Jag hyrde en skurmaskin och skurade med den grova lila skivan. Mitt poolgolv är alltså byggt 2001 och har haft de flesta oljor och o annan skit mellan dessa åren. Golvet var alltså ganska brunt och rejält fult. Skurade med grovrengöring samt skurade sedan in ett oljevax med en finare vit rondell. Blev väldigt bra och önskar jag gjort detta tidigare. Golvet vad väldigt halt de första dagarna men det har blivit bättre.

Alternativet jag hade var att slipa hela golvet och kanske gör det nästa år samt kör vitpigmenterad oljevax. En bekant såp skurade sitt golv samt javslutade med just vitpigmenterat oljevax. Efter tre år ser golvet nästan lika fint ut.

Lyfter denna tråden lite.

Har av flertal anledningar inte haft tid/kunskap/ork att fixa med vårt tralldäck på ca: 100m2 senaste 5 åren (sedan det las nytt)

Började försöka göra rent det idag, helt mörkt/svart/grönt av alger mm. vanlig "terasstvätt" kärcher t450 funkade ju såklart inte, hände inte ett smack! trots upprepade försök med trallrent mm. fick bli att köra högtryckstvätten med vanliga munstycket/roterande för att få rent.

Är så försiktig som det går men skador (små flisor) kommer ju upp, inga problem då jag slipar bort dom sen med slippinne lite lätt!

Både jag och frugan gillar när det är ljust, rent och fint så vill ju behålla det ljusa sen när jag är klar med hela däcket.

Förstår jag det rätt så är alltså vanlig såpa vägen att gå då? såpa är ju relativt billigt så blanda 1/5? och sen bara svabba på?

Jag har hittills på ca: 5h gjort ca: 30% av däcket, det går sakta, vilket rengöringsmedel är bäst? (det är rejält tokskitigt)

Tackar för visat intresse!

A axel.lundblad skrev:
Har precis lagt klart trallen (tryckt, grönt) på min nybyggda altan. När det nu har torkat i ca 3 veckor har det fått en fin ljus färg. Då uppstår givetvis frågan;

Hur skall det behandlas för att behålla (så långt det är möjligt) den ljusa färgen?

Har googlat å sökt som en idiot på detta forum utan att hitta några konkreta svar...

Sioo?
Wolwax?
Demidekk terraslasyr med ljusa pigment?
Såpa?

Det enda folk verkar vara överrens om är att olja på sikt gör terrasen mörk!

Snälla, hjälp mig...:S
Hej Axel.

Jag behandlar min altan varje vår efter att snön försvunnit men en produkt som heter Amigo.
Ca 5% Amigo och resten vatten.
Den gröna träytan övergår inom några dagar till grå och efter ytterligare ett par veckor är ytan ännu mer silvergrå. Snyggt och lätt! Någon gång skurar jag den med träsåpa för att få bort smuts, matrester och annat. Nu har jag haft min altan i över 10 år.
Amigo säljs nog mest till företag men kan hittas i en bra bygg/färgbutik.
Bifogar bild vid test och bild på 6 år gammal altan.

• Altan golv med träplankor delvis behandlade med Amigo, visar övergång från grönt till grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En väderbiten, silvergrå trall på en altan som uppvisar effekten av behandlingen med produkten Amigo efter sex år.
    Skapa konto
  • Gilla
YWa och 2 till
  • Laddar…
Har du någon bild på amigoprodukten? :)
Riktigt bra resultat!

F Frezina skrev:
Har du någon bild på amigoprodukten? :)
Riktigt bra resultat!
Hej.

Bifogar produktblad från internet.

Hur behandlar du med Amigo?

E EhsanKd skrev:
Hur behandlar du med Amigo?
Jag blöter ytan med Amigoblandningen med hjälp av en spruta eller med en mopp. Inget mer.
Förlåt sent svar.

L Lars S skrev:
Jag behandlade min 50 m2 altan av tryckt virke med Sioo och har nu strukit sista ytskyddet. Altanen blev ljusgrå ganska snabbt (någon månad) och har hållt färgen. Håller med om att det är skitsnyggt, ingen kan tro att det är tryckt virke.
När det blir blött mörknar det och blir brunare men så fort det torkat återgår det till sin ljusgrå kulör.
Nu är det bara att se om det håller 10 år som lovat eller jag måste göra om behandlingen tidigare. Hittills mycket nöjd.
Hej! Vet att tråden är gammal. Men hur nöjd är du med din SiooX behandlade trall, nu efter 9 år?

#Pabcat
Inte säkert att du får något svar på det citerade inlägget. Han har inte varit inne på forumet efter 191030.

• Gilla
YWa och 1 till
  • Laddar…
Pabcat Pabcat skrev:
Hej! Vet att tråden är gammal. Men hur nöjd är du med din SiooX behandlade trall, nu efter 9 år?
Pabcat Pabcat skrev:
Hej
Jag är i stort nöjd. För tnågra år sedan förnyade jag behandligen då jag tvättat altanen utan medel men tvättrotorn tog för hårttrots all försiktighet. Jag började efter det få viss svärta fläckvis och gjorde därför om SIOO-behandlingen. I år har jag dessutom tvättat mot algpåväxt pga den milda vintern. I övrigt har jag varje år kunnat tillbringa tiden i stolen på bilden i stället för att jobba med att rengöra, olja mm. Det finns numera billigare alternativ med kiseldioxid än Sioo och en del andra alternativ oxå men jag tycker att alla med tillskott av färgpigment ger en "dödare" yta.
mvh Lars s
Välunderhållen trädäck med trädgårdsmöbler och ett öppet parasoll vid en träfasad, omgiven av grönska och blommor.
Skapa konto

• Gilla
CODE och 1 till
  • Laddar…
Tack

L Lars S skrev:
Jag behandlade min 50 m2 altan av tryckt virke med Sioo och har nu strukit sista ytskyddet. Altanen blev ljusgrå ganska snabbt (någon månad) och har hållt färgen. Håller med om att det är skitsnyggt, ingen kan tro att det är tryckt virke.
När det blir blött mörknar det och blir brunare men så fort det torkat återgår det till sin ljusgrå kulör.
Nu är det bara att se om det håller 10 år som lovat eller jag måste göra om behandlingen tidigare. Hittills mycket nöjd.
Hur mycket sioo gick åt och vad är kostnaden?

Sioo är svin dyrt jag har använt thompson one coat water seal som köpte från Hornbach! Det är också kisel! Men det suger ganska mycket! Jag applicerade 2 ggr! Beror på hur du förbereder din altan ! Jag tvättade ordentligt och slipade också! Ca 2-3 m2/lit

• Altan efter tvätt och slipning, delvis behandlad med vattenavstötande kiselbaserat medel.
    Skapa konto
  • Nyligen behandlad träaltan bredvid ett hus med stengångväg och kruka.
    Skapa konto
  • Delvis behandlad träaltan med nyslipade plankor framför en stängd pooltäckning.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.