Har precis lagt klart trallen (tryckt, grönt) på min nybyggda altan. När det nu har torkat i ca 3 veckor har det fått en fin ljus färg. Då uppstår givetvis frågan;

Hur skall det behandlas för att behålla (så långt det är möjligt) den ljusa färgen?

Har googlat å sökt som en idiot på detta forum utan att hitta några konkreta svar...

Sioo?
Wolwax?
Demidekk terraslasyr med ljusa pigment?
Såpa?

Det enda folk verkar vara överrens om är att olja på sikt gör terrasen mörk!

Snälla, hjälp mig...:S

Hakar på din fråga, har ju läst om både Sioo och Wolwax men hur snart kan man gå på med det på ett nytt trädäck?

Ställer mig till klungan som undrar..

/Christian

Någon på detta forum måste väl lyckats behandla sitt trycka altangolv å därefter fått en snygg ljus finnish...:S

Det finns folks som är nöjda efter att ha använt alla olika sätt: Sioo, Wolwax, Demidekk terraslasyr, Såpa

- Sioo är nog dyrast med ca 100 kr/kvm, årlig rengörning av trädecket kommer man inte ifrån.
- Såpa lär vara billigast eftersom oavsätt behandling ska ändå trädecket rengöras 1-2 ggr per år och då passar såpa bra samtidigt som det bleker lite.

/Abbe

Jag har aldrig fattat detta. Nya tryckta trallbärdor i grönt är inte så vackert. Har lagt ett tre rätt stora altaner i min amatörkarriär (mellan 30-70 kvm/däck) och mina tryckta brädor blir alltid perfekt ljus och gråa efter 1-2 år. Felet som många gör, enligt mig, är att olja trallen. Då oljar man in skit i trät och det blir brunt och mörkt och fult. Vissa oljar av nån anledning sin trall varje år och det blir bara mörkare och värre år för år. Alla gör som dom vill men jag tycker att man inte ska göra nåt alls.

• Gilla
Kaninjan
  • Laddar…
synpunkter skrev:
Vissa oljar av nån anledning sin trall varje år och det blir bara mörkare och värre år för år. Alla gör som dom vill men jag tycker att man inte ska göra nåt alls.
Kan bara hålla med. Jag har trall på en plats där jag fullkomligt struntar i utseendet men vill att det ska hålla så länge som möjligt. Den är oljad flitigt och är i det närmaste svart numera. Då jag struntar i färgen kommer jag att fortsätta olja eftersom att jag inbillar mig att det i vart fall förlänger hållbarheten en del.

Vore det ett snyggt altandäck skulle jag definitivt inte göra på samma sätt.

synpunkter skrev:
Jag har aldrig fattat detta. Nya tryckta trallbärdor i grönt är inte så vackert. Har lagt ett tre rätt stora altaner i min amatörkarriär (mellan 30-70 kvm/däck) och mina tryckta brädor blir alltid perfekt ljus och gråa efter 1-2 år. Felet som många gör, enligt mig, är att olja trallen. Då oljar man in skit i trät och det blir brunt och mörkt och fult. Vissa oljar av nån anledning sin trall varje år och det blir bara mörkare och värre år för år. Alla gör som dom vill men jag tycker att man inte ska göra nåt alls.
Håller med, detta kan lösas med kaustiksoda. Har testat vitlut från fabriken på ett mörkt altangolv, blev som nytt. Fick även död på ogräset under dock är det ingen hit att jobba med då det är sjukt frätande.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
synpunkter skrev:
Jag har aldrig fattat detta. Nya tryckta trallbärdor i grönt är inte så vackert.
Det beror väl på. Om man gillar grönt så kan man ju tycka att det är snyggt...:wow:

Har ett trädäck som den förra husägaren oljat in, troligen utan att först rengöra först vilket resulterat i en mycket mörk och tråkig kulör. Jag använde kaustiksoda upplöst i vatten (en deciliter kaustiksoda i en hink) och efter att jag först borstat ut kaustiksodan och därefter kört med högtrycken med "patio cleaner"-munstycket så blev trallen ganska fin igen. Kräver nog en omgång ytterligare innan jag är helt nöjd. Testade först att köra med munstycket utan att använda kaustiksoda men då då hände nästan inget alls...

• Gilla
Justyn
  • Laddar…
Upprepad användning av stark blandning med kaustiksoda sliter hårt på trallvirket och förkortar därmed dess livslängd. Det är naturligtvis viktigt att vara försiktig och undvika att angränsande rabatter blir förstörda.

jag kör med wolvax.
första året gör du inget men sen varje år.
nu e mitt ett vaximpregnerat norrlandsvirke mä...
mvh
estwing

estwing skrev:
jag kör med wolvax.
första året gör du inget men sen varje år.
nu e mitt ett vaximpregnerat norrlandsvirke mä...
mvh
estwing
Estwing, du som är lite av kungen av altaner/trädäck d^_^b
Du säger att du kör med Wolwax, jag hittar bara Wolwax träolja brun, finns det inget alternativ som håller träet ljust? Din altan är ju en inspiration för många, inte har du brunfärgad trall där? :O

Henri skrev:
Upprepad användning av stark blandning med kaustiksoda sliter hårt på trallvirket och förkortar därmed dess livslängd. Det är naturligtvis viktigt att vara försiktig och undvika att angränsande rabatter blir förstörda.
Tanken var att jag ville få rent trallen från den gamla oljan och smutsen och i framtiden endast behandla årligen med såpa eller liknande... Min altan byggdes -08 så den har många år kvar och jag tror inte att det märks om jag kör 1-2 ggr med kaustiksoda nu i början för att få den ren.

maal
1 - 2 gånger med kaustiksoda tror jag inte heller märks. Men däremot regelbunden användning av stark sodalösning på trallen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.