Vad kan man räkna med för livslängd på lertegel? Har en sommarstuga där underlagspappen måste bytas. Taket är ca 40 år gammalt, men ser fräscht ut. Frågan är om man skall behålla teglet eller byta?

Fick även höra av någon att taktegel "sätter sig" varpå det kan vara ett h**e att lägga tillbaka det efter man lyft bort det. Detta kan väl ändå inte stämma?

//Larsa

Går bra att använda om 40 år gammalt tegel. La själv om mitt tak med 50 år gammla tegel och det va inga större problem med passform efteråt bara bärläkten sitter på rätt avstånd. Lite info om att få den rätt har jag för mig finns på www.mtak.se

Larsa skrev:
Vad kan man räkna med för livslängd på lertegel? Har en sommarstuga där underlagspappen måste bytas. Taket är ca 40 år gammalt, men ser fräscht ut. Frågan är om man skall behålla teglet eller byta?

Fick även höra av någon att taktegel "sätter sig" varpå det kan vara ett h**e att lägga tillbaka det efter man lyft bort det. Detta kan väl ändå inte stämma?

//Larsa
Gamla taktegel har ett andrahandsvärde. Många föredrar köpa gammalt tegel eftersom alla dåliga exemplar har redan frusit sönder. Dom tegel som har hållt i 40 år håller i evigheter. (till skillnad från betongpannor som man kastar när man byter tak).

Det är en myt att legel lägger tillsig med tiden (har själv trott på det en gång) Gamla pannor är dock oftast inte lika exakta som nya pannor och kan därför uppfattas som om de legat till sig.

Återanvänd dom! Billigt, lättare, mer miljömässigt och vackrare är nytt.

mvh plexi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.