Hej,

Jag har byggt en sommarstuga med sinuskorrugerat plåttak, och nu är det dags att installera WC och avluftare ska upp genom taket. Det är ett litet fritidshus på ett plan med endast ett litet badrum.

Jag undrar hur man brukar göra dessa genomföringar. Jag har ett grått 75mm avloppsrör som kommer från stammen. Jag har sett exempel där samma rör bara fortsätter upp genom taket, och hålls på plats med underbeslag och tätas med takpapp och fog. Men Jag är inte helt säker på hur man gör där det går igenom plåten för att få det yttre plåttaket tätt, och inte heller säker på hur man gör med huv. Kan man skruva fast en ventilationshuv i plastöret? Jag vill gärna ha en enkel och liten smidig plåthuv och ingen sån där ful plasthuv som man ser ibland. Skulle man kunna gå upp med ett plåtrör bara som är öppet upptill, som man ser på äldre hus?

Mvh

Olof

En plåtslagare kan göra en rund lite konisk stos ca 50cm hög som tätar runt röret. Stosen falsas ihop med en slät plåt som går upp till nock inga konstigheter tätt och diskret.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.