Hejsan!
Pergolan (med tak) är byggd 2025 med impregnerat virke.
Nu börjar den kännas torr och jag skulle vilja behandla den för hållbarhetens skull.
Vill ha så lite färg/nyansskiftning som möjligt, så ingen färg eller bets.
Vad tror ni om fet såpa, typ västerbottensåpa?
Tack på förhand!

• IMG_8789.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte behandla tryckimpregnerat virke. Däremot undrar jag hur stolparna ansluter mot altanen? Står stolpen direkt på trallen eller hur är de monterade? 1784281436967.png

• Gilla
Krejtos
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Du behöver inte behandla tryckimpregnerat virke. Däremot undrar jag hur stolparna ansluter mot altanen? Står stolpen direkt på trallen eller hur är de monterade? [bild]
Dom är skruvade direkt ner i trallen och regeln inunder. Stolparna fick ligga i ”oljebad” ett par dagar innan dom monterades. Ska tillägga att det är en bekant som hjälpte till att bygga så jag helt saknar kunskap kring själva byggandet.

Okay. Blir kanske en känslig punkt där ändträet står mot trallen men det märker du över tid. Sen är det tekniskt sett inte en pergola eftersom det finns ett tak, räknas som skärmtak eller tillbyggnad men det har ni säkert koll på :)

• Gilla
Krejtos
  • Laddar…
D
K Krejtos skrev:
Hejsan!
Pergolan (med tak) är byggd 2025 med impregnerat virke.
Nu börjar den kännas torr och jag skulle vilja behandla den för hållbarhetens skull.
Vill ha så lite färg/nyansskiftning som möjligt, så ingen färg eller bets.
Vad tror ni om fet såpa, typ västerbottensåpa?
Tack på förhand!
Ja, linoljesåpa kan du använda men vänta några år till.

• Gilla
Krejtos
  • Laddar…
D datja skrev:
Ja, linoljesåpa kan du använda men vänta några år till.
Tack! Det låter vettigt.

Centano Centano skrev:
Okay. Blir kanske en känslig punkt där ändträet står mot trallen men det märker du över tid. Sen är det tekniskt sett inte en pergola eftersom det finns ett tak, räknas som skärmtak eller tillbyggnad men det har ni säkert koll på :)
Tack för svar! Stämmer - jag skrev det i första inlägget då kärt barn har många namn när
det kommer till byggnad med tak 😁

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.