18 919 läst ·
48 svar
19k läst
48 svar
Behöver ett 16A uttag vid skåpet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ja, olika färger för olika markströmmar på säkringarna.
Ja det är passdelen, en bit längre ner på sidan har du passdelsnyckel (den gula plastbiten med två piggar i vardera änden).
I röd passdel passar max 10 (13) A säkring, i grå passar max 16 A säkring, i blå passar max 20 A säkring.
I röd passdel passar max 10 (13) A säkring, i grå passar max 16 A säkring, i blå passar max 20 A säkring.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Hur sitter de då, om de saknar skruv? Trodde alla hade skruv.
Om porslinet i passdelen inte sitter fast med metallen i botten av passdelen är det dags att byta passdelen.
Förr limmades metallbiten fast i porslinet, idag deformeras oftast metallen lie så att delarna sitter ihop.
En passdel består alltid av en bit metall och en bit porslin.
Förr limmades metallbiten fast i porslinet, idag deformeras oftast metallen lie så att delarna sitter ihop.
En passdel består alltid av en bit metall och en bit porslin.
ZeroX66, på dina bilder så får jag uppfattningen att den där centralen sitter inne i ett bostadshus, inte garage eller likn utrymme.
Uttaget som du vill ha för att ansluta din svets vill du kanske inte ha där inne?
Jag tror inte jag har haft hela bilden klar för mig, eller ännu troligare, en felaktig bild ...
edit:
Förövrigt syns det ett uttag på väggen bredvid ditt fasadmätarskåp. Varifrån matas det uttaget?
Uttaget som du vill ha för att ansluta din svets vill du kanske inte ha där inne?
Jag tror inte jag har haft hela bilden klar för mig, eller ännu troligare, en felaktig bild ...
edit:
Förövrigt syns det ett uttag på väggen bredvid ditt fasadmätarskåp. Varifrån matas det uttaget?
Redigerat:
Centralen sitter inne och mätarskåpet sitter mitt emot nästan fast ute. Uttaget kommer från centralen och är en 10A.
Sedan finns det ett huvud mätarskåp dit 4-ledaren går som i sin tur matas av Vattenfall. Huvudmätaren har även en egen central i det stora huset. I huvudmätarskåpet sitter det 3st 16A tror jag därav en av dem går till undercentralen. Låter rimligt utan att spanat så noga!?
Undermätarskåpet skall det vara...inte centralen.
Sedan finns det ett huvud mätarskåp dit 4-ledaren går som i sin tur matas av Vattenfall. Huvudmätaren har även en egen central i det stora huset. I huvudmätarskåpet sitter det 3st 16A tror jag därav en av dem går till undercentralen. Låter rimligt utan att spanat så noga!?
Undermätarskåpet skall det vara...inte centralen.
Behöver du ha mätaren kvar i skåpet, den är ju inte för debitering utan internt bruk? Man kan isf fixa till en vettig central där med JFB och säkringar för trefas och enfasuttag. Kan även mata de två ledningar som nu går ut från centralen inne så behöver det inte ligga dubbelt på flera grupper i den som syns på bilderna. Det såg så prydligt ut inne så en JFB där är ju lagom ingrepp, bygg sen om i gamla mätarskåpet för grov och utedelarna så blir det nytta av det också.
Ja, jag började också tänka lite i dom banorna.
Men jag funderade på att TS kanske kunde få plats med en liten 4-modulerns DIN-kapsling i mätarskåpet.
Avleda en fas efter mätaren till en tvåpolig JFB och en DII porslinssäkringshållare för DIN-montage. Sätta en 16A trög säkring där.
Ev kunde man skippa säkringen, men det tar mig lite emot att lita på att ingen i obetänksamhet råkar byta mätarsäkringar mot större. Det är hur som helst kanske regelvidrig också?
Men jag funderade på att TS kanske kunde få plats med en liten 4-modulerns DIN-kapsling i mätarskåpet.
Avleda en fas efter mätaren till en tvåpolig JFB och en DII porslinssäkringshållare för DIN-montage. Sätta en 16A trög säkring där.
Ev kunde man skippa säkringen, men det tar mig lite emot att lita på att ingen i obetänksamhet råkar byta mätarsäkringar mot större. Det är hur som helst kanske regelvidrig också?
Mätaren är för att hålla koll internt så den behövs tyvärr. Finns ju mindre med digitala saker som kanske tar mindre plats, men då börjar det kosta för materialet. Kanske skulle vara det bästa att sätta en färdig central i skåpet och riva bort en del som sitter där, men jag vill ju helst ha porslinsäkringar.
Om vi går tillbaka till vad jag behöver är en 16A ute. Vanlig kontakt eller 3-fas fungerar för mig. Sen behöver jag utöka inne vid centralen med några 10A så att jag kan dela upp det jag har lite. Stor belastning på en 10A idag.
Om vi går tillbaka till vad jag behöver är en 16A ute. Vanlig kontakt eller 3-fas fungerar för mig. Sen behöver jag utöka inne vid centralen med några 10A så att jag kan dela upp det jag har lite. Stor belastning på en 10A idag.
Nu har elektrikern varit ute och spanat. Det kommer bli en kapsling med jfb, en 10A och en 16A. 16A drar vi sedan ut. Dessvärre inga porslinsäkringar , men man kan väl sätta tröga flipsäkringar kanske?
Allt placeras vid centralen och den gamla får sitta kvar.
Det kommer även att sättas en jfb vid centralen som sitter vid huvudmätarskåpet.
Kostnad runt 2000kr efter rotavdrag. Rimligt?
Allt placeras vid centralen och den gamla får sitta kvar.
Det kommer även att sättas en jfb vid centralen som sitter vid huvudmätarskåpet.
Kostnad runt 2000kr efter rotavdrag. Rimligt?