Kul! Självklart vill vi se bilder och lite mer detaljer om bygget.

Jag har som bekant också en extrautrustad hyvel och jag har funderat på att montera tre ampéremetrar för att bevaka hur mycket man belastar kuttermotorn. Dessutom vore det bra med en indikatorlampa för att se att matningsmotorn snurrar. Det har hänt flera gånger att matningen står på långt efter att jag har stängt av kutter och spånsug.

Dessutom har jag en liten frekvensstyrning på hyllan. Jag vet inte vad jag skall ha den till. Tips, någon?
 
Mattiasp: Till något amerikanskt elverktyg som hellre vill ha 60Hz kanske?

Phl, funderade du någonsin på en kutter med vändskär? Jag har kört mycket med en Mini-Max rikt- och plan med Tersakutter och det var ju fruktansvärt smidigt att byta stål i den. Bara att stoppa i och köra, sen trycktes de fast av centrifugalkraften (backarna alltså). Perfekt postade direkt. Hade jag en planhyvel som jag verkligen gillade för övrigt skulle jag kunna satsa rätt mycket pengar på en sån grej faktiskt.

Meningarna om fyrkantskuttrarnas farlighet på planhyvlar går isär, men det är nog bäst att slippa dem... Var det inte Cheesus som hade varit med när ett av stålen drog iväg genom taket? Själv är jag uppväxt bakom en Jonsered med fyrkantskutter, 2,5m öppen plattrem och en 90cm remskiva för utväxling bakom hyveln, dvs. precis bredvid där den som tog emot stod...
 
mattiasp>Rörande frevensomformaren så kanske till ett matarverk eller om du kommer öven en liten metallsvarv?
De är rätt användbara...

/Kent
 
Det är en pytteliten Telemecanique och hanterar upp till 0,20 kW. Det dyker nog upp något kul man kan bygga på sikt.
 
Mr Handyman skrev:
Phl, funderade du någonsin på en kutter med vändskär? Jag har kört mycket med en Mini-Max rikt- och plan med Tersakutter och det var ju fruktansvärt smidigt att byta stål i den. Bara att stoppa i och köra, sen trycktes de fast av centrifugalkraften (backarna alltså). Perfekt postade direkt. Hade jag en planhyvel som jag verkligen gillade för övrigt skulle jag kunna satsa rätt mycket pengar på en sån grej faktiskt.
Nu var det ju inte så att jag valde och vrakade utan tog första bästa. Dock är där vändskär i den. Kuttern är tillverkad av tyska Weinig och skären fästes med deras fästsystem Centrolock. Bara att föra in skären från sidan och spänna med två insexskruvar. Skären går att vända en gång innan man kastar dem. Trevligt eftersom där är fyra skär på kuttern, inte kul att posta dem annars.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.