Vår Husqvarna automover ville inte klippa då den inte fick signal på slingan. Detta var lite internittent, dvs funkade en dag men inte andra. Efter felsökning/mätning hittade jag sträckan (ca 4m) som inte hade signal. Valde att gräva ner ny kabel och skarva sen funkad det. Av en slump hittade jag den gamla kablen och brottet, och blev väldigt förvånad dels hur kabeln såg ut - svullen, oxisiderad och alldeles skör då den gick av när man drog lite iden, men även att skyddshöljet hade typ "ramlat av" och troligen gjort att kabelns kontakt bröts intermittent.
Denna installation är ca 8 år gammal och jag trodde denna "fin-kabel" i princip var oförstörbar o byggd för att ligga i jord. Har någon här liknande erfarenhet eller kan kommentera hur kabeln kan se ut som den gör.
Mvh N
Denna installation är ca 8 år gammal och jag trodde denna "fin-kabel" i princip var oförstörbar o byggd för att ligga i jord. Har någon här liknande erfarenhet eller kan kommentera hur kabeln kan se ut som den gör.
Mvh N
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 273 inlägg
Jag har bytt många löpmeter sådan de senaste iaf fem åren, installationen är 10år gammal.
Hade vi inte sålt huset så skulle jag lagt ner en helt ny slinga av bättre kvalitet.
Hade vi inte sålt huset så skulle jag lagt ner en helt ny slinga av bättre kvalitet.
Medlem
· Blekinge
· 12 568 inlägg
I en tidigare tråd (haha) har jag berättat om labbförsök jag gjorde med olika slingkablar. De enkla HQ standard rostar som attan för de består av koppar och aluminium, vilket är en garanti för grav korrosion. Man ska välja kabel med förtennt koppar, kallas ofta för premium.
Lärde jag mig den hårda vägen. .
Lärde jag mig den hårda vägen. .
När jag hade slinga så provade jag många olika varianter. Även förtennad koppar har problem om det blir en skärskada. Det slutade med att jag använde standard FK och 3M silikonskarvar med en stump i den tredje anslutningen för felsökning (var 10:e till 15:e meter). Den stumpen är ovärderlig när man felsöker.
Försökte återskapa ditt försök härom året men fick inte riktigt samma resultat.T Thomas_Blekinge skrev:
Skalade en stump av Husqvarnas standardkabel, både den gamla gröna och den nyare svarta, och lade dem med spretande kardeler i mättad saltlösning. Blev dock ingen omedelbar reaktion/effekt. Så här långt senare har dock metallen blivit stenhård och spröd och faller vid beröring isär i ca. 5 mm långa bitar. Ingen som helst skillnad mellan den gröna och den svarta så manteln verkar vara enda skillnaden.
Är ingen metallurg så jag har ingen aning om hur man kan tolka det resultatet, men det stämmer också väl in med vad jag observerat vid korrosionsskador på slingan i marken. Kabeln är lite svullen och stenhård, och sprättar man upp manteln har kardelerna förvandlats till en massa korta stumpar. Kan inte se några spår av att koppar överhuvudtaget skulle förekomma i kabeln.
Hur som helst har har jag efter 8 år endast råkat ut för korrosionsskador där manteln varit skadad. Så manteln verkar göra ett okej jobb att skydda kabeln, men omvänt är kabeln väldigt känslig för skador på manteln. Så viktigt att inte snåla och se till att man kapar bort alla "skrubbsår" vid reparationer av slingan.
Medlem
· Blekinge
· 12 568 inlägg
Spännande! Blir sugen att labba mer på detta, kanske med mer vetenskaplig standard. Får bli ett vinterprojekt.
F ö hade jag inte en mättad saltlösning utan 3.5% som är salthalten i oceanerna. I mitt Östersjön är det ju bara runt 0.9%.
I ett annat sammanhang läste jag att korrosionsprov kan ha olika resultat om man använder riktigt havsvatten eller standard artificiellt havsvatten enligt provnormerna. Men det kanske är överkurs i trädgården.
F ö hade jag inte en mättad saltlösning utan 3.5% som är salthalten i oceanerna. I mitt Östersjön är det ju bara runt 0.9%.
I ett annat sammanhang läste jag att korrosionsprov kan ha olika resultat om man använder riktigt havsvatten eller standard artificiellt havsvatten enligt provnormerna. Men det kanske är överkurs i trädgården.
I trädgården får du inte riktigt den miljön, även om det är havsvatten som blåser dit. Så det är definitivt inte representativt. Du skulle behöva lägga kabeln i rätt sammansättning av mineraler och mull också,i så fall.T Thomas_Blekinge skrev:Spännande! Blir sugen att labba mer på detta, kanske med mer vetenskaplig standard. Får bli ett vinterprojekt.
Min tanke var att göra ett accellererat test utifrån antagandet att ju högre salthalt, desto snabbare korrosion. Var mest nyfiken på att jämföra gamla och nya kabeln, och också se om jag kunde replikera fenomenet att ledaren förvandlas till små stumpar av tråd.T Thomas_Blekinge skrev:
Har inget saltvatten i närheten, så det blir ändå inte direkt representativt för den miljön kabeln ligger i.
Klicka här för att svara