Vi ska lägga in nya massiva trägolv på undervåningen i ett gammalt torp. Vi var tvugna att riva bort alla golv och sanera efter ett hussvampsangrepp i grunden.

Eftersom huset är ett sommartorp som står kallt på vintern fick vi rådet att lägga in massiva trägolv på reglar utan isolering mot grunden. Nu undrar vi hur vi bäst skyddar trägolvet mot eventuellt fuktangrepp.

Vi har fått rådet att vi kan använda linojlja + terpentin att stryka på golvbrädornas undersida för att skydda golvet, är det bästa sätt? Vilken blandning skall man ha och hur ska påstrykningen ske? Finns det andra medel som är bättre? Och hur skyddar man träreglarna på bästa sätt?

/Björn

Du ska inte behöva skydda bräderna på något speciellt sätt. Om det skulle vara så mycket fukt att inte golvet klarar sig så har ni stora problem som ni måste åtgärda, istället för att försöka kompensera med pensling av olika medel.

Förresten, ingen isolering? Kommer ni inte vilja använda huset alls under kallare årstider?

Torpet är nu dränerat, jord har sugits ut och kapillärbrytande singel har lagts in i grunden samt att luftcirkulationen i grunden förbättrats.

Jag håller med om att det låter märkligt eftersom man mest maskerar ett befintligt problem om man försöker förhindra fukt i brädorna. Men just eftersom vi inte har någon isolering så blir golvet särskilt utsatt och att behandla det kan kanske förlänga livslängden.

Saken är också den att rådet kom från saneraren och det är även de som kan bevilja en framtida försäkring mot hussvampsangrepp. Så även om det "känns" fel så kan det vara ekonomiskt riktigt. Jag vet dock inte hur man praktiskt sett behandlar undergolvet på bästa/enklaste sätt.

Angående isolering så har vi även gjort en avvägning där. Visst vore det skönt med varmare golv men det är lättare att inspektera utan isolering och det gör också att temperaturskillnaden mellan grund och inneklimat utjämnas snabbare.

Men om saneraren nu vill ha en viss konstruktion så är det väl bara att fråga honom hur ni ska behandla trägolvet.

Men att man skulle behöva ha ett oisolerat golv för att få försäkra mot hussvamp låter oerhört konstigt. Jag hade definitivt byggt ett vanligt bjälklag och isolerat med cellulosamaterial. Kan inte se hur det skulle öka risken för problem med fukt och svampangrepp, ni har ju löst de problem som orsakade skadorna från början. Och det har inte så väldigt stor betydelse om det står kallt, det finns ju massor med moderna hus som står med liknande grunder, som då är isolerade så att ingen värme kommer ner och värmer under bjälklaget.

Linolja och terpentin gör så att trät inte suger upp fukt lika lätt. Det kan minska mögelrisken på träytor där vatten kan rinna. Men det kan också finnas orenheter i linoljan som möglet gillar.
Under ett golv kan det vara en fördel om trät tillfälligt kan ta upp fukt, så att inte kondens hamnar på ytan. Jag skulle inte använda linolja där. Jag skulle också välja att isolera golvet, eller åtminstone planera så att det lätt kan isoleras senare.

Skulle ni inte kunna behandla brädorna med boracol, tar väl bort risken för svamp. Fråga saneraren om det inte är bättre än linolja, men det är säkert dyrare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.