1 601 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Behöver ca70m pePex men rullarna är på 60m hur ska vi göra?
Skall ha vattnburen golvvärme i två utrymmet, ett på ca 16kvm och ett på 15kvm.
Har fått veta att man beräknar 4meter per kvadrat. Det borde betyda 64m golvvärmerör/utrymme.
Men då tänker jag att det beror ju lite på hur många böjar det blir osv, kan ju bli några meter
mer än 64m också. Det vore bra om man kunde köpa rullar på 60meter, men räcker det?
Är det ok att bara fördela ut de 60 metrarna på ytan, så får det bli lite glesare? Brukar man göra så?
Tacksam för snabba svar, skulle behövt inhandla rören idag...
Har fått veta att man beräknar 4meter per kvadrat. Det borde betyda 64m golvvärmerör/utrymme.
Men då tänker jag att det beror ju lite på hur många böjar det blir osv, kan ju bli några meter
mer än 64m också. Det vore bra om man kunde köpa rullar på 60meter, men räcker det?
Är det ok att bara fördela ut de 60 metrarna på ytan, så får det bli lite glesare? Brukar man göra så?
Tacksam för snabba svar, skulle behövt inhandla rören idag...
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Tänk på att värmeslangen inte läggs ända upp mot väggen så kvadraten minskar ju något. Dessutom lägger man ju inte heller under fast inredning så behovet kanske minskar ännu mer beroende på vad det är för rum.
Börjar man inte att lägga plåtar längs ytterväggen, med 275mm breda plåtar borde första röret hamna ca 137mm från väggen, eller ska man flytta ut längre ifrån väggen?
I varje kurva borde det gå ca 700mm slang också...
I varje kurva borde det gå ca 700mm slang också...
jag tror att metrarna per m2 är inräknat med böjar, men sen tillkommer dragning till och från fördelaren. du kanske kan köpa av en rörkrökare som har stora rullar på vinda och bara betala för det du behöver? skriv upp längden på respektive slinga och märk upp in och utlopp! glöm inte att provtrycka..
man kan läsa på tex wirsbos hemsida om provtryckning, eller så skiter man i det och gör som en som byggde stugan gjorde, la parkettgolv å fyllde sen systemet som läkte under parketten och höll inte reda på in o utlopp på slingorna...så han fick chansa hur det skulle kopplas...
Slingan ligger i mellanbjälklag, så det är inte frågan om gjutning. Men bör vi provtrycka den innan vi lägger golvspånskivorna?
PS. Vi la ned 60m slang i helgen, ritade upp det på datorn och hittade en lösning där vi kunde skippa en sträcka, som ligger mot innervägg, så slangen räckte, men det var lite nervöst. Men vi mätte ut 10 meter på ritningen och även de första 10 på slangen och det räckte dit vi tänkt, så vi höll tummarna och vi hade räknat rätt.
PS. Vi la ned 60m slang i helgen, ritade upp det på datorn och hittade en lösning där vi kunde skippa en sträcka, som ligger mot innervägg, så slangen räckte, men det var lite nervöst. Men vi mätte ut 10 meter på ritningen och även de första 10 på slangen och det räckte dit vi tänkt, så vi höll tummarna och vi hade räknat rätt.
Du bör absolut provtrycka och behålla trycket tills du gjort klar all skruvning i golvet du lägger in. Har du inte fördelaren på plats eller av andra skäl inte vill blaska med vatten kan du trycksätta slangen med luft.
Hej
Har presic samma problem som trådskapare, Jag har två slingor på 70m vardera. (har slingritning gjort i Autocad) Allt blev billagast på vvsboden men de hade inte meter vara bara 120 eller 240. Dessutom har Rinkabyrör ej 17mm rör då jag ska använda golvvärmesystem 17 med spårade spånskivor.
Hmmm kanske ska gå över till 20mm i glespanel på träbalklaget.
Har presic samma problem som trådskapare, Jag har två slingor på 70m vardera. (har slingritning gjort i Autocad) Allt blev billagast på vvsboden men de hade inte meter vara bara 120 eller 240. Dessutom har Rinkabyrör ej 17mm rör då jag ska använda golvvärmesystem 17 med spårade spånskivor.
Hmmm kanske ska gå över till 20mm i glespanel på träbalklaget.
Klicka här för att svara