Mats-S Mats-S skrev:
Posten har skyldighet att stanna även om du sätter brevlådan på andra sidan din infart. Finns ingen postbestämmelse som säger att du måste ha din brevlåda exakt intill din granne.
På mitt föra ställe vägrar posten ha den på min sida vägen skulle stå med dom andra på andra sidan vägen i en 1 km bort

PostNord är duktiga på att rationalisera bort sig själva. "Ställ gärna alla brevlådor utanför postkontoret 35km bort så vi slipper åka runt."

• Gilla
  • Haha
Heidina och 8 till
  • Laddar…
J
Sätt en brevlåda på andra sidan infarten bara och börja med flugfiske så du slipper lägga tankemöda på sån här skit? Hur orkar ni?

• Gilla
pipsqueek och 1 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
När vi byggde nytt blev vi anvisade av PostNord att sätta vår låda brevid grannens på grannens mark. Detta är inget någon kan sätta dit dig för för det är ju där lådan skall vara om PostNord säger det.
Postnord kan väl inte kräva av att man ska ha sin brevlåda på grannens tomt? (Och inte heller kräva av grannen att tillåta andras brevlådor på sin mark?)

Jag skulle ställa min nya brevlåda på min mark, och sedan fantisera om att slänga upp ett 180-centimeters plank där kantstenen nu är, inklusive framför grannens brevlåda.

• Gilla
Bellarini och 3 till
  • Laddar…
Håll upp ett vattenpass vid kanten mellan gräsmattan och stenarna. Meddela grannen att "efter linjen sågar jag om en timme så får du montera din brevlåda bäst du vill. Allt som är över min tomtgräns kommer jag såga bort dagligen" så fattar han nog att de är dags att anmäla om e-faktura överallt

• Gilla
  • Haha
39x och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Tycker det ser ut som den enklaste och raka lösningen att helt separera postlösningen från grannen. Överlämna dennes brevlåda plus ställningen till grannen och sätt upp den egna brevlådan helt på egen mark eller vid den allmänna vägen. Vilket TS eller brevbäraren föredrar.

Redigerat:
  • Gilla
Bocca
  • Laddar…
I min något odygdiga ungdom fick några postlådor sätta till livet. Min far, ivrig jägare, bidrog ovetande med krutet. Du kanske känner någon odygdig ungdom. Det är ju nyår om fyra månader

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
B Bocca skrev:
Tack för ert engagemang!

Vi får vara lösningsorienterade här, lutar mot att ta bort 2 kantstenar och ställa dit markpostlåda på vår sida med nedan fäste, om jag lyckas övertala min bättre hälft som ej är sugen på att ”förstöra” infarten genom att ta bort stenar.
Du har ju en lösning här använd den.
Om ni inte kan komma överens inom familjen om att ta bort ett par stenar så får väl din bättre hälft lösa problemet själv med grannen :rolleyes:

Stickan

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Går det kanske att ta ett större grepp och se till att ni har minimalt med samröre med grannen och bara strunta i hur han rensar rabatter m.m. så länge det inte är ett mer rejält övertramp? Då man inte får någon reaktion blir det inte lika kul att vara besvärlig.

• Gilla
Bocca
  • Laddar…
Orkar inte läsa allt (sorry, jag brukar göra det), men är det verkligen grannens fastighet ända fram till vägen?

N NoiseMaker skrev:
Orkar inte läsa allt (sorry, jag brukar göra det), men är det verkligen grannens fastighet ända fram till vägen?
Grusvägen/uppfarten är TS, PostNord backar in på TS fastighet för att lämna försändelse.
Grannen har servitut på att använda TS uppfart till sin fastighet.

B Bocca skrev:
Nej dom har byggt en olovlig carport och infart innan sitt hus, vår infart ligger efter deras hus.

Dock nyttjar dom vår infart ibland.

Vi kan dock inte häva servitutet, då det i laglig mening anses som att vår infart är den enda godkända.
Har dem sin olagliga infart från den allmänna vägen då? Vill du jävlas mer med din granne så ta kontakt med dem som har driften till trafikverket och säg att grannen gjort en olaglig anslutning till trv väg. Så får grannen snällt gräva bort sin olagliga infart eller som ombesörjer Trv det åt grannen!
Har vi gjort på driften jag är på hos en fastighets ägare säkert ett 10tal gånger

Sen som många skrivit varför inte ha lådan ut mot stora vägen! Är ju väldigt många som har det längt Trv's vägar

• Gilla
39x
  • Laddar…
Meddela Postnord att ni förbjudits av markägaren att ha lådan där Postnord vill, och därför måste ni föreslå en annan plats, som ligger på er tomt?
Bifoga en markkart a med alternativa platser, men räkna med att det kan sluta med att ni även får grannens låda på er tomt.
Postnords mål är ju att brevbäraren får ett stopp.

B Bocca skrev:
Vid vår infart står en ställning för 2 brevlådor. Med tak, den har varit jättefin och vi bekostade för några år sedan en renovering av denna ställning. Vi gjöt då bland annat fast stolparna till ställningen, då ställningen tidigare lutade ordentligt. Detta höll fint i några år, men marken är mjuk och nu är den återigen lutande, då själva konstruktionen är väldigt tung. Grannens byggjobbare har även backat in i ställningen med sitt släp, så den är nu även trasig, och då gjutningen inte gett ett hållbart resultat vill vi ta bort den.

Den lutar ut över vår infart, vilket gör att större transporter har stora svårigheter att ta sig in med leveranser.

Då ställningen behöver bytas ut, erbjöd vi oss att ombesörja detta och informerade grannen om att vår nya markpostlåda behöver gjutas fast (hål 30x30 cm och sedan i med betong). Ställningen står där postnord har begärt precis i tomtgräns, så blir ju hål och gjutning även på grannens tomt.

Nu har grannen meddelat följande:
”Inget skall tas bort, byggas, grävas, gjutas eller någon annan form av åverkan på min mark.”

Vad har man egentligen för rättigheter här? Postnord har anvisat platsen. Ställningen får väl anses som gemensam, då den nyttjas av båda och står precis i tomtgräns.
Vi behöver ju ha en hel postlåda att ta emot post i samt säkerställa att våra större leveranser kan ta sig till gården. Men hur agerar man när grannen vägrar?

Vi har varit i Tingsrätten med denna granne då denna vägrade betala kostnader kopplat till ett servitut. Så bjuda på kaffe och försöka komma överens är nog tyvärr en omöjlighet.

87Marcus 87Marcus skrev:
Har dem sin olagliga infart från den allmänna vägen då? Vill du jävlas mer med din granne så ta kontakt med dem som har driften till trafikverket och säg att grannen gjort en olaglig anslutning till trv väg. Så får grannen snällt gräva bort sin olagliga infart eller som ombesörjer Trv det åt grannen!
Har vi gjort på driften jag är på hos en fastighets ägare säkert ett 10tal gånger
Jag hade gjort tvärtom och kontaktat lantmäteriet om möjligheten att ta bort servitutet på infarten med hänvisning till att grannen har en ny infart direkt från allmän väg.

• Gilla
Heidina och 17 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Här kommer 2 bilder.

Vår mark slutar vid stenkanten, där stenarna nu tryckts ut av ställningen och grannens tomt är gräsmattan.
Varför inte ta bort några av dina kantstenar och sätt dit en markbrevlåda och låt grannen ha kvar sitt lilla hus. Rasar det sedan över din mark kan du ju lägga den på grannens gräsmatta så får han göra som han vill med den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.