pernitta skrev:
Hej phl!

1 Chuck med mjuka backar som justeras för 125 mm

per
Hej Per!

Vad menas med "mjuka backar"?

//Daniel
 
Man förser chuckens backar med mjukt tillsatsmaterial som sedan kan svarvas. Under det att detta sker måste backarna vara ansatta mot " något runt" med samma diameter som det materialet har, som sedan skall bearbetas. Spänns fast långt in mellan backarna men ändå med bra anliggning.

per
 
Tyvärr har jag inte tillgång till lämpliga maskiner längre men jag misstänker att en mekanisk verkstad skulle kunna ta sig an det här. Dock låter det som om det tar minst en halvdag till en dag och då kostar det förmodligen oxo mer än både hyveln och kuttern...
 
En förnuftig slutsats. Tråkigt tycker jag eftersom Dina föresatser var så goda.

per
 
Får se om jag budar på någon kutter ändå ;) Går ju alltid att lösa saker och ting men just nu behöver jag bara en fungerande planhyvel och det lär jag få när jag skruvat ihop aset igen efter genomgången. Fick kickback-skyddet från Logosol idag så nu hoppas jag att jag inte riskerar livet om det skiter sig med fyrkantskuttern...
 
Finns det något som hindrar att du använder kuttern med axeln på fel sida och monterar den som den är och kör hyveln baklänges? Att få motorn att gå baklänges är ju inga konstigheter. Om det är kedjedrivning på matningsverket blir du tvungen att flytta spännrullen till den "slappa" sidan av kedjan. Man vill inte ha spännrullen på dragsidan av lätt förståeliga skäl. Inmatnings- och utmatningsvals behöver byta plats.
 
Ja och nej, det går ju att göra så men inmatnings- och utmatninsgvalsarnas montering i ramen verkar inte vara helt identiska. Går säkert att fixa men det hade varit skönt att slippa. Eftersom det är ett hemmabygge byggt med kanska enkla komponenter så är det mesta möjligt utan allt för mycket jobb.

Finns det över huvudtaget större kuttrar med hål? Alla småkuttrar som sätts i fräsar och liknande verkar ju mer eller mindre ha 30mm-hål som standard, tycker att det hade varit vettigt att även kuttrar i hyvlar hade det hålet.
 
Kan man tänka sig att lägga några tusingar på kutter så finns det enormt mycket i Tyskland. Lämpliga sökord är:

hobelköpfe, hobelkopf, hobelmesserköpfe och hobelmesserkopf

Tyvärr kostar de billigaste fyrskärs aluminiumkuttrarna runt 300Euro vilket är lite blodigt för min del.
 
Nu har jag iofs inte kollat på länkarna, men vad är fördelen med aluminium? Ju tyngre kuttern är desto mer svänghjulseffekt får den. Frakten blir dyrare förstås.
 
Jag vet inte faktiskt, jag resonerar på samma sätt som dig. Min gissning är att det är billigare och enklare att tillverka dem i aluminium. Såg någon tillverkare som även kunde leverera alla sina modeller i stål men då med 28% pristillägg.
 
Så, nu har jag ropat hem en schyst rundkutter från Tüskland. Snålade förra gången säljaren sålde en tvåskärskutter, denna gången tog jag i och fick en fyrskärskutter för mindre pengar en tvåskäraren ;)

Nu återstår att få hit skiten samt svarva några distanser för att få på den nya kuttern på den befintliga axeln.

Så här bör den se ut när den landar på posten. Bredd 240mm, diameter runt 140, 50mm axelhål och maximalt varvtal på 9000rpm. Lär bli bra i hyveln när den väl är hopskruvad.

kutter.jpg
 
Väcker en gammal tråd.
Hur gick det?
 
Där ser man, denna tråden hade jag glömt bort!

Planhyveln är fortfarande ett projekt i rörelse men det har hänt en del sedan sist. Den gamla 30mm kutteraxeln har strippats på den gamla fyrkantskuttern och den nya rundkuttern är monterad med två svarvade 30-50mm bussningar i stål. Dessutom har jag monterat nya vändstål i kuttern. Maskinen hyvlar nu riktigt fint faktiskt. En bonus är att den är ruskigt tyst, den gamla kuttern fick maskinen att låta som ett propellerplan ;)

Vidare har jag monterat en frekvensomriktare till 3-fasmotorn som driver matningen. Detta gör att man steglöst kan ställa matningshastigheten, något som faktist var trevligare än jag tänkt mig. Troligtvis gick den gamla matningen något för fort.

Jag håller även på och bygger en helt ny styrning till hyveln med digital avläsning av höjd, möjlighet att ställa matningshastigheten i meter/sekund, drifttidsmätning, varvtalsmätning på kuttern osv.
 
Redigerat:
Kul att det gick bra! Fyrkantskuttrar låter som gamla jetplan när de går.
 
Yup, lite kul när sakerna faktiskt funkar och man vågar lita på dem säkerhetsmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.