68 773 läst ·
74 svar
69k läst
74 svar
Behöver akut hjälp - vattenutkastare
Om spindeln var i "stängt läge" när kopplingen skruvades ihop finns det risk att den var "för mycket stängd" med risk att spindeln böjs.Byggis1976 skrev:
Ventiler/kranar med kägla ska aldrig monteras "stängda"
http://www.dinvvsbutik.se/bilder/artiklar/zoom/8591349_1.jpg
Ventiler/kranar med kägla ska aldrig stängas för hårt, då plattar man till gummit i käglan i onödan och den börjar läcka med tiden.
Att använda gängtejp på en klämringskoppling så finns det risk att muttern spricker.
Så, nu har vi bytt allt....
Det verkade som att utkastarröret o spindeln inte var helt intryckt/bottnade i vinkeln. Nu funkar det. Men fn....det lutar något inåt. Måste sänka kranen på utsidan innan vintern. Köpa lite panel först bara.
Det verkade som att utkastarröret o spindeln inte var helt intryckt/bottnade i vinkeln. Nu funkar det. Men fn....det lutar något inåt. Måste sänka kranen på utsidan innan vintern. Köpa lite panel först bara.
Byggis1976, du måste ha bytt vinkeln!
Här är dina bilder, från första inlägget och från inlägg 18 Visa bilaga 113386Visa bilaga 113387
Om man jämför bägge bilderna så ser man att den första är kromad, den andra är mässingfärgad, den andra har en stor fläns vid inkommande gänga och det finns inte på första bilden.
Estetiskt påpekande: Den vågräta kopparröret är lite för lång och det medför att det lodräta röret (som har ballofixen) lutar åt vänster.
Här är dina bilder, från första inlägget och från inlägg 18 Visa bilaga 113386Visa bilaga 113387
Om man jämför bägge bilderna så ser man att den första är kromad, den andra är mässingfärgad, den andra har en stor fläns vid inkommande gänga och det finns inte på första bilden.
Estetiskt påpekande: Den vågräta kopparröret är lite för lång och det medför att det lodräta röret (som har ballofixen) lutar åt vänster.
Redigerat:
Den vinkeln som medföljer utkastaren har en slät ytan i botten på den kromade 18mm kopplingen som är till för att kunna täta korrekt mot ventilkäglans gummi (den delen som även fungerar som backventil) Denna är alltså inte lika som vilken 18mm koppling som helst!
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Byggmatt/utomhuskran_backventil_nyckel.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Byggmatt/utomhuskran_backventil_nyckel.pdf
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Jag har precis installerat en precis likadan och har en kvar till andra sidan av garaget så jag tog lite bilder.
Först en bild på delarna lösa.
Observera att kröken har som krilleman nämner inte är en vanlig krök utan den har en fläns.
Och sen två bilder med ventilkäglan i röret...
Först med öppen kran
Sen med stängd kran. Nu är käglan mer utskjuten än med öppen kran...
Först en bild på delarna lösa.
Observera att kröken har som krilleman nämner inte är en vanlig krök utan den har en fläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen två bilder med ventilkäglan i röret...
Först med öppen kran
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen med stängd kran. Nu är käglan mer utskjuten än med öppen kran...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mmmm, medveten om detta.krilleman_215 skrev:
Jag har en utkastare monterad sedan förra året, men då jag förlagt den speciella vinkeln så har projektet stannat där.
Så jag måste dra en slang genom tvättstugefönstret varje gång vatten behövs utomhus *morr*
Nja. Egenligen är det inkommande vattnet lite vinklat. Det lilla röret stumpen före ballofix var tvunget att monteras lite snett för att sitta rakt o vara tätt. Därav snedheten.....:xDemmpa skrev:
Vårt hus är dock superpuckar konstruerat. Tvättstuga (med golvbrunn) ligger precis brevid kök och det hade ju varit så lätt att sätta utkastare däristället för i köket....
....nu när vinkeln dessutom blev fel för oss kanske vi skall bya helt.
OM man vill sätta igen. Hur gör man bäst. Räcker det med att pula in lite gullfiber och sätta ny panetbräda på utsidan?? Plombera röret.....
....nu när vinkeln dessutom blev fel för oss kanske vi skall bya helt.
OM man vill sätta igen. Hur gör man bäst. Räcker det med att pula in lite gullfiber och sätta ny panetbräda på utsidan?? Plombera röret.....
