Ett par bilder skulle sitta fint d^_^b

Känns som om den enda nackdelen med Sioo är priset, är väl inte gratis vad jag har förstått...

• DSC_0129.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en bild till

DSC_0124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stroker
  • Laddar…
F
Är det värmebehandlad furupanel? På huset alltså....

Nej, det är gran struket med järnvitriol.

F
Lars S skrev:
Nej, det är gran struket med järnvitriol.
Såpass, tycker inte att den har fått den gråa järnvitriolfärgen. Är det nån tillsats i järnvitriolen eller är den väldigt färsk?

Den är 3 år. Ingen tillsats, bara järnvitriol och vatten.
Utöver det lite silverbets (För att se vad jag gör vid påtsrykningen) och lite Yes (för ytspänningen).

Hur snabbt efter läggning behandlade du med Sioo?

Jag tror jag gjorde det efter trekvarts år ungefär. Byggde altanen på sommaren och strök med Sioo i maj året därpå.

För de som är intresserade kan jag meddela att jag har kört med Såpa-metoden vid två tillfällen nu innan vintermörkret. Altangolvet blir onekligen ljusare när det torkar och ser faktiskt riktigt snyggt ut. Hur länge det sitter i återstår att se. Om man får göra det 4-5 ggr/år stör det mig ändå inte, då man ändå tvättar av golvet vår/höst. Att sedan såpan hos biltema eller rusta är nästan gratis är ju bara en bonus...!

• Gilla
MarBoHa
  • Laddar…
Jag funderar på att till våren slipa vårt gamla och mörka altandäck och därefter behandla det med såpa. Kan en grundlig slipning före såpning göra att altanen får en ljus nyans som behålls med upprepade såpningar, trots att brädorna inte är nya?
Undrar också om såpan gör att altanen blir hal.

Henri skrev:
Jag funderar på att till våren slipa vårt gamla och mörka altandäck och därefter behandla det med såpa. Kan en grundlig slipning före såpning göra att altanen får en ljus nyans som behålls med upprepade såpningar, trots att brädorna inte är nya?
Undrar också om såpan gör att altanen blir hal.
Hur det funkar med slipade golv vet jag inte, men spontant ser jag inte varför det inte skulle bli bra. Såpar man in golvet en solig dag så det får torka in ordentligt så är det ingen risk för halka!

/Axelmannen

3 år senare kan jag bara konstatera att golvet fortfarande är fantastiskt ljust och fint och jag får ständigt beröm för utseendet! Såpat det 2 ggr/år.

• Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Ni som enbart använt såpa för rengöring och underhåll: Hur har ni spätt ut och gjort?
/Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.