Medlem
· Västra götalands län
· 7 inlägg
Jag bor i ett äldre timmerhus, typ västsvenskt dubbelhus. Jag håller på att isolera och inreda en kattvind på andra våningen och vill sätta in fönster på kattvindens kortsidor. Se bilder där jag klippt kartong för att visa hur jag vill att fönstret ska sitta Behöver jag tänka på något särskilt när jag sågar ut hålet för fönstret? Finns det risk att timmerväggen sjunker ned? Behöver jag staga upp väggen på något sätt?
Medlem
· Västra götalands län
· 7 inlägg
Tack för svar. Bra. Bör jag fästa ihop gåtarna med varandra högst uppe i spetsen eller spelar det ingen roll?
De skall vara infällda i ett minst 4 cm djupt spår i stockändorna där de ligger löst så timret kan sättna runtomkring. Därför skall de vara litet för korta så det finns sjunkmån. Att fästa ihop dem riskerar att hindra sjunkningen.
Medlem
· Västra götalands län
· 7 inlägg
Stämmer det att jag sedan bara fäster fönsterkarmen i svärdet/gåten? Ingen ytterligare anordning som behövs?H heimlaga skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 328 inlägg
Hej
Ditt timmerhus har i princip satt sig färdigt, men det kräver gåtar för att stabilisera väggen och lite marginal uppåt för de kommande hundra åren.
Normalt har man gåtar på sidorna, men i ditt läge får du nog ha en gåt på sidan och en i det sneda uppåt.
Fönstret får du fästa i sidogåten och nedåt i detta fall, och ha en springa uppåt mot den gåt som sitter där.
Lycka till.
/W
Ditt timmerhus har i princip satt sig färdigt, men det kräver gåtar för att stabilisera väggen och lite marginal uppåt för de kommande hundra åren.
Normalt har man gåtar på sidorna, men i ditt läge får du nog ha en gåt på sidan och en i det sneda uppåt.
Fönstret får du fästa i sidogåten och nedåt i detta fall, och ha en springa uppåt mot den gåt som sitter där.
Lycka till.
/W
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor kring mitt KNX.. vad behöver uppgraderas?
Villalarm & Hemautomation -
Behöver jag ta bort uppreglad vägg samt undergolv helt nytt badrum
Badrum -
Hur stadga upp en kalvad äldre murad vägg?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Upphöjd altan, behöver tips på konstruktion
Altan & Uteplats -
Behöver hjälp att stadga upp sviktande överhäng
Altan & Uteplats