Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Behöver man ha staket runt en 90 cm upphöjd pool?
Om vi leker med tanken att det är minst 90 cm från kanten ner till marken runt hela poolen och att det inte finns någon permanent stege?
Det rör sig egentligen inte om en pool utan en upphöjd damm. Men jag slänger ut en frågan här därför att det ju råder samma säkerhetsregler för dammar som för pooler.
Om vi leker med tanken att det är minst 90 cm från kanten ner till marken runt hela poolen och att det inte finns någon permanent stege?
Det rör sig egentligen inte om en pool utan en upphöjd damm. Men jag slänger ut en frågan här därför att det ju råder samma säkerhetsregler för dammar som för pooler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjligt att det enligt reglerna kan vara godkänt som det är, dock hade jag inte litat en sekund på att den
höjden skulle hindra några barn äldre än 3 år från att ramla i.
Även 4-5 åringar är bra på att hitta något att stå på om de är nyfikna.
Vad har du i dammen, hur djup är den?
höjden skulle hindra några barn äldre än 3 år från att ramla i.
Även 4-5 åringar är bra på att hitta något att stå på om de är nyfikna.
Vad har du i dammen, hur djup är den?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har ingen sådan damm.
Det är en hypotetisk fråga.
Det är en hypotetisk fråga.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag kan också tänka mig att det är möjligt att det hypotetiska bygget är godkänt som det är. Men jag kan också tänka mig att så inte är fallet. Jag vet inte.Peter2400 skrev:
Vad jag vill vet är om det är nödvändigt att bygga ett hägn runt hela tomten om jag bygger en pool/damm av det slag som visas på bilden?
Lagen säger att man ska ha ett 90 cm högt staket, som det inte går att krypa under, eller igenom, runt en tomt med pool/damm.
Om jag bygger en 90 cm hög formgjuten mur runt hela tomten, och grannen har en stol på sin tomt, så kan barn ändå ta sig in på min tomt och ramla i poolen.
Jag frågar om någon vet vad lagen säger? Därför att jag hittar inget när jag googlar.
Klicka här för att svara