S
Så slutsatsen är att den är självbärande?

Vad är en avstyvning i detta fallet? Som ritningen ser ut så är 1, 7 och 5 avstyvning. Att det skall vara stöd under 1 och 5 känns självklart men för mig ser det ut som att även 7 borde ha det i detta fallet, trots att W brukar vara självbärande.

Ser även så ut i tabellen (om jag tolkar rätt) dvs underliggaren är 145mm hög och det står "avstyvning <4300mm" vilket jag tolkar (kanske felaktigt) som att avstyvning krävs max 4,3m från ytterstöden.

Det sitter avstyckningar även uppepå. Det är helt enkelt reglar längs med taket som hindrar takstolen att vika sig i sidled.

• Gilla
malloballo
  • Laddar…
K
Vi har liknande takstolar med spännvidd 6,7 m 170 i överram, 145 som bjälklag och 70 i stödben. Köpta och konstruerade av auktoriserad takstolstillverkarare.

De ska vara självbärande..

Ahaa, då tror jag att jag förstår. Tack

K
D Daniel 109 skrev:
Det sitter avstyckningar även uppepå. Det är helt enkelt reglar längs med taket som hindrar takstolen att vika sig i sidled.
Fast nu blir jag förvirrad på min ritning står det "avstyvning: 800" på överliggarna. Vad betyder det? På konstruktionsritningarna är det råspont.. och så även i verkligheten

S
Har nu pratat med tillverkaren, den är självbärande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.