Jag bor i ett äldre timmerhus, typ västsvenskt dubbelhus. Jag håller på att isolera och inreda en kattvind på andra våningen och vill sätta in fönster på kattvindens kortsidor. Se bilder där jag klippt kartong för att visa hur jag vill att fönstret ska sitta Behöver jag tänka på något särskilt när jag sågar ut hålet för fönstret? Finns det risk att timmerväggen sjunker ned? Behöver jag staga upp väggen på något sätt?

• Kartongbit monterad på timmervägg, markerar placering för framtida fönster i äldre västsvenskt dubbelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartong mallar för fönsterutskärning på kattvind i äldre timmerhus, med isoleringsmaterial runtom.
    Skapa konto
  • Triangulär kartong fäst på rödmålad timmervägg för att markera planerat fönsteruttag på kattvindens kortsida i äldre hus.
    Skapa konto
T
Jag gissar att det här är en fråga för forats obestridde timmer-kung @heimlaga.
Vi kan hoppas att han har tid att komma in för ett utlåtande :)

• Gilla
stina_kuling
  • Laddar…
Jag tror det går bra förutsatt att du sätter in svärd (gåtar) i stockändorna.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Bra. Bör jag fästa ihop gåtarna med varandra högst uppe i spetsen eller spelar det ingen roll?

De skall vara infällda i ett minst 4 cm djupt spår i stockändorna där de ligger löst så timret kan sättna runtomkring. Därför skall de vara litet för korta så det finns sjunkmån. Att fästa ihop dem riskerar att hindra sjunkningen.

• Gilla
stina_kuling
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De skall vara infällda i ett minst 4 cm djupt spår i stockändorna där de ligger löst så timret kan sättna runtomkring. Därför skall de vara litet för korta så det finns sjunkmån. Att fästa ihop dem riskerar att hindra sjunkningen.
Stämmer det att jag sedan bara fäster fönsterkarmen i svärdet/gåten? Ingen ytterligare anordning som behövs?

Hej
Ditt timmerhus har i princip satt sig färdigt, men det kräver gåtar för att stabilisera väggen och lite marginal uppåt för de kommande hundra åren.
Normalt har man gåtar på sidorna, men i ditt läge får du nog ha en gåt på sidan och en i det sneda uppåt.
Fönstret får du fästa i sidogåten och nedåt i detta fall, och ha en springa uppåt mot den gåt som sitter där.
Lycka till.
/W

• Gilla
stina_kuling
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.