Bakgrund: Ska bygga ett kallgarage på 20x7.5m, betong i botten (redan gjutet) reglar enligt standard (45x145, cc60). Snözon 3.5.

Frågan nu är att jag fått takstolarna gratis mot avhämtning, och dessa är enligt bild. Kommer jag behöva något som stödjer upp detta i skarven då dom är 2delade? Eller kommer det räcka med tex spikbläck, alt slå reglar i dessa halvor vågrätt längst ner? Dessa kommer placerar i cc120 mot reglarna.

Tacksam för svar och tack i förhand.

Ritning av en tvådelad takstol för kallgarage med måttangivelser och förstärkningsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är de formade som ett tunnvalv? Jag tror att om du drar ihop takstolshalvorna med ett antal kraftiga bultar med brickor och muttrar genom de vertikala stagen så bör det kunna fungera utan mittstöd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja kupolliknade iaf, dom är inte raka på taksidan iaf.
Ja, det bör ju fungera med det också.

Det är absolut ingen nackdel.

J justusandersson skrev:
Är de formade som ett tunnvalv? Jag tror att om du drar ihop takstolshalvorna med ett antal kraftiga bultar med brickor och muttrar genom de vertikala stagen så bör det kunna fungera utan mittstöd.
Är det inte bättre att försöka försöka koppla ihop underramarna istället för vertikalen? Detta för att underamen ska bli kontinuerlig och man ska få ett enklare kraftspel utan böjverkan i vertikalen.

utanpåliggande lask i samma dimension som underamen?

Eftersom det är ett kallgarage tänkte jag att det inte förelåg någon risk för moment i underramarna, men jag tror att förslaget med skarvlask kan fungera också. Ännu bättre är kanske båda lösningarna. Genomgående bultar i vertikalstängerna blir ju väldigt kraftfulla förband. Inte självklart hur man gör även om uppgiften verkar enkel.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.