163 964 läst ·
78 svar
164k läst
78 svar
Behandla nytt trädäck för att behålla det ljust
hej...MaWa71 skrev:
nej jag kör med ljus wolwax.
skulle aldrig kört min altan me brunt...
den e lite mjölkfärgad...
kan gå ut i garaget å kika på om jag hittar nåt nr på burken!!!!
återkommer!!!!
mvh
snickar estwing
Medlem
· Västra Götaland
· 52 inlägg
Jag hittar oxå bara den BRUNA Wolwaxen på nätet;
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71716
Det låter som Wolwax är min grej, men inte BRUN...
Fråga till Estwing;
Har för mig att du i någon tråd någonstans, i detta oändliga forum, nämnde att du behandlade din pappas (var det så?) altangolv med wolwax, men gjorde det lite för sent så du inte fick den effekten du eftersökte. Man skall alltså inte lägga på direkt å inte vänta för länge? Exakt 347 dagar efter läggnig?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71716
Det låter som Wolwax är min grej, men inte BRUN...
Fråga till Estwing;
Har för mig att du i någon tråd någonstans, i detta oändliga forum, nämnde att du behandlade din pappas (var det så?) altangolv med wolwax, men gjorde det lite för sent så du inte fick den effekten du eftersökte. Man skall alltså inte lägga på direkt å inte vänta för länge? Exakt 347 dagar efter läggnig?
du får ej samma effekt när du ej har den vaximpregnerad från början.
helt korrekt. la på på pappas altan jag byggde. blev bra. men ej samma effekt som på min!!!
ingen ide att lägga på nåt när den e nylagd då virket e så blött så den suger ej åt sig...
mvh
estwing
helt korrekt. la på på pappas altan jag byggde. blev bra. men ej samma effekt som på min!!!
ingen ide att lägga på nåt när den e nylagd då virket e så blött så den suger ej åt sig...
mvh
estwing
På en vanlig wolmanitimpregnerad trall funkar det bra att rengöra den endast med gulsåpa och skurborste med jämna mellanrum så håller den sig fin. Blanda i en hink och slå ut och skrubba in ordentligt. Låt det verka i en timme sedan spola av.
Medlem
· Västra Götaland
· 52 inlägg
estwing; minns du var du köpte din ljusa wolwax?
Hittar som sagt bara mörk på nätet. Får väl ringa runt till de byggvaruhus (XL-bygg, Bolist, Coop Bygg, Järnia, Hornbach, Bauhaus etc.) som inte har sina produkter på hemsidorna. Måste ju finnas någonstans. Känns som om det är detta jag vill ha nu!
Hittar som sagt bara mörk på nätet. Får väl ringa runt till de byggvaruhus (XL-bygg, Bolist, Coop Bygg, Järnia, Hornbach, Bauhaus etc.) som inte har sina produkter på hemsidorna. Måste ju finnas någonstans. Känns som om det är detta jag vill ha nu!
För 5 år sedan läste jag på forumet med precis samma fråga. Jag valde att använda grönsåpa. Sedan dess har jag såpat min 45m2 altan två gånger per år. Plankorna är ljusa nästan lite vita några dagar efter en såpning. Jag får ofta kommentarer av gäster som undrar vad jag gjort med altanen. Dessutom är det billigt, mijövänligt, luktar gott och trät blir mjukt att gå på.
Det går åt cirka 10-12 liter såpa varje gång jag gör det, bästa sättet är hink med såpa i och skurborste på skaft. Blöt trallen lite innan du skrubbar försiktigt med mycket såpa.
Det går åt cirka 10-12 liter såpa varje gång jag gör det, bästa sättet är hink med såpa i och skurborste på skaft. Blöt trallen lite innan du skrubbar försiktigt med mycket såpa.
Medlem
· Västra Götaland
· 52 inlägg
Fan, kanske såpa trots allt!? När skall man såpa första gången?
axel.lundblad skrev:
Jag såpade mitt deck ett år efter det var byggt. Såpar det en gång innan utemöblerna åker fram och sedan en gång till på sensommaren. Det har hållt sig gulljust sedan dess och det är 5 år sen jag la det.
Fick tipset här någonstans på forumet. Finns miljövänlig gulsåpa som inte kostar många kronor så med detta spar man både pengar på och skadar inte miljön.