Vår Husqvarna automover ville inte klippa då den inte fick signal på slingan. Detta var lite internittent, dvs funkade en dag men inte andra. Efter felsökning/mätning hittade jag sträckan (ca 4m) som inte hade signal. Valde att gräva ner ny kabel och skarva sen funkad det. Av en slump hittade jag den gamla kablen och brottet, och blev väldigt förvånad dels hur kabeln såg ut - svullen, oxisiderad och alldeles skör då den gick av när man drog lite iden, men även att skyddshöljet hade typ "ramlat av" och troligen gjort att kabelns kontakt bröts intermittent.

Denna installation är ca 8 år gammal och jag trodde denna "fin-kabel" i princip var oförstörbar o byggd för att ligga i jord. Har någon här liknande erfarenhet eller kan kommentera hur kabeln kan se ut som den gör.

Mvh N

• 20260802_145441.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260802_145425.jpg
    Skapa konto
  • 20260802_145522.jpg
    Skapa konto
Jag har bytt många löpmeter sådan de senaste iaf fem åren, installationen är 10år gammal.
Hade vi inte sålt huset så skulle jag lagt ner en helt ny slinga av bättre kvalitet.

• Gilla
NiBaBaD och 2 till
  • Laddar…
Troligen förkopprad aluminiumkabel, skräp som håller några år.
Hjälpte en kompis med en Gardena-anläggning, och vi fick byta hela slingan mot 100% koppartråd.

/Höghus

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
I en tidigare tråd (haha) har jag berättat om labbförsök jag gjorde med olika slingkablar. De enkla HQ standard rostar som attan för de består av koppar och aluminium, vilket är en garanti för grav korrosion. Man ska välja kabel med förtennt koppar, kallas ofta för premium.
Lärde jag mig den hårda vägen. .

• Gilla
NiBaBaD och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.