S sinuslinus skrev:
Gå in i serviceläget i bilen så borde du se en massa info.
Tänker att det borde finnas lite info någonstans att tillgå. Är förhoppningsvis inte så svårt som jag inbillar mig. Ska göra ett försök när jag känner mig redo.
Har dock störst intresse av att köra bilen och begränsat kunnande/intresse att navigera mig fram till var jag hittar rätt info gällande batteridegraderingen på min bil.

AXS AXS skrev:
Har själv en Tesla med fri laddning.

Tror inte du behöver oroa dig för att snabbladda, har själv kört många många laddningar och har idag knappt minskad räckvidd mot för 11 år sedan.

Snabbladdningen är dessutom kraftigt begränsad på gamla bilar, du har tur om du kommer över 100kw.
Hoppas att det är så!
Batteridegraderingen var bara 0.1% enligt tidigare ägaren som jag egentligen inte hade någon anledning att misstro även ifall det lät väldigt bra. Visserligen var visst batteriet bytt (på garanti) av oklar anledning av ägaren innan förra ägaren och därefter hade det körts ca 3-4000 mil och då bara degraderats 0.1% om det nu stämde. Var i varje fall nöjd med att batteriet byts på garanti på denna ca 9år gamla bil. Förhoppningsvis sattes ett nytt bättre batteri in än det som sattes in 2016 eftersom det behövde bytas av oklar anledning.🤔

• Gilla
AXS
  • Laddar…
kisumisu
M Mathias Nilsson1 skrev:
Det hade varit något men den tekniken finns nog inte i den här gamla Teslan.
Ingenting är nog omöjligt men då åker man på och modifiera bilen/högvoltsbatteriet.

Jag har ju i Kia V2L adapter och inne i bilen en 230v uttag.

Dock 230v 16A enfas.

Men det här var bla en av sakerna varför jag valde Kia. Förstår inte att varför inte bla Tesla har det. Rädda för Elsäkerhetsverket? 🫣
Provkörde även en ID Buzz var ganska häftig och avancerad bil men inget eluttag. Bara några fjuttiga usb c kontakter.

Angående fri laddning, kan det vara så att det står någonstans något i mycket litet finstilt att gäller ej i extremfall och att man kan t ex då anse att prishöjningar på el är "extremfall". Tesla verkar ju ha duktiga jurister..,..sedan har kanske inte Tesla velat ta upp denna striden då det ändå gäller såpass gamla modeller 🤔

Vet att man haft en och annan snyfthistoria i tidningen angående Kia och deras garantier mm.

Snyfthistorierna har mestadels handlat om att man överskridit servicetiden eller service km.

Tom min bilhandlare sade helt felaktigt "det spelar ingen roll på garantin om bilen går över milen innan service ..." Riktiga idioter då det står i finstilta att det faktist spelar roll!

Så det här att säljare klämmer ut saker som inte stämmer.... Bilsäljare ska man ta med många nypor salt.

Nu är jag dock inte drabbad av det då jag aldrig lyssnade på dem. Valde att köra en annan bil så inte milen skulle överskridas innan service.

Redigerat:
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ja jag har tänkt på det men vet inte hur det är egentligen. Jag ska försöka ta reda på hur batteriet har påverkats av att jag nu i ca 7månader alltid bara har laddat bilen gratis på Teslas stationer.Kanske någon här som vet hur man kollar batteridegraderingen? Jag har hela tiden hållit mig mellan 20-80% på batteriet vilket jag hoppas blir bra i längden!!?
Ju lägre SoC desto lägre förslitning per tidsenhet, och det finns ett uttalat knä runt 60%. Men det är en kompromiss med bekvämlighet. Om du tittar på laddnivåreglaget så bör rekommendationen stå 50-80% för dagligt bruk där. Degradering per tidsenhet är närmare hälften vid SoC 50% jämfört med 80% (och vid 100% är den ordentligt förhöjd) men man ska komma ihåg att degraderingen på ett batteri som inte är trasigt ändå inte är så hög, så jag skulle säga välj så låg nivå du kan som inte påverkar din bekvämlighet. Denna degradering är också väldigt beroende av omgivningstemperaturen, så om det går, undvik att parkera längre tider i solgass (speciellt med högt SoC) om du kan och står man inkopplad till laddare så kan man kosta på sig att slå på överhettningsskyddet för kupén. 10-70% är snällare än 20-80% mot batteriet, men det gör att man får mindre marginal för batteritorsk och brukar därför inte rekommenderas.

Man bör också då och då, kanske månadsvis, upp till hög SoC så att batteriet kan balansera sig (det måste upp över 80%), för batteriet mår i längden inte bra av stora obalanser.

(LFP-batterier bör hanteras lite annorlunda, eftersom BMS måste använda död räkning för att hålla rätt på laddtillstånd måste den regelbundet upp till 100%.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.