110 660 läst ·
317 svar
111k läst
317 svar
Behöver akuta råd ang. Kan jag acceptera läktningen?
Via vilket företag fick du tag på besiktningsmannen?
Tråkigt när det blir så fel helt i onödan!Shirack skrev:
Se till att det blir en riktig godkänd taktäckning för de brukar fuska med billig felaktig papp!!!
Ta polyester baserad!!!! Testa att den inte är lättriven
Välj rejäla doningar kring läktning och se till att skruven är riktig denna gång
Rikta svackor i taket på takstolarna vilket borde ge min diff om du tar plåtläkten
Se till att takfoten får fågelband och att takfotsplåten monteras riktigt...
Lycka till
B byggarätt skrev:Tråkigt när det blir så fel helt i onödan!
Se till att det blir en riktig godkänd taktäckning för de brukar fuska med billig felaktig papp!!!
Ta polyester baserad!!!! Testa att den inte är lättriven
Välj rejäla doningar kring läktning och se till att skruven är riktig denna gång
Rikta svackor i taket på takstolarna vilket borde ge min diff om du tar plåtläkten
Se till att takfoten får fågelband och att takfotsplåten monteras riktigt...
Lycka till
Tack jaa pappen är mataki haloten steel den verkar va riktigt bra om man monterar rätt
Tack för hjälpen
Bra att ni går till botten med detta !.River ni takstolar mm mm,som jag nämde tidigare ? eller blir de nån lågbudet lösning med uppallad trä läkt.?
Mitt tipps på ett sånt tak är att gilla läget att de inte är ok att lägg plåt på o fortsätta med ytpapp.
Mitt tipps på ett sånt tak är att gilla läget att de inte är ok att lägg plåt på o fortsätta med ytpapp.
Skönt och höra att firman tänker göra rätt för sig!
Blir det träläkt den här gången?
Nu är det bara dilemmat med takfoten som inte blir så estetiskt tilltalande även fast den utförts enligt regelboken.
Jag har funderat lite fram och tillbaka hur jag skulle lösa en kil som måste vara större än vad som erbjuds i färdigsågat virke (i och med den låga taklutningen och inte riskera bakfall i takfoten)
Och kommit fram till att det enklaste måste vara att knäcka en plåtprofil i grövre material kanske 1mm galv och skruva längs med hela takfoten under nya pappen såklart.
Sen sätta kroken med grövre popnit och skruva nedre raden av takplåten med plåt-i-plåt skruv.
Men i din position som du hamnat i kanske det är bäst att nöja sig med att allt blir regelrätt utfört från och med nu!
Nu är det bara dilemmat med takfoten som inte blir så estetiskt tilltalande även fast den utförts enligt regelboken.
Jag har funderat lite fram och tillbaka hur jag skulle lösa en kil som måste vara större än vad som erbjuds i färdigsågat virke (i och med den låga taklutningen och inte riskera bakfall i takfoten)
Och kommit fram till att det enklaste måste vara att knäcka en plåtprofil i grövre material kanske 1mm galv och skruva längs med hela takfoten under nya pappen såklart.
Sen sätta kroken med grövre popnit och skruva nedre raden av takplåten med plåt-i-plåt skruv.
Men i din position som du hamnat i kanske det är bäst att nöja sig med att allt blir regelrätt utfört från och med nu!
P Plåtsax skrev:Skönt och höra att firman tänker göra rätt för sig!
Takfoten har vi en ide på, ska försöka rita upp den och förklara.
Ska vi följa alla regler tilll 100% så får vi hängrännorna 25cm under taket.
Vilket ser förjävligt ut.
men vi har en kompromiss som gör att jag känner mig trygg och hängrännorna hamnar i vettig höjd men vi följer inte ama exakt vilket kommer görs jag behöver friskriva mig från garanti om takfot ruttnar upp.
Ska rita upp en bild hur vi tänkt och återkommer snart
Såhär är det vettigaste vi kompromissat om ang takfotplåten...
För att få hängrännorna i vettig höjd får vi slänga de ställbara krokarna som sitter idag som sitter idag på fotbrädan.
vi får montera knäckta krokar nerfrästa i övre bärläkt istället innan fotplåt monteras
sen en ny fotplåt som är svetsad under pappen som går under sista bärläktet. Så eventuellt kondens eller läckakage kommer droppa ner under hängrännan istället för i den.
Så följer vi monteringsanvisningarna men ända skillnsden är att den lilla kondens som ev kommer, kommer att droppar ner bakom hängränna istället för i hängränna.
Är jättedålig på att rita men hoppas du förstår
För att få hängrännorna i vettig höjd får vi slänga de ställbara krokarna som sitter idag som sitter idag på fotbrädan.
vi får montera knäckta krokar nerfrästa i övre bärläkt istället innan fotplåt monteras
sen en ny fotplåt som är svetsad under pappen som går under sista bärläktet. Så eventuellt kondens eller läckakage kommer droppa ner under hängrännan istället för i den.
Så följer vi monteringsanvisningarna men ända skillnsden är att den lilla kondens som ev kommer, kommer att droppar ner bakom hängränna istället för i hängränna.
Redigerat av moderator:
Nej ibland får man helt enkelt se AMA som rekommendationer, den lösningen du ritat nu kommer garanterat att hålla och bli mycket mer tilltalande för ögatShirack skrev:Såhär är det vettigaste vi kompromissat om ang takfotplåten...
Nej ibland får man helt enkelt se AMA som rekommendationer, den lösningen du ritat nu kommer garanterat hålla och bli mycket mer tilltalande för ögat!
P Plåtsax skrev:
ser ditt svar nu tack, hitta ännu ett fel när jag va uppe precis vet ej om det är fel men känns som det inte e hälsosamt med sån stor vattensamling efter varje regn
detta är uppe på skorsten i fallriktning som