annan känslig utrustning slutar att funka
Koppla ej Jordfelsbrytare själv. Kopplar du fel så kan du få sk. "Flytande nolla" i centralen. dvs att nollan försvinner från nollskenan och nollskenan får då istället "nolla" bakvägen genom tex glödlampor. Blir det så har du ett stort problem eftersom du kan få 300V i ett 230V uttag, 120V i ett annat osv.. Men de märker du då TV apparater och annan känslig utrustning slutar att funka
Du ska ansluta både noll-ledare och jordledare i kabeln till garaget på PEN-skenan (inkommande kombinerad jord+nolla) i huvudcentralen, faserna efter huvudbrytaren men före jordfelsbrytaren (om du vill, tror jag, om du redan har en huvudbrytare ute på ett mätarskåp så borde det rimligtvis duga att ha den som brytare till hela installationen och då har du kvar ström i garaget om du bryter all ström i huset, praktiskt att ha ström till sladdlampan när du gör nåt arbete i huset), och ute i garaget betraktar du ledarna som en separat jord och en separat nolla, alltså jorden enbart som skyddsjord och nollan in på jordfelsbrytaren i garaget.NiklasA skrev:Nej undercentralen är inte kopplad under JFB i huvudcentralen. Det jag ville var att dra kabel den kortaste vägen och det var över huvudcentralen och att när jag bröt med huvudbrytaren i huvudcentralen skulle jag även bryta undercentralen i garaget. Den jag funderar på är om det är korrekt att dra bara jord "nolla" från jordskenan till JBF i undercentralen och inte dra dra med mig någon nolla från huvudcentralen. Sedan drar jag från JBF i undercentralen nolla till nollskenan i undercentralen. Detta skulle innebära att jag dragit med mig en kabel för mycket i och med att det är en 4 ledare plus en jord från huvudcentral till under central. Vad tror du, jag hittar nämligen ingen bra beskrivning på detta scenario?
Jag vet inte riktigt varför man tydligen brukar låta en huvudbrytare bryta flera centraler, jag stör mig på att huvudbrytaren på inkommande central i huset även bryter centralen i källaren, när det redan finns huvudbrytare på stolpen. Idag kan jag ju slå av brytaren på centralen i källaren och få lyse där med en sladdlampa från bottenvåningen, men om jag vill slå av brytaren för resten av huset så är det femtiometers skarvsladdvindan ända från ett extrauttag i stolpen som gäller, dumt...
Jepp. Vissa elfirmor har dille på den där dumlösningen. Har hjälpt en god vän som håller på med en totalrenovering inklusive elsystemet. Han fick den varianten på samtliga offerter. Dock blev det inte så efter lite "konsultationer"
Klicka här för att svara