Med hänvisning till att det är ett lågbudgetprojekt, jag har fått tag i några liter "SPAR-VAR de luxe tixotrop båtfernissa", det borde väl gå att lacka golvet med den? Kan man färga fernissan direkt utan att gå via en inblandning av linoljefärg?
Jag fattade som att du beskrev en metod att färga fernissan i ett tidigare inlägg "Man kan färga fernissan. Ett golv som fernissats med ofärgad fernissa blir efter många lager som du skriver mörkare och får liksom en bärnstenston. Det var inte ovanligt dock att man hällde i linoljefärg i fernissan för att få golvet mörkare"
Ja man kan färga fernissan och använder då linoljefärg för att få den kulör man vill ha. Jag förstår bara inte vad du menar med "Kan man färga fernissan direkt utan att gå via en inblandning av linoljefärg?" Vad menar du med direkt utan inblandning av linoljefärg? Det är ju linoljefärgen som gör färgningen.
Ska du färga den fernissan du har måste du ta reda på vilket bindemedel det är och sedan hitta en färg som går att blanda med den. Kanske går med linoljefärg kanske inte.
Ska du färga den fernissan du har måste du ta reda på vilket bindemedel det är och sedan hitta en färg som går att blanda med den. Kanske går med linoljefärg kanske inte.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Aha. Fast problemet med att bara använda pigment är att det är svårt att riva pigmenten tillräckligt väl för att det ska bli jämnt. Därför är det en fördel med att blanda med linoljefärg som ju bara innehållet linolja och pigment.
Ska du blanda i pigment måste du ändå blanda det med linolja först. Fernissan är nog för trög för att blanda i pigmentet i direkt i vilket fall.
Ska du blanda i pigment måste du ändå blanda det med linolja först. Fernissan är nog för trög för att blanda i pigmentet i direkt i vilket fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden