107 085 läst ·
120 svar
107k läst
120 svar
Behöver byta brevlåda, grannen vägrar!
Jag ser verkligen inte problemet.
Ni gjorde ett undermåligt arbete med gjutning och nu lutar den.
Istället för att göra om det ordentligt från början så ska ni nu helt frångå designen som finns idag.
Varför inte gjuta ett nytt fundament och bygga en större postlåda. Förslagsvis en större postlåda som sitter ihop med grannens så det ser enhetligt ut.
Istället för att göra om det ordentligt från början så ska ni nu helt frångå designen som finns idag.
Varför inte gjuta ett nytt fundament och bygga en större postlåda. Förslagsvis en större postlåda som sitter ihop med grannens så det ser enhetligt ut.
Okej, men har jag rätt till det? Då grannen inte medger att vi gör intrång på dennes tomt.harry73 skrev:
Jag förstår att den välter när marken är mjuk, men en Markbrevlåda är inte så tung. Min stor på ett betongblock (trappsteg) och det är inte så mycket som händer med den.
Ta bort din brevlåda från nuvarande plats och ställ en markbrevlåda på betongblock bredvid den befintliga platsen.
Ett alternativ är att göra två stöttor mellan hörnen av brevlådetaket och befintliga kantsten, då håller den säkert ett litet tag igen
Ja gjutningen höll några år, men då marken är mjuk så håller det inte.A Alexn72 skrev:Jag ser verkligen inte problemet.
Då ställningen nu även är trasig och det trotts många försök inte går att hålla den rak, känns det som att lättaste långsiktiga lösningen är att ta bort den.
Om marken är mjuk så skulle kantstenarna längsvägen också röra sig.B Bocca skrev:
Ett tillräckligt stort fundament så är problemet löst.
Möjligen att man sätter brytpinnar så om den blir påbackad så knäcks de istället
Har du en bild på fundamentet så kan du få svar direkt hur mycket förlitet det är
Jag förstår att grannen är svår. Men hur tycker grannen det ska åtgärdas? Eller tycker grannen det är bra?
Rent tekniskt så är det väl djup som saknas i konstruktionen, inte betong. En långt trästolpe nedslagen till frostfritt med god marginal borde väl göra susen.
Rent tekniskt så är det väl djup som saknas i konstruktionen, inte betong. En långt trästolpe nedslagen till frostfritt med god marginal borde väl göra susen.
Sätt den då på er tomt tills grannen får sitt förnuft tillbaka. Ta bort två kantsten och låt betongblocket komma en decimeter in på uppfarten så är det löst.B Bocca skrev:
Betongblocket är lätt att flytta om ni vill göra det senare
Du har inte rätt att sätta vare sig låda, stöd eller fundament på grannens mark. Postnord har å andra sidan ingen rätt att anvisa dig (fint sätt att skriva kräva) att sätta upp något där du inte får. Du behöver lösa din låda på din sida gränsen och om den bara sitter så att de som delar ut post kommer åt den vettigt är det ok.B Bocca skrev:
Om du ersätter ett par kantstenar med en cementplatta och en paketlåda få grannens gräs sitt stöd och din vägbredd minskar med en dryg decimeter.
Jag förstår att det är riktigt irriterat mellan er och grannen! Och kan nästan inte bli värre. Tråkigt!! Får grannen gå på din tomt varje gång grannen hämtar tidning/post? Är det okej att grannen har en gång ut på din mark? Om inte sätt upp ett staket i tomtgräns. Tryck in befintligt brevlådehus över grannens tomt och ta bort din brevlåda. Sätt din brevlåda på din egen mark så den riktas ut mot huvudvägen så bli brevbäraren glad!
Tack för ert engagemang!
Vi får vara lösningsorienterade här, lutar mot att ta bort 2 kantstenar och ställa dit markpostlåda på vår sida med nedan fäste, om jag lyckas övertala min bättre hälft som ej är sugen på att ”förstöra” infarten genom att ta bort stenar.
Vi får vara lösningsorienterade här, lutar mot att ta bort 2 kantstenar och ställa dit markpostlåda på vår sida med nedan fäste, om jag lyckas övertala min bättre hälft som ej är sugen på att ”förstöra” infarten genom att ta bort stenar.
Kör PostNord mfl in på din fastighet varje gång det lämnas post/paket?B Bocca skrev:
Är det något servitut eller liknande på grusvägen?
Vem äger vägen utanför din fastighet?
Du får helt enkelt såga bort det överhänget som lutar in på din sida, så kanske grannen blir mer öppen för en ny brevlåda 
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Gjut inte. Sätt brevlådan på ettspett eller ännu bättre en fot så kan du skita i grannen. Bara ställ ut brevlådan så brevbäraren lätt kommer åt den.
Och riv det snea brevlådehuset
Och riv det snea brevlådehuset