Mikael_L
Hmmm, då ska jag bara hitta rörkaparen ... :(

Har en likadan vattenutkastare.
I vintras började den att läcka och gick inte att stänga.
Innan dess fungerade den.
Någon som vet vad som gått sönder?

Började den att läcka ur pipen, där vattnet ska komma?
Hur hårt brukar ni skruva åt ventilen/kranen efter användning? Drar ni åt bara lite mer än att den dränerar ut vattnet ur kranen eller drar ni åt den "stenhårt"? Det förstnämnda är det bästa av dom båda alternativen. Man kan dra åt kranen till den "bottnar" sedan "öppnar" man den en liten bit, på så sätt så skadas inte ventilkäglan plus att det kan bli temperaturvariationer utan att kranen börjar läcka.

Jag minns inte, jag tror den började läcka genom dräneringshålet. Nu läcker den ur hålet konstant fast den är stängd.
Jag får nog påstå att jag drar till den stenhårt.
Jag testade att stoppa en liten skruv i röret som löper i utkastaren för att förlänga det och då slutade den läcka ur hålet men det kom vatten ur dräneringshålet konstant.

När man drar åt en kägelventil stenhårt förstör man packningen i käglan, som börjar läcka.
Det du behöver göra är att byta själva käglan

Kan jag köpa bara denna käglan i butik? Finns det någon annan benämning på reservdelen?

Hej, jag önskar väcka liv i tråden med nedanstående problem. Tack Byggis1976 och Krilleman_215 för bra tråd, jag har läst hela och andra trådar och skulle uppskatta en kommentar:

Bakgrund: Vattenutkastaren från Gustavsberg i vårt hus från 2011 droppade lite, och jag köpte ny reservdel kägla (Gustavsberg art.nr FG0640835). Jag har skruvat isär och tagit bort gamla käglan (ser likadan ut och är egentligen inte sliten), och satt dit den nya. Skruvat åt så hårt jag kan (med utomhuskranen öppen) utan att börja dra sönder saker runtomkring (handskruvat sedan 90 grader, sen är det absolut stopp). Men när jag sätter på vattnet igen så forsar det fritt på utsidan, och jag kan inte stänga flödet.

Vad jag försökt själv: Jag har prövat detta 3 ggr, kontrollerat att vinkeln/kröken (orginal från Vatette) är hel och ren på insidan, men ingen lösning. Jag har alltså inte justerat längden på något av rören.

Åtgärd hittills: Till sist fick jag sätta tillbaka den gamla packningen, på samma sätt som jag satte dit den nya, och dragit åt så hårt jag kan. Nu sipprar vattnet, men det forsar iaf inte och jag behöver inte stänga huvudkranen.

Fråga: Har någon ett gott råd på vad jag kan ha missat eller ska göra annorlunda?
- Jag förstår inte hur något kan skilja mellan den gamla packningen och den nya packningen...

Tips - reservdelskäglan kom med 2 st o-ringar i förpackningen, men jag har inte hittat några sådana i kranen som jag kan byta med dem.

Tacksam för hjälp!

Redigerat:
  • Gilla
Laura Odeberger
  • Laddar…
Tack så mycket Demmpa, den manualen var användbar. Och Ja, jag ser att o-ringarnas placering visas, dvs inuti kranen på utomhussidan.

Jag hinner inte pröva byta igen ikväll, men försöker få det åtgärdat under veckan. Jag har en liten oroande tanke om att o-ringarna inte kommer hjälpa mig så mycket, men däremot ser jag i manualen att jag missade skruva ur den lilla spärrskruvan (steg #2 i illustrationen på sida 48). Jag prövar med detta, och byter o-ringarna samtidigt.

Tack igen för snabbt svar!

Äntligen fick jag slut på problemet.

Tidigare bytte jag ut o-ringarna och var noga med att skruva ut kranen ordentligt med spärrskruven ute, men detta räckte tydligen inte. Idag har jag tillslut installerat en helt ny kran (samma modell), och därtill en minikulventil så jag slipper strula med huvudkranen nästa gång det läcker.

Kranen läcker inte det minsta nu, men givet konstruktionen räknar jag med att Gustavsbergs utomhuskran inte håller tätt länge. Tyvärr.

Tack för en bra tråd och bra input!

Krilleman
Om man ska vara kinkig så skulle du monterat en fullflödeskulventil istället! ;)

Det installeras mängder med GBG vattenutkastare då dom dessutom har haft dessa på kampanj under hela våren hos en av dom stora grossisterna. 275:- + moms.

Handhavandefel är ofta, men inte alltid, orsaken till otäthet.

Dags att sparka liv i den här gamla tråden. Jag har haft samma problem, orsakat av att spindelförlängningen kapades för kort. Fattar inte hur jag lyckades med det men det gjorde jag. För att kompensera för det fick jag kapa vattenröret några mm men jag tror att det blev i kortaste laget för käglan sluter långt innan spindeln bottnar. Det duger för stunden men jag vill såklart komma till rätta med det. Nu sitter jag med två frågor:
1) Hur brett är spannet mellan att förlängaren är för kort och att den är för lång?
2) Finns det något smart sätt att hitta den perfekta längden på förlängaren på en redan monterad utkastare utan att demontera vattenrörskopplingen?

Fattas det någon mm kan man lägga en bricka bakom käglan.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja, om du tittar på denna pdf så finns det ett kontrollmått som hjälper dig:

[länk]

Du får förstås hitta instruktionen för din kranmodell istället, men den finns på fmm.
Kruxet är bara att de inte jobbar med mått på Gustavsbergs instruktioner och jag hittar inget på deras hemsida

• Instruktionsbilder för installation med mått och stegvisa illustrationer av rörmokningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.