Min man har ärvt ett matbord och 6 stolar från Carl Malmsten. Vi skulle gärna fortsätta använda det men träet har med åren blivit ordentligt gult/orange. Vi vet inte hur det har behandlats men det finns fläckar på stolarna som ser ut som att någon typ av lack/bets har runnit.
Jag har respekt för originalmöbler och dess utseende, men som bordet och stolarna ser ut nu tror jag inte vi kommer vilja behålla det
länge. Min bild av andrahandsmarknaden av dessa möbler är att de säljs för lågt pris. Det är nog många äldre som haft de i många decennier men där de nu behöver vandra vidare.
Kan man behandla denna typ av bord och stolar för att få bort det orangea/gula? Och hur gör man det i så fall bäst? Hade gärna haft det mer dämpat, tänk såpad ek.
Jag har respekt för originalmöbler och dess utseende, men som bordet och stolarna ser ut nu tror jag inte vi kommer vilja behålla det
länge. Min bild av andrahandsmarknaden av dessa möbler är att de säljs för lågt pris. Det är nog många äldre som haft de i många decennier men där de nu behöver vandra vidare.
Kan man behandla denna typ av bord och stolar för att få bort det orangea/gula? Och hur gör man det i så fall bäst? Hade gärna haft det mer dämpat, tänk såpad ek.
Hej, och grattis till ett fint möblemang!
Att döma av bilderna så ser det ut som oljad ek. Troligtvis helt opigmenterad olja, baserat på "bärnstensfärgen" och att ek mörknar med åren. (också en gissning baserat på alla möbler jag sett från Malmsten, som alltid haft opigmenterat)
Fläckarna ser snarast ut som smuts/vätska av ngt slag tycker jag, men svårt att säga säkert från dessa bilder. Har du provat att gnugga/tvätta lite på dem, med lite linoljesåpa eller liknande?
Om du vill ändra utseendet till det ljusare, så skulle jag säga att enda alternativet är att först slipa rent hela möblemanget, vilket innebär en del tid och jobb (samt slipmaskiner). Detta för att den nya ytbehandlingen ska fästa ordentligt. Stor risk att denna skavs av om det inte slipas ordentligt.
Tror tyvärr inte det finns några genvägar om det ska bli riktigt bra och hållbart.
Ang. val av ytbehandling, så rekommenderar jag hårdvaxolja av ngt slag. Ffa. med tanke på att det kommer utsättas för spill och fuktiga glas som kan ge ringar. Personligen har jag använt produkter från Hozon finishes (svenskt företag) med mycket gott resultat. Noll märken och ringar på vårt matbord efter två år med barn närvarande.
Tex. https://hozonfinishes.com/produkt/hardwax-oil-natural-1c/ eller https://hozonfinishes.com/produkt/2c-white-wood-hardwax-oil/
Rekommenderar detta över klassisk vitpigmenterad olja, då en sådan ger mycket sämre skydd för just märken och ringar.
Att döma av bilderna så ser det ut som oljad ek. Troligtvis helt opigmenterad olja, baserat på "bärnstensfärgen" och att ek mörknar med åren. (också en gissning baserat på alla möbler jag sett från Malmsten, som alltid haft opigmenterat)
Fläckarna ser snarast ut som smuts/vätska av ngt slag tycker jag, men svårt att säga säkert från dessa bilder. Har du provat att gnugga/tvätta lite på dem, med lite linoljesåpa eller liknande?
Om du vill ändra utseendet till det ljusare, så skulle jag säga att enda alternativet är att först slipa rent hela möblemanget, vilket innebär en del tid och jobb (samt slipmaskiner). Detta för att den nya ytbehandlingen ska fästa ordentligt. Stor risk att denna skavs av om det inte slipas ordentligt.
Tror tyvärr inte det finns några genvägar om det ska bli riktigt bra och hållbart.
Ang. val av ytbehandling, så rekommenderar jag hårdvaxolja av ngt slag. Ffa. med tanke på att det kommer utsättas för spill och fuktiga glas som kan ge ringar. Personligen har jag använt produkter från Hozon finishes (svenskt företag) med mycket gott resultat. Noll märken och ringar på vårt matbord efter två år med barn närvarande.
Tex. https://hozonfinishes.com/produkt/hardwax-oil-natural-1c/ eller https://hozonfinishes.com/produkt/2c-white-wood-hardwax-oil/
Rekommenderar detta över klassisk vitpigmenterad olja, då en sådan ger mycket sämre skydd för just märken och ringar.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Tusen tack för ett utförligt svar!B sebwal skrev:Hej, och grattis till ett fint möblemang!
Tex. [länk] eller [länk]
Jag har bara försökt ta bort fläckarna med vanlig trasa och lite diskmedel, så mycket möjligt att det är smuts som sitter fast ordentligt.
Jag är novis på detta och har svårt att se slipningen framför mig. Bordet tänker jag man skulle kunna använda någon slags slipmaskin till. Stolarna är ju pilligare och där misstänker jag att man får jobba för hand? Börja med grovt papper och jobba sig uppåt till all olja är borta och det känns slätt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Fina möbler och jag håller med om att Carl Malmsten generellt sett är underprissatta. Precis som @sebwal skriver ser fläckarna ut som något spillt. En vit Scotch-Brite som gnuggas längs fibrerna kan hjälpa till.
I och med att ek är ett ”surt träslag” bör du undvika kraftiga basiska rengöringsmedel. Det kan skapa nya fläckar. Desto viktigare när möblerna verkar oljade och alltså är ”öppna” i ytan. Mörkare fläckar kan också uppstå när oädla metaller får kontakt med ekträ. Det kan blekas bort med oxsalsyra.
I och med att ek är ett ”surt träslag” bör du undvika kraftiga basiska rengöringsmedel. Det kan skapa nya fläckar. Desto viktigare när möblerna verkar oljade och alltså är ”öppna” i ytan. Mörkare fläckar kan också uppstå när oädla metaller får kontakt med ekträ. Det kan blekas bort med oxsalsyra.
Ja detta är ett rätt stort projekt i termer av tid som behöver läggas. Jag börjar med att beskriva min bild av ideal:M Maria Andersson3053 skrev:Jag är novis på detta och har svårt att se slipningen framför mig. Bordet tänker jag man skulle kunna använda någon slags slipmaskin till. Stolarna är ju pilligare och där misstänker jag att man får jobba för hand? Börja med grovt papper och jobba sig uppåt till all olja är borta och det känns slätt?
Utrustning
- Dammsugare. Mycket viktigt att ha dammsugare tillkopplad till maskiner där det går. Både för hälsans skull men ffa. för resultatet, och att inte bränna/slita upp papper i onödan
- Excenterslip. Gärna 150mm diameter. För alla plana ytor, som bordyta
- Planslip/Deltaslip. För kurvade ytor och profilerade kanter kan dessa användas tillsammans med en eller två lager av slipsvampar så att konturer kan följas naturligt.
- Detaljslip. För att komma åt i hörn och kanter. Denna kan ev. vara samma maskin som Deltaslipen, dvs. med en spets som gör att du kommer åt i vinklar å vrår.
- Handslip. En bra kloss, med kardborre för papperet, samt dammutsug (Mirka eller Festool tex.). För bästa resultat så brukar jag avsluta med handslip med det finaste papperet. För att minimera risken för sliprosor som har en tendens att vara osynliga fram tills oljan kommer på!
- Bonus: en bra LED lampa som kan användas som släpljus, för att identifiera repor och annat som kan uppstå under slipning.
Jag hade börjat avverka gamla ytan med 80 korn, och sen avslutat med 120 korn för en lagom glatt yta där oljan fäster bra. Personligen föredrar jag slipnät över rena sandpapper. Tex. Mirkas Abranet, eller 3M Xtract.
Möjligen att du kan skippa 80 och bara köra 120, för att både få bort gamla ytan samt finish. Du kan prova på ett ställe först.
Om jag var dig, så hade jag nog börjat med bordet, då det är lite lättare med alla platta ytor, för att få in tekniken. Men räkna med många timmars jobb
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden