M
Måste tillägga att även en firma som har gott rykte och har vart med länge kan ha anställda som har tummen mitt i handen, finns ingen säkerhet i att det är ett stort bolag osv.

Även där jag jobbar har vi ca 40% som inte var vad dom pysslar med, finns även firmor som hyr in utländsk arbetskraft och klär dom i firmans kläder, viktigt gällande alla som hyr in byggfolk är att va med o kolla så allt känns bra, prata med gubbarna och känna efter

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Vet ej vad jag ska göra, är rätt uppgiven...
Ja läget är jobbigt då entreprenören firman inte vet vad dom håller på med!
Jag hade avblåst jobbet och ringt Lindab!
Ditt plåttak kommer bli fullständigt krokigt om du behöver gå på det...
Plåtreglarna måste ha stöd mot ett rakt tak då kilar inte ger bärighet om de inte ligger väldigt tätt!
Masonit ger inte den livslängd som lindab kräver!

Lös problemet med Lindabs hjälp låt dom få rekomendera ett företag som följer lindabs monteringsanvisningar

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Ja läget är jobbigt då entreprenören firman inte vet vad dom håller på med!
Jag hade avblåst jobbet och ringt Lindab!
Ditt plåttak kommer bli fullständigt krokigt om du behöver gå på det...
Plåtreglarna måste ha stöd mot ett rakt tak då kilar inte ger bärighet om de inte ligger väldigt tätt!
Masonit ger inte den livslängd som lindab kräver!

Lös problemet med Lindabs hjälp låt dom få rekomendera ett företag som följer lindabs monteringsanvisningar

har haft konversationer med både mataki och lindab.

mataki är som jag skrivit tidigare solklara med vad som gäller och det är inte godkänt enligt dom.

Lindab vill varken säga bu eller bä och otydliga svar.

”Stålläkten ska läggas på plant underlag.

Vissa små justeringar kan göras.

Men i ditt fall så är det väldigt mycket skillnad där dom lagt många masonitbitar”

Hur man gör för att få det plant varierar säkert från snickare till snickare..”

det va deras svar ang läktningen.

läser man om KLS läkten så ska man kunna lägga dom från takstol till takstol med max 1200cc utan underlag (spont)

.personligen känns det som stålläkt passar bättre till nybygge, inte när taket ska riktas.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Shirack skrev:
har haft konversationer med både mataki och lindab.

mataki är som jag skrivit tidigare solklara med vad som gäller och det är inte godkänt enligt dom.

Lindab vill varken säga bu eller bä och otydliga svar.

”Stålläkten ska läggas på plant underlag.

Vissa små justeringar kan göras.

Men i ditt fall så är det väldigt mycket skillnad där dom lagt många masonitbitar”

Hur man gör för att få det plant varierar säkert från snickare till snickare..”

det va deras svar ang läktningen.

läser man om KLS läkten så ska man kunna lägga dom från takstol till takstol med max 1200cc utan underlag (spont)

.personligen känns det som stålläkt passar bättre till nybygge, inte när taket ska riktas.
Om KLS läkten är godkänd för att lägga på takstol 120 cc så kan de kilas med 120cc med lämpligt material som har lämplig livslängd tex helträ av bra kvalitet

• Gilla
1
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Om KLS läkten är godkänd för att lägga på takstol 120 cc så kan de kilas med 120cc med lämpligt material som har lämplig livslängd tex helträ av bra kvalitet

Japp ser väldigt oseriöst ut med 10 massonitbitar på varandra och det ska gärna hålla lika länge som taket. Hela grejen med dom ville lägga stålläkt va ju inget kunde ruttna enligt dom.

kommer ta upp alla frågor och anmärkningar jag har på besiktningen och blir utfallet av besiktningen positiv för mig så får firman ta sitt ansvar och göra rätt annars är rättslig utgång sista utvägen.

Återkommer.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
K
Hoppas verkligen detta ordnar sig och att det blir bra när besiktningsmannen säger sitt. Håller tummarna för det nu. Lycka till

• Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
P
K Krille_90_ skrev:
Hoppas verkligen detta ordnar sig och att det blir bra när besiktningsmannen säger sitt. Håller tummarna för det nu. Lycka till

Tack så mycket

• Gilla
Krux
  • Laddar…
Shirack skrev:
Japp ser väldigt oseriöst ut med 10 massonitbitar på varandra och det ska gärna hålla lika länge som taket. Hela grejen med dom ville lägga stålläkt va ju inget kunde ruttna enligt dom.

kommer ta upp alla frågor och anmärkningar jag har på besiktningen och blir utfallet av besiktningen positiv för mig så får firman ta sitt ansvar och göra rätt annars är rättslig utgång sista utvägen.

Återkommer.
Läkningen måste riktas helt plan och masoniten bort och hålen tätas... tveksamt om jag skulle godkänna tätning?byte av papp!
Upplägg av helträ med kvalitet och livslängd motsvarande plåttaket
Först då kan plåttaket läggas enligt Lindabs manual och anvisningar

• Gilla
1
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Läkningen måste riktas helt plan och masoniten bort och hålen tätas... tveksamt om jag skulle godkänna tätning?byte av papp!

för många fel på pappen för den ska kunna va kvar, får se vad som händer.

du ser själv hur man fått tvinga ihop plåten

• Närbild av tak med svarta plåtpannor som är feldraget med synliga ojämnheter där plåtarna inte ligger rätt mot varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

B byggarätt skrev:
Varför kan det inte pallas med masonit? Motivera gärna, jag har rivit och lagt om säkert över 100 tak i min karriär som plåtslagare/takläggare och kan bara av erfarenhet säga att jag ALDRIG varit med om att masonit som pallningsmaterial har vittrat bort om det nu skulle vara av kondens du tänker? Även tak med invändiga rännor likt gesimsrännor som haft läckage och masonit som stöd/pallning klarat sig bra. Däremot brukar träkilar läktvirke och liknande billigt snabbvuxet virke klara sig mindre bra OM det läcker.

Kan hålla med om att palla under stålläkt och liknande profiler ser riktigt ”tattigt” ut om det är för stora ojämnheter.
Tror TS tak gjort sig bäst med 25x38 strö och 28x70 gärna med ändspont till läkt. Sen hade jag personligen pallat med masonit mellan strö och läkt där behovet funnits.
Men masonit är ett utmärkt material att palla med enligt mig och problemet är hur man gjort det.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
Varför kan det inte pallas med masonit? Motivera gärna, jag har rivit och lagt om säkert över 100 tak i min karriär som plåtslagare/takläggare och kan bara av erfarenhet säga att jag ALDRIG varit med om att masonit som pallningsmaterial har vittrat bort om det nu skulle vara av kondens du tänker? Även tak med invändiga rännor likt gesimsrännor som haft läckage och masonit som stöd/pallning klarat sig bra. Däremot brukar träkilar läktvirke och liknande billigt snabbvuxet virke klara sig mindre bra OM det läcker.

Kan hålla med om att palla under stålläkt och liknande profiler ser riktigt ”tattigt” ut om det är för stora ojämnheter.
Tror TS tak gjort sig bäst med 25x38 strö och 28x70 gärna med ändspont till läkt. Sen hade jag personligen pallat med masonit mellan strö och läkt där behovet funnits.
Men masonit är ett utmärkt material att palla med enligt mig och problemet är hur man gjort det.
Håller med dig att masonit kan vara ok som mellanlägg men inte i fem lager!
Givetvis måste trät väljas efter behov och skyddas
Masonit i en svacka dit vatten samlas rekommenderar jag inte!

B byggarätt skrev:
Masonit i en svacka dit vatten samlas rekommenderar jag inte!
Har man sådana vatten samlande svackor på taket så är nog masoniten det minsta problemet...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
R roli skrev:
Har man sådana vatten samlande svackor på taket så är nog masoniten det minsta problemet...
har aldrig haft vattensamlande svackor på taket när jag bara hade ytpapp däremot så tror jag personen menar och även jag funderar på har man riktat med masonit som dom gjort så kan det ju bli stående vatten mot masoniten i fallriktningen,

verkar ej va oljehärdad masonit heller.

känns som kanterna på masoniten där kondensvatten kan samlas lätt suger vatten. Men vad vet jag, men kanske kan få klarhet i det här?

Redigerat av moderator:
Shirack skrev:
har aldrig haft vattensamlande svackor på taket när jag bara hade ytpapp däremot så tror jag personen menar och även jag funderar på har man riktat med masonit som dom gjort så kan det ju bli stående vatten mot masoniten i fallriktningen,

verkar ej va oljehärdad masonit heller.

känns som kanterna på masoniten där kondensvatten kan samlas lätt suger vatten. Men vad vet jag, men kanske kan få klarhet i det här?
Svackor på par cm där kan det stå fukt och lagras barr o växtdelar

• Gilla
1
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Svackor på par cm där kan det stå fukt och lagras barr o växtdelar

Ok du har säkert rätt. aja det är egentligen inte lönt att diskutera mer om taket nu, nu är det som det är, kan bara vänta på besiktningsmannens dom.

Är rätt på det klara med vad som är fel, det enda jag fått delade meningar om är masoniten och vad man skulle använt istället isånafall.

verkar va rätt delade meningar där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.