Hej

Satt och funderade på en sak som jag inte tänkt på innan. Om man har en 22kW laddare hemma och som man verkligen kan få ut 22kW med. Har man då en klen kabel mellan laddaren och bilen, finns det egentligen något som känner av om laddkabeln blir varm?

Skydd för varmgång finns det väl i de flesta laddstationer men känner den av något på kabeln mellan bilen och laddaren?

A
Edit: det verkar sitta ett motstånd mellan ena stiftet för kommunikation (PP) och jord som då ändras i och med att kablar i olika storlekar kopplas i.

Detta begränsar laddströmmen

Redigerat:
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Enligt standarden ska det finnas en övervakning av det, vilket innebär att det alltid finns i de med fast ansluten kabel.
Men det varierar lite hur de implementerat kontrollen i fallet med lös kabel.
Dvs, det kan finnas, men det är inte en garanti att det är just en temperatursensor i kabeln som reglerar strömmen och säkerställer att den inte blir överhettad. (Det ska däremot finnas *någon* form av skydd mot det.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Enligt standarden ska det finnas en övervakning av det, vilket innebär att det alltid finns i de med fast ansluten kabel.
Men det varierar lite hur de implementerat kontrollen i fallet med lös kabel.
Dvs, det kan finnas, men det är inte en garanti att det är just en temperatursensor i kabeln som reglerar strömmen och säkerställer att den inte blir överhettad. (Det ska däremot finnas *någon* form av skydd mot det.
Tackar för svaren. Anledningen till jag tänkte på det är att BRF föreningen har laddare som levererar 22kW men jag tror inte gemene man/kvinna som har elbil har koll på vad deras elkabel tål. Så tänkte mest brandrisk och grejer där.

Det sitter ett motstånd i stickproppen på båda ändar på kabeln som anger vilken högsta ström som kabeln tål. Det är inkopplat mellan jord och proximitystiftet.

Diagram av elbilsladdningskontakt som visar olika stift: PP, CP, L1, L2, L3, PE och N med motståndskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både bil och laddstation kan alltså känna av detta och se till att laddströmmen inte överstiger tillåtet värde. Saknas motståndet så ska det tolkas som 6 A. Annars gäller 1500 Ω = 13 A, 680 Ω = 20 A, 220 Ω = 32 A, 100 Ω = 63 A.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Tackar för svaren. Anledningen till jag tänkte på det är att BRF föreningen har laddare som levererar 22kW men jag tror inte gemene man/kvinna som har elbil har koll på vad deras elkabel tål. Så tänkte mest brandrisk och grejer där.
Det behöver du inte oroa dig för.
De enda fallen där en brand börjat på grund av bristfällig inkoppling har väl hittills varit när någon har kopplat in en schuko-kontakt i en förlängningssladd och därefter en timer…
(Även de med schuko-kontakt har temperatursensor i kontakten, så kopplas den in direkt i ett uttag så slår den ifrån om uttaget blir överhettat, men det hjälper ju inte om man sätter en förlängningssladd mellan dem)

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.