Har idag 1-fas 20a som huvudsäkring i lägenheten. Håller nu på att renovera köket och skulle behöva ett uttag med 16a för ugnen. Är det möjligt att fixa de?
Finns 3 tomma platser i proppskåpet, så plats i de finns de iaf.
Sen är de ca 2m från proppskåpet till där uttaget till ugnen skall sitta, vad kan det kosta för en elektriker att dra el och koppla in?
 
B
borde väl inte ta mer än max 1h. 600 kr inkl material.
 
Men problemet kanske är, vem vill ha ett jobb som tar en timme. Räkna på att det kostar minst det dubbla.
 
B
leta med andra ord efter enmansfirma eller någon väldigt liten firma... ta lite kort och skicka till dem så ser de ju precis vad de ska göra
 
Jag tror iofs att du får räkna med att materilakostmaden ligger på uppmot 4-500 kr, och räkna med kanske 2 timmar istället med lite strulmarginal.
 
B
är inte det lite mycket för materialet?
 
elmont skrev:
Men problemet kanske är, vem vill ha ett jobb som tar en timme.
Och på grund av detta så blir det mer och mer "hempuleri" eftersom det inte alltid går att få tag på elektriker som VILL ta små jobb............

Detta blir då ett klassiskt ekorrhjul, eftersom man inte fick tag på elektrikern förra gången så gör man nästa jobb själv också och på den vägen är det sedan.......
dvs man gör det mesta själv..... (rätt eller fel????)
 
Boan skrev:
är inte det lite mycket för materialet?
Om du räknar på materilapriser som du själv kan få ex. elbutik.se. Så kostar ett uttag av lämplig kvalitet (envägs) ca 100kr. En lämplig kabel för ändamålet bör vara EKLK 5g2,5, kostar ca 30 kr per meter. TS skriver att det är ca 2m. Efterssom det dessutom troligen är en höjdksillnad så kan man räkna med att det går åt 4m kabel, inkl lite kopplingsmarginal i båda ändar.

Köper du uttaget via elektriker så kostar det troligen 200- 300 kr, kabel brukar kosta minst 3ggr så mycket via elektrikern, ofta 9ggr så mycket.

Utöver detta skall det in något i centralen. Nu framgår det inte av tråden om det är gängsäkringar eller automater. Om det är gängsäkringar (som jag tolkar ordet "proppskåp") så blir det väl bara någon tia för en passdel som tillkommer.

Så min uppskattning av materialkostnaden ligger snarare i underkant.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.