Hej.

Fixar ett rum i källaren på 15 kvm, oisolerat golv, 2meter takhöjd, det är två fönster och under dessa satt varsitt lenhovda mp2 60x90 (400w ish)?.. säkert från 70talet..

nu är frågan om man ska byta ut dessa eller ej, har fjärrvärme, isolerat utvändigt med isodrän 200mm. Framledning kallastedagen är runt 46.. just ja båda fönstren är byt till 3glas

Eller ska jag bara måla och montera..

• Gammalt element som lutar mot en vägg i en källare, bredvid en blåvit säck med byggmaterial och plaster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är de rostiga?

F fribygg skrev:
Är de rostiga?
Nix inte vad jag kan se. Svartvatten när jag tömde dem för två månader sen, men de är ju vanligt.

Då finns det väl inga andra skäl än rent estetiska att byta..

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då finns det väl inga andra skäl än rent estetiska att byta..
Nja de kanske inte gör det. Tänkte mest på livslängden på de gamla nu när jag renoverar och att nya radiatorer är mer effektiva med konvektionsplåt..

Om de gamla inte är rostiga och har innehållit i princip syrefritt vatten tror jag att den kvarvarande livslängden kan vara nog så god som på fabriksnya radiatorer.

Vill du ha nya rör och "raddar" av estetiska skäl kan du gott byta de befintliga, men jag tror inte att du kommer kunna räkna hem bytet ekonomiskt.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Rickard.
Nya element ger mer watt/upptagen väggyta vilket är en lite rolig enhet men dom är inte mer effektiva på något sätt så du sparar inget.

Livslängden är omöjligt att gissa på då det kan bara 1år eller 50år.

tack för input! Det blir nog att behålla de gamla och måla :)

• Gilla
gaia
  • Laddar…
håller på att planera installationen av mina två radiatorer.. det är ett 2rörs system. När jag gjorde om pannrummet förbereda jag en 16mm alupex från 22mm stammen, ca 2meter (hade det hemma som jag gjöt ner i plattan)

Hade tänkt mig 15mm kopparrör till vardera radiator sen en T-koppling till 12mm som går vidare till ventil/returventil. Inga stora avstånd att tala om, ca 7meter till bortersta radiator.

Eller ska jag köra 12mm rakt av?

Tänker jag rätt, eller har vi några andra förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.