Tjenare ...

Jag är ny på forumet, och jag heter Kenneth Håkansson och är en 45 årig glad amatör- gitarrbyggare / hobbysvarvare / upfinnare / gitarrgalen klydderöv.

Efter den eminenta presentationen så kommer jag till min fråga.

Jag skulle vilja veta vad för slags vax / polish behandling som är bra för att uppnå
högsta möjliga glans / finish på svarvade skålar etc ..

Jag smörjer alltid in mina objekt med kokt linolja .. (ibland lite utblandad med rå linolja för att nå djupare in i träet) och det funkar ju bra med, när de har torkat några veckor så skulle jag vilja polera upp dem till högglans .. eller alternativt redan vid svarvningen avsluta med någon typ av vax eller polish för att få fram en färdig produkt redan från start.

Det finns många exempel på youtube, videos etc där man ser snubbar som tex richard raffan svarva smälla på vax och sedan friktions polera upp grejerna till superglans. Problemet är ju att det alltid rekomenderas saker som inte finns på den svenska marknaden vad jag vet ..så kärnan är ..svenska produkter som kan användas att polera upp till högglans innan det lämnar svarven.?

Jag har polermedel av olika grader men de är så vitt jag vet bara för
metaller och jag tror att det skulle ödelägga ytan på träet dvs bli smutsigt
i porerna och så ..

Tacksam för tips om produkter från mer erfarna svarvare
mvh //Ken1
 
Koka själv, kokt linolja, balsamterpentin och bivax.
Smält det i vattenbad.
/Kent
 
tjena .. o tack för ditt svar ..

Jag förstår inte riktigt, jag behandlar ju redan med linolja, och sen om man
blandar i balsam terpentin eller liknande tunnar man i princip bara ut den så att den tränger längre in .. vilket ju e bra men producerar ingen högglans ..

Men du menar att bivax skulle göra att det blir högglans?
och i så fall, kan man inte efterbehandla och polera med bivax?

Finns det att köpa färdig bivax som passar till mitt ändamål?

tacksam för mer info om detta ämne

mvh //Ken1
 
Klart du kan köra med bara bivax men den blandningen gör den mer lättarbetad.
Sen finns det en del som kör med bilvax, jag har använt det vid en del tillfällen med.

/Kent
 
ahh .. cool .. tackar för informationen, jag ska testa den blandningen du rekomenderade
.. ska bara hitta en leverantör och fundera ut blandningsförhållandet :)

tack mvh Ken1
 
Carnaubavax och Japanvax är vaxer med högre smältpunkt och glansigare yta än vad bivaxet ger. Båda är från växtriket.

Naturhaus (naturhaus.net) säljer via ernstp.se (för företag) olika blandningar.

Osmo oljevax är en annan trevlig produkt som ger en fin yta som används av många möbelsnickare. Funkar bra på svarvat också, ger en tålig vaxyta men ej typisk högglansprodukt. Finns i färghandel.

Dick i Tyskland säljer även material, här ren carnaubavax i flingor:

http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/810009/Carnauba-wax/detail.jsf
 
Jag tackar så mycket för tipsen sven, jag skulle precis lägga en order
på dick GmbH, så jag köpte lite caranuba vax och lite beeswax :)

skall man bara värma caranuba vaxet så att det smälter samman ?
eller skall man blanda linolja + beeswax + caranuba ?

Vilket ger högsta glans ?

tacka för hjälpen

//Ken1
 
Är inget som hindrar att du håller vaxet mot det roterande ämnet och på det viset skippar blandningen.
Skälet att jag blandade var att jag hade det för möbler med.

Att föra på vaxet så lär ge den högsta glansen efter polering.

/Kent
 
tack ..

Jag skall testa båda sätten och sedan posta min erfarenhet,
har precis skickat iväg en annan liten trevlig order på Robert Sorby
svarvjärn, patriot chuck, och lite annat smått o gott ...

:D:P

Det skall bli kul att jämför dem med de svarvjärnen jag redan har,
C.I. Fall HSS stål .. .. den största skålskölpen 16mm är brutal faktiskt,
makalöst gedigen, tung som bara den .. :)

om någon är intresserad av en jämförelse postar jag gärna mina
slutsatser efter ett tags användade ..

//Ken1
 
FenderBender skrev:
tack ..

Jag skall testa båda sätten och sedan posta min erfarenhet,
har precis skickat iväg en annan liten trevlig order på Robert Sorby
svarvjärn, patriot chuck, och lite annat smått o gott ...

:D:P

Det skall bli kul att jämför dem med de svarvjärnen jag redan har,
C.I. Fall HSS stål .. .. den största skålskölpen 16mm är brutal faktiskt,
makalöst gedigen, tung som bara den .. :)

om någon är intresserad av en jämförelse postar jag gärna mina
slutsatser efter ett tags användade ..

//Ken1
Jag har hört att C.I Fall skulle ha sämre kvalitet på stålet så en direkt jämförelse vore kul. Har själv bara Sorby och Crown plus några gamla Luna som jag aldrig använder.
 
Jag återkommer så snart jag fått grejorna och testat dem ett litet tag så jag kan göra
en något sånär bedömning :)

Jag är inte den mest erfarna svarvaren, men jag vet en del om att skärpa och
behålla skärpa på verktyg, dessutom kör jag med Tormek T7 så jag kan skapa och återskapa
i princip vilket stål som helst, vilket göt det lättare att jämföra.

okie dokie

mvh Ken1
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.